• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44382
+
-

شباهت فضاپیمای اسپیس ایکس با تصاویر داستان‌های علمی-تخیلی باعث جلب توجه کاربران شده است

فضاپیماهای داستانی در واقعیت

فضاپیماهای داستانی در واقعیت


برای نخستین‌بار ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس در توییتر خود تصویری واقعی و نه رندر شده(بازسازی کامپیوتری) از فضاپیمای جدید این شرکت مشهور به استارشیپ منتشر کرده است. نکته‌ای که نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی را درباره ظاهر این فضاپیما جلب کرده، شباهت عجیب آن به فضاپیماهای ترسیم شده در داستان‌های علمی-تخیلی‌ مانند تن‌تن است.

بسیاری از کاربران، تصاویر کتاب‌های مشهور سفر به‌ ماه تن‌تن را که در ۶۵ سال پیش منتشر شده بود در مقایسه با این فضاپیما به اشتراک گذاشتند.

 این نسخه زیرمداری و پرواز کوتاه از استارشیپ، ظاهری شفاف و براق با 3 باله برجسته دارد که راکت با اتکا به آنها روی سکوی پرتاب قرار گرفته است.

همچنین با توجه به تصویر فردی با لباس فضایی که در کنار استارشیپ ایستاده، می‌توان به اندازه غول‌پیکر این راکت پی برد. براساس گزارش‌های منتشر شده، استارشیپ قرار است اوایل سال۲۰۱۹ و احتمالا در ‌ماه آوریل آزمایش شود. اسپیس‌ایکس با اتمام ساخت نمونه اولیه استارشیپ می‌تواند نخستین پروازهای زیرمداری کوتاه را به‌زودی با آن انجام دهد. ماسک چند روز پیش اعلام کرد که اسپیس‌ایکس درصدد آغاز چنین پروازهایی است. به‌گفته مدیرعامل این شرکت، پروازهای کوتاه آزمایشی احتمالا ظرف مدت ۴ تا ۸ هفته‌ آینده از سایت پرتاب تگزاس انجام خواهند شد.

به گزارش همشهری، ماسک در توییت دیگری اعلام‌کرده که این پروازها مشابه پروازهای کوتاه انجام‌شده با فضاپیمای آزمایشی گرس‌هاپر در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ خواهند بود. پروازهای گرس‌هاپر که به حداکثر ارتفاع نزدیک به ۷۰۰متر رسیدند، به اسپیس‌ایکس امکان دادند تا برای فرود و پرواز مجدد مراحل نخست راکت فالکون۹ آماده شود.


خیزی برای مریخ
استارشیپ در واقع برنامه بلندپروازانه ایلان ماسک به‌عنوان وسیله نقلیه سفر به مریخ است.  اینطور که مقام‌‌های اسپیس ایکس می‌گویند، این راکت باید قادر باشد که ۱۰۰مسافر یا معادل ۱۵۰تن بار را با خود به مریخ برساند. آزمایش‌های اولیه در مسیرهای کوتاه خواهد بود اما ماسک پیش از این نشان داده که پشتکار زیادی برای به واقعیت تبدیل کردن آرزوهای محال دارد.
نام قبلی استارشیپ یا ستاره‌پیما تا چند وقت پیش BFR یا راکت بزرگ فالکون بود. پیش از این با فالکون هوی اسپیس ایکس ارسال محموله‌های سنگین را تجربه کرده است. در پرتاب این موشک یک خودروی رودستر تسلا به فضا فرستاده شد. فالکون هوی می‌تواند محموله‌هایی به وزن ۶۴ تن معادل ۵ اتوبوس دوطبقه را به مدار پایینی زمین انتقال دهد. ارسال محموله‌های بسیار سنگین به فضا یکی از مهم‌ترین مشکلات رسیدن به مریخ است. برای رفتن به سیاره سرخ باید فضانوردها بسیاری از تجهیزات را همراه خود داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید