• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44359
+
-

شهردار تهران در همایش روز پرستار اعلام کرد:

رسیدگی به سلامت شهروندان، با تکیه بر سرمایه اجتماعی

آزمون سلامت 17هزار نفر از کارگران شهرداری تهران به پایان رسید

گزارش
رسیدگی به سلامت شهروندان، با تکیه بر سرمایه اجتماعی

محمد سرابی | خبر‌نگار

 شنبه به مناسبت روز پرستار جشن پایش سلامت ۱۷ هزار کارگر شهرداری در تالار ایوان شمس برگزار شد.

شهردار تهران در این مراسم با تبریک روز ولادت حضرت زینب(س) و یادآوری پایداری ایشان در برابر مصایب و دشواری‌ها گفت: امروزه پرستارانی که با وجود مشکلات و گرفتاری‌های فراوان، به تسکین و رسیدگی به بیماران می‌پردازند، از آن بانوی بزرگوار الگو می‌گیرند. پیروز حناچی با ارائه آماری از سلامت ساکنان تهران، اظهار کرد: این آمار‌ها وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند معنا دارند و معنای آنها این است که باید به آلودگی و ترافیک به دید تهدید‌کننده سلامت شهروندان نگاه کنیم و برای کاهش آسیب‌های آن باید شیوه زندگی روزمره را تغییر بدهیم. یک راه آن افزایش تحرک روزانه است. رسیدگی به سلامت شهروندان اگرچه از سوی دستگاه‌های مسئول پیگیری می‌شود، اما حل این مشکل بدون جمع‌آوری سرمایه اجتماعی ممکن نیست.

شهردار افزود: امروزه در تهران کمتر از یک‌درصد مردم از دوچرخه به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل استفاده می‌کنند و در شهرداری امیدوار هستیم این مقدار به 5درصد برسد و بیشتر از آن شود. ما نیز باید شرایط ایمن را فراهم کنیم تا به همان نسبت از خودرو‌های شخصی کاسته شود. توسعه حمل‌ونقل عمومی نیازمند سرمایه اجتماعی است تا کم‌هزینه و پر‌بازده باشد. اگر از دیدگاه سلامت به آن نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که چقدر ضروری است.

چکاپ کودکان کار

مدیرعامل شرکت شهر سالم هم در این مراسم از چکاپ سلامت هزار کودک کار خبر داد و گفت: آمادگی داریم در این خصوص با دستگاه‌های ذیربط، تعداد بیشتری از این کودکان را مورد چکاپ سلامت قرار دهیم.

حمید چوبیه با بیان اینکه خدمات شرکت شهر سالم ویژه کارکنان شهرداری و بازنشستگان است، گفت: هزینه درمان ۷۳ هزار کارمند شهرداری برعهده این شرکت است که سیستم سلامت کشور می‌تواند هزینه صرفه‌جویی‌شده از این محل را صرف بهداشت دهک‌های پایین جامعه کند.

چوبینه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چه گروهی از کارگران شهرداری در برنامه چکاپ قرار نگرفتند، گفت: بخشی از کارگران فصلی شهرداری که برای ایام مشخصی به‌کار گرفته می‌شوند، در فهرست چکاپ نبودند اما این دسته از کارگران هم می‌توانند با معرفی‌نامه کارفرمای خود به مراکز شرکت شهر سالم مراجعه کنند و از خدمات لازم بهره‌مند شوند. طرح اصلی ما این است که همه کارگرانی که برای شهرداری کار می‌کنند، هر سال چکاپ شوند و پرونده سلامت داشته باشند و تعداد چکاپ‌ها به 40هزار هم برسد. شرکت شهر سالم از طریق مشارکت‌پذیری و آگهی فراخوان ارائه خدمت، توانسته است با برون‌سپاری ۳۰۰ درصد درآمد بیشتر داشته باشد.

معاون منابع انسانی شهرداری تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: دو طرح دیگر توسط شرکت شهر سالم در ‌ماه‌های آینده شروع خواهد شد و به این ترتیب به جامعه هدف خود خدمات لازم را ارائه می‌دهد. یکی از طرح‌های ارائه‌شده در ماه‌های آینده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به کارکنان دارای بیمه تامین اجتماعی در مجموعه شهرداری تهران است و برای تحقق این هدف 10میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

‌ابراهیم شیخ‌ با اشاره به حوادثی که حین کار برای کارگران شهرداری رخ می‌دهد و گاهی باعث مرگ آنها می‌شود، بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات‌ ماه‌های آینده نیز درخصوص پیمانکاران شهرداری تهران است که کارگران در قالب پیمانکاری، شامل پایش سلامت شوند. ما از نظر سازمانی وظیفه‌ای در قبال کارگران پیمانکاری نداریم ولی در قبال احقاق حقوق آنها مسئولیم و پاسخ می‌دهیم.

مدتی پیش تصویری از یکی از پاکبانان شهرداری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بعد از کار رفت‌و‌روب خیابان در سرمای زمستان، دست‌هایش را با گرمای یک دستگاه جوجه‌گردان در کنار دیوار پیاده‌رو گرم می‌کرد. این تصویر واکنش‌هایی از سر همدردی با کار دشوار پاکبانان و همه کارگرانی را به همراه داشت که در شرایط دشوار به حرفه خود می‌پردازند. کارگران به سبب نوع شغل خود در معرض بیماری‌های گوناگون قرار دارند و کارگران شهرداری خصوصا‌ آنها که دائما با زباله و هوای آلوده شهر در تماس هستند، در خطر بیشتری قرار می‌گیرند. تصور عمومی نیز این است که کارگران بخش‌های خدماتی شهرداری بیشتر احتمال دارد که دچار بیماری شغلی شوند. طی یک سال اخیر پایش کارگران شهرداری در دستور کار قرار گرفت که ۱۷‌هزار‌نفر از آنها مورد پایش سلامت قرار گرفته که از میان آنها ۲‌هزار و‌۵۰۰ نفر بیمار بودند که همگی به پزشک متخصص ارجاع شدند.

در پایان این مراسم با حضور ابراهیم امینی‌‌ نایب‌رئیس شورای شهر تهران و حجت‌الاسلام‌ محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران از تعدادی از پرستاران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران قدردانی شد.

اخذ عوارض تنها یک ایده است

در روز‌های گذشته خبری مبنی بر دریافت عوارض برای عبور خودرو‌های شخصی از تونل‌های درون شهر در یک خبرگزاری منتشر شد. شهردار تهران در جمع خبرنگاران با رد این اقدام گفت: روزانه در مدیریت شهری ایده‌ها و نظرات کارشناسی زیادی مطرح می‌شود، اما هیچ کدام از آنها به مفهوم تصمیم شهرداری نیست. اگر شهرداری بخواهد تصمیمی بگیرد، آن را در قالب لایحه به شورای شهر ارائه می‌دهد و پس از تصویب در شورای شهر، طرح عملی خواهد شد.

پیروز حناچی همچنین با اشاره به رویکرد کوچک‌سازی‌ بدنه شهرداری و حذف معاونت‌ها، اظهار کرد: شورای شهر پیشنهاد کوچک‌سازی‌ بدنه شهرداری را داده است اما هنوز تصمیمی گرفته نشده و جمع‌بندی قطعی نداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید