• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44488
+
-

جلوه نو در میدان همدان

مرمت ساختمان‌های تاریخی اطراف میدان امام ره همدان از سوی اداره کل میراث فرهنگی همچنان ادامه دارد

شهری
جلوه نو در میدان همدان

ناهید زندی‌صادق|   همدان- خبرنگار:


چندی است مرمت جداره‌های میدان مرکزی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان آغاز شده و بنابر گفته مسئولان این اداره، برای مرمت این ساختمان‌های تاریخی در سال جاری حدود 82 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و اعتبارات ابلاغی هزینه شده است. خاک‌برداری، استحکام‌بخشی دیوارها، بام‌سازی و ساخت‌ در و پنجره‌های چوبی از کارهایی بوده که در این پروژه انجام شده است. مرمت این بنا همچنان ادامه دارد و در صورت تامین اعتبار، تمام جداره‌های میدان امام (ره) مرمت خواهد شد.


اقدامات انجام شده تا امروز

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان نیز با بیان این‌که از دهه هفتاد به این سو سالانه جداره‌های میدان امام (ره) را به صورت مستمر مرمت کرده‌ایم، توضیح می‌دهد: 70 تا 80 درصد شیروانی‌ها تعویض شده‌اند چون در سال‌های گذشته برخی مالکان روی شیروانی‌ها را ایزوگام زده بودند و این کار سبب پوسیدگی شیروانی‌ها شده بود و ما ناچار شدیم تمام این شیروانی‌ها را تعویض کنیم. بخشی از خرپاهای چوبی را که آسیب دیده بودند نیز مرمت کردیم. 
«احمد ترابی» می‌افزاید: جداره حدفاصل خیابان باباطاهر و خیابان شریعتی، حد فاصل خیابان بوعلی به شریعتی، حد فاصل خیابان بوعلی به خیابان تختی و تختی به شهدا در 3 دهه گذشته مرمت شده است. بیشتر درهای چوبی این جداره‌ها تعویض و با چوب‌های جنگلی ساخته شده و با رنگ‌آمیزی خاصی که صورت گرفته، در جای خود نصب شده است.


تزریق اعتبار

ترابی با اشاره به این‌که این بناها نیاز مستمر به مرمت دارند و با وجود کارهایی که در 3 دهه گذشته صورت گرفته هنوز خیلی کارها باید برای حفظ و نگهداری این بناها انجام شود، توضیح می‌دهد: در گذشته، اعتبارات معاونت میراث فرهنگی در راستای اعتبارات اضطراری، اعتبارات مستمر و اعتبارات احیا هزینه می‌شد. اگر ضرورتی پیش می‌آمد، ما بناها را مرمت می‌کردیم و به صورت مستمر اعتباراتی داشتیم که برای مرمت بناها هزینه می‌شد. امیدواریم اعتبار بیشتری برای مرمت اختصاص یابد و با بهسازی این بناها گامی مثبت در راستای جذب گردشگر برداشته شود.

به گفته ترابی، برای مرمت ساختمان‌های تاریخی اطراف میدان مرکزی شهر در سال جاری حدود 82 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و اعتبارات ابلاغی هزینه شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان بیان می‌کند: من از سال 71 که وارد سازمان میراث فرهنگی شده‌ام تا امروز هر سال بخشی از جداره میدان امام (ره) از سوی این سازمان مرمت شده است و باز هم نیاز به مرمت دارد. اگر مرمت‌هایی که باقی مانده انجام شود، تابلوهای جداره‌های میدان امام (ره) ساماندهی و الحاقات جمع‌آوری شود، طرحی که برای جداره بانک ملی تهیه و ابلاغ شده، صورت بگیرد و نورپردازی مناسبی در این جداره‌ها انجام شود، یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری استان را شاهد خواهیم بود. امیدوارم با تزریق اعتبارات لازم به سازمان میراث فرهنگی این کارهای مهم صورت گیرد.


سایت موزه

ترابی توضیح می‌دهد: در جداره‌های منتهی به میدان امام (ره) در خیابان شریعتی و شهدا نیز مرمت‌هایی صورت گرفته است و امیدوارم با تعاملی که میان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی به وجود می‌آید، این دو ارگان بتوانند به بهترین نحو این جداره را مرمت کنند و سایت‌موزه‌ای که طرح آن را سازمان میراث تهیه و تصویب کرده و به شهرداری ابلاغ شده به زودی ساخته شود.

ترابی اضافه می‌کند: اگر ساخت سایت‌موزه به خوبی انجام شود و مرمت جداره‌ها چنان که باید صورت بگیرد، یکی از بهترین و زیباترین سایت‌های گردشگری همدان و غرب ایران را در این محوطه خواهیم داشت و در این راستا مشارکت مالکان نیز ضرورت دارد. اگر مالکان و شهرداری مشارکت نکنند، سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند به تنهایی از پس این همه مرمت برآید. این کار بزرگ یک همت بزرگ و همگانی می‌طلبد.


مرمت اصولی

«علی‌اصغر مهربانی» از کسبه اطراف میدان مرکزی همدان درباره مرمت جداره‌های این میدان تاریخی به همشهری می‌گوید: مرمت بناهای قدیمی و نیمه‌خراب کار بسیار ارزشمند و خوبی است اما مرمت باید اصولی باشد؛ مثلا اگر وارد همین بنای اول خیابان تختی شوید و سقف و دیوارها را ببینید شاید تصور کنید مرمت صورت نگرفته است؛ چراکه بخشی از سقف فرو ریخته است. گویا متولیان مرمت تنها به مرمت ظاهر بنا بسنده کرده‌اند و نمای بیرونی را مانند نمای خیابان‌های دیگر یا مانند قدیم درست کرده‌اند؛ اما داخل بنا هنوز چنان که باید و شاید درست نشده است و خیلی خراب است. به نظر من اگر کلا ساختمان بازسازی شود، خیلی بهتر از این شیوه است.

وی توضیح می‌دهد: تمام هزینه را سازمان میراث فرهنگی تقبل کرده و چیزی از کسبه گرفته نشده است؛ البته احتمال دارد مالک هم سهمی در بهسازی ساختمان داشته باشد که از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم. خراب بودن داخل ساختمان ممکن است برای کسبه آسیب و مشکل ایجاد کند؛ چراکه سقفی که در حال ریزش است امنیت چندانی ندارد. ممکن است در اثر بارندگی شدید سقف چکه کند یا در اثر زلزله تمام بنا ویران شود. ساختمان خیلی قدیمی و سست است؛ بنابراین اگر بازسازی شود، بهتر از آن است که تنها ظاهر بنا مرمت شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید