• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44495
+
-

پر زرق و برق اما‌ تقلبی

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالای مرکزی: بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی، در داخل استان و با جعل برند تولید می‌شوند

گزارش مرکزی
پر زرق و برق اما‌ تقلبی

مریم جباری|   اراک- خبرنگار:


بازار ایران به دلیل تولید نشدن لوازم آرایشی استاندارد، معمولا محیط مناسبی برای کالاهای قاچاق است. اما در این میان برخی سودجویان با درک نیاز جامعه به کالاها و لوازم آرایشی به تولید تقلبی این محصولات اقدام می‌کنند.  همان‌طور که رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی استان، گفته است: «۹۹ درصد لوازم آرایشی که قاچاق وارد کشور می‌شود، تقلبی هستند.» 

این در حالی است که لوازم بهداشتی و آرایشی ارتباط مستقیم با سلامتی زنان جامعه دارد و ممکن است استفاده برخی از این لوازم قاچاق، باعث بیماری‌های پوستی و تداوم آن باعث سرطان شود. این در حالی است که این روزها با گسترش فضاهای مجازی، خرید کالاها و لوازم بهداشتی و آرایشی رواج بسیاری پیدا کرده و به دلیل این‌که اکثر سایت‌های فروش محصولات آرایشی و بهداشتی دارای نام و نشان مشخص و معتبری نیستند، در بسیاری از موارد قابلیت پیگیری آن‌ها از سوی پلیس وجود ندارند. 


تولید جنس قاچاق با برندهای جهانی

 «مهناز براتی» یکی از شهروندان در بازار اراک که مشغول خرید محصولات آرایشی و بهداشتی است، در این زمینه به همشهری می‌گوید: بارها از دست‌فروشانی که محصولات آرایشی و بهداشتی را در کنار خیابان‌ها بساط کرده‌اند، خرید کرده‌ام. این دست‌فروشان که اکثرشان در مرکز شهر مستقر هستند، به دلیل ارزانی محصولاتشان و اختلاف قیمت با فروشگاه‌ها هر رهگذری را وسوسه می‌کنند. من از آن‌ها چند بار خرید کردم ولی برخی لوازم آرایشی‌شان بسیار بی‌کیفیت است. بعد از مصرف مکرر محصولات، پوست صورتم متورم شد و شکل ظاهری‌اش را از دست داد و مجبور شدم برای مداوا به دکتر مراجعه کنم. اصلا محصولات آن‌ها قابل اطمینان نیست. 

 «فروغ بهرامی»، یکی دیگر از شهروندان اراکی، صحبت‌های او را تایید می‌کند و می‌گوید: همان‌طور که من شنیده‌ام، بسیاری از لوازم آرایشی تقلبی در استان تولید و با برچسب‌های خارجی به عنوان اجناس اصلی که تشخیص آن بسیار سخت است به مردم فروخته می‌شود.  وی اظهار می‌کند: باید اصناف و مراکز بهداشتی نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند و با واحدهایی که اقدام به فروش این نوع لوازم آرایشی می‌کنند برخورد قاطع کنند، چون دست‌فروشان مقصر نیستند و برخی تولیدکنندگان داخلی، آن‌ها را نیز فریب می‌دهند. 


لوازم آرایشی بدون برچسب

رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی اراک در این رابطه می‌گوید: خوشبختانه نظارت لازم و کافی از سوی اتحادیه بر روی لوازم آرایش و بهداشتی که در مغازه‌ها عرضه می‌شود وجود دارد و تاکنون در زمینه برخورد با این افراد اقدامات مثبتی انجام شده است. 

«داریوش ذوالفقاری» به همشهری می‌گوید: مردم هنگام خرید باید از اماکن معتبر، لوازم آرایشی و بهداشتی مورد نیاز را بخرند و به برچسب و استاندارد بودن این لوازم نیز توجه داشته باشند، زیرا هر نوع لوازم آرایشی و بهداشتی فاقد برچسب قاچاق محسوب می‌شود و امکان تقلبی بودن آن وجود دارد. شهروندان باید از خرید لوازم بهداشتی و آرایشی از دست‌فروشان کنار خیابان خودداری کنند، زیرا در صورت بروز مشکل برای خریدار نمی‌توان نام و نشانی از فروشنده پیدا کرد. 

 رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی اراک می‌افزاید: کالاهایی که قانونی وارد شوند در صورتی که برای مصرف‌کننده مشکلی را ایجاد کند به راحتی قابلیت پیگیری دارد، اما اگر کالایی به صورت قاچاق وارد شود این امکان و معرفی آن‌ها به دادگاه وجود ندارد. ما نیز قبول داریم به دلیل نوسانات قیمت ارز و عوارض گمرکی محصولات آرایشی و بهداشتی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، گران هستند، اما در حال حاضر به مردم توصیه می‌کنیم محصولات آرایشی و بهداشتی را از دست‌‏فروشان و سایت‌ها نخرند. 


جلوگیری از ورود لوازم آرایشی قاچاق به بازار

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی می‌گوید: بر اساس مطالعات رسمی وزارت بهداشت بیش از 90 درصد کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاق که وارد کشور و استان می‌شود، تقلبی است.

«مصطفی دلاور» بیان می‌کند: ورود این کالاها به صورت قاچاق که کیفیت و سلامت آن محرز نشده و تحت نظارت وزارت بهداشت قرار ندارد، سلامت مصرف‌کنندگان را با چالش بسیار جدی مواجه می‌کند، این در حالی است که این موارد به دلیل نامشخص بودن هویت واردکننده و فروشنده قابلیت پیگیری و رسیدگی به شکایات مصرف‌کننده را ندارد.  وی ادامه می‌دهد: در این زمینه باید ساز و کار و فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود تا مردم به این باور برسند که هر جنس ارزانی قابلیت استفاده را ندارد و نباید از دست‌فروشان، اماکن غیرمعتبر و سایت‌ها لوام بهداشتی و آرایشی را بخرند. دلاور اظهار می‌کند: خوشبختانه در سال‌های اخیر در زمینه مبارزه با قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی به خصوص لوازم‌آرایشی و بهداشتی در استان مرکزی اقدامات بسیار خوب و ارزشمندی انجام شده و در این بخش هیچ مشکل جدی‌ای وجود ندارد.


ضرورت نظارت بر عرضه کالاهای سلامت‌محور

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی می‌گوید: یکی از موارد مبارزه با قاچاق کالا، لوازم بهداشتی و آرایشی به عنوان کالاهای سلامت‌محور است؛ زیرا این مهم ارتباط مستقیم با سلامت شهروندان دارد و در صورت بی‌توجهی ممکن است مشکلات جبران‌ناپذیری را برای افراد جامعه ایجاد کند. 

مجید طاعتی بیان می‌کند: البته همه ما می‌دانیم بسیاری از این محصولات در داخل استان با جعل برند تولید می‌شود. سودجویان بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی را با مواد تقلبی تولید و سلامت شهروندان را تهدید می‌کنند که باید نظارت بر عرضه کالای سلامت‌محور به عنوان یک مسأله مهم و اصلی با جدیت دنبال ‌شود. از مهم‌ترین اقداماتی که مردم می‌توانند در این زمینه انجام دهند تا شاهد حذف کالای قاچاق و جلوگیری از ورود این کالاها به داخل باشیم امتناع از خرید لوازم بهداشتی و آرایشی بدون نام و  نشان استاندارد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید