• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44348
+
-

نبرد با جان‌سخت‌‌ها

نبرد با جان‌سخت‌‌ها

با وجود اصرار کارلوس کی‌روش برای خارج کردن نام ایران از فهرست مدعیان اصلی قهرمانی جام‌ملت‌های 2019 امارات، نمایش تیم ملی در مسابقه اول با یمن در قواره تیم‌های مدعی بود. البته که یمن یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های حاضر در این جام به‌شمار می‌رود اما جام‌ملت‌ها در مرحله اول پر از شگفتی بوده و اگر تیم ملی در روز خوبش قرار نداشت، یمن نیز می‌توانست دست به خلق شگفتی دیگری بزند. پسران کی‌روش در مسابقه اول، کم‌نقص نشان دادند. تیم ملی به‌ویژه در فاز هجومی طراوت بسیار زیادی داشت و ثابت کرد بعد از سال‌ها انجام بازی تدافعی و پارک کردن اتوبوس در مقابل دروازه رقبا، حالا قصد دارد در جام‌ملت‌ها شکل دلچسب‌تری از بازی را به نمایش بگذارد. همه‌‌چیز برای 6امتیازی‌شدن تیم ملی در پایان بازی دوم مهیا به‌نظر می‌رسد اما نباید فراموش کرد که جام‌ملت‌های 2019 جام غافلگیری‌ها نام گرفته است. تیم کی‌روش برای اثبات خودش باید امروز نیز از هر نتیجه غافلگیرکننده‌ای دور شود. ایران برای حفظ روحیه فوق‌العاده‌اش، باید ویتنام را نیز گلباران کند و به اندازه بازی اول بی‌رحم باشد. حتی اگر امثال مسعود ده‌نمکی با بی‌اطلاعی محض از فوتبال، در این رشته ورزشی به‌دنبال آرمان‌های دیگری بروند و بردهای پرگل تیم ملی را تقبیح کنند.
ویتنام در مسابقه اول جام، شکست خورد اما فراتر از حد انتظار ظاهر شد. آنها به‌خوبی از ترکیب عجیب کاتانچ استفاده کردند و 2بار از عراق پیش افتادند اما سرانجام در ثانیه‌های پایانی نتیجه را به این تیم واگذار کردند. تفاوت بزرگ 2تیم در این نبرد، «تجربه» بود. ویتنامی‌ها تجربه کافی را برای تحمل این فشار نداشتند. قرمزها جوان‌ترین تیم این دوره جام‌ملت‌ها به شمار می‌روند. این تیم از یک طرف انگیزه، اشتیاق و دوندگی قابل توجهی دارد اما از طرف دیگر هنوز برای بزنگاه‌های حساس و دشوار آماده نیست. آنها در مسابقه اول از حمایت خاص تماشاگرانشان برخوردار بودند و این روند در بازی امروز نیز ادامه خواهد داشت. ممنوع شدن استفاده از فضای مجازی در اردوی ویتنام قبل از بازی با ایران، نشان می‌دهد که آنها در اوج تمرکز برای برخورد با تیم ملی آماده می‌شوند. ویتنام تنها یک‌بار از مرحله گروهی جام‌ملت‌ها عبور کرده و این اتفاق نیز سال2007 در خانه برای آنها رخ داده است. این تیم درصورت تکرار کیفیت مسابقه با عراق در برابر یمن، شانس خوبی برای صعود به‌عنوان تیم سوم خواهد داشت اما در بازی امروز، شاید تنها یک معجزه بتواند آنها را به پیروزی برساند.
بازگشت علیرضا جهانبخش، خبر خوبی برای سرمربی پرتغالی تیم ملی است اما این مربی هنوز نمی‌داند برای استفاده از گران‌ترین فوتبالیست ایرانی، باید کدام بازیکن را از ترکیب ثابت بازی اول بیرون بکشد. احتمالا علیرضا در شروع مسابقه روی نیمکت قرار خواهد داشت تا در جریان بازی به ترکیب اضافه شود. بازی کردن یا نکردن سامان قدوس نیز به یک دغدغه بزرگ دیگر برای سی‌کیو تبدیل شده است. سامان به‌عنوان مهره تعویضی در جدال قبل درخشان بود اما ترابی و طارمی نیز نمایش باشکوهی داشتند تا کار برای سامان دشوارتر شود. یکی دیگر از ابهامات ترکیب تیم ملی نیز به قلب خط دفاعی برمی‌گردد. جایی که مجید حسینی تنها بعد از یک نیمه بازی در مقابل یمن، از ترکیب خارج شد و پژمان منتظری جای این بازیکن را در بین نفرات اصلی تیم گرفت.
با توجه به پیروزی پرگل در برابر یمن، صعود ایران از گروهش همین حالا نیز قطعی به‌نظر می‌رسد اما جنگ اصلی گروه، جنگ بر سر صدرنشینی خواهد بود و ایران و عراق تلاش می‌کنند تا در گروه هیچ لغزشی نداشته باشند. ویتنام منسجم‌تر، سخت‌جان‌تر و گلزن‌تر از یمن است و یک محک جذاب‌تر نیز برای تیم کی‌روش خواهد بود. با وجود این، نبرد با شاگردان پارک هانگ سو همچنان شبیه یک دیدار تدارکاتی برای تیم ملی است. جام‌ملت‌ها برای ایران، از جدال سوم مرحله گروهی با عراق رسما آغاز خواهد شد.
قاتلِ شرق 
نگاهی به عملکرد تیم ملی در مقابل تیم‌های درجه دوم شرق و جنوب شرق آسیا
ویتنام، دومین حریف تیم ملی در جام ملت‌های آسیا خواهد بود. تیمی که بعد از شکست در مقابل عراق، برای نجات خودش از حذف به‌دنبال امتیاز گرفتن از تیم کارلوس کی‌روش است. به جز  درنبرد با کره، ژاپن و چین که همیشه ماجراها و پیچیدگی‌های خاص خودشان را داشته، ایران در برابر سایر تیم‌های شرق و جنوب شرق آسیا آمار فوق‌العاده‌ای دارد. تیم ملی در 63بازی با این تیم‌ها 52بار برنده شده و تنها 2بار شکست خورده است. ایران در برابر بسیاری از این تیم‌ها رکورد صددرصد پیروزی به جا گذاشته و تنها میانمار موفق به شکست تیم ملی در این منطقه شده است. این روند فوق‌العاده احتمالا در مسابقه امروز نیز تداوم پیدا خواهد کرد.

    کره‌شمالی 
بین تیم‌های درجه دوم شرق و جنوب شرق آسیا، تیم ملی بیشتر از هر حریفی روبه‌روی کره‌شمالی قرار گرفته است. 2تیم تا امروز 18بار هم مسابقه داده‌اند و حریف هرگز نتوانسته تیم ملی ایران را شکست بدهد. 14پیروزی، 4تساوی، 28گل زده و تنها 7گل خورده، نشان از برتری مطلق تیم ملی در برابر این رقیب دارد. بهترین پیروزی ایران در برابر کره‌شمالی با نتیجه 3 بر صفر رقم خورده است.

    تایلند 
در 14رویارویی با تایلند در طول تاریخ، ایران هرگز نتیجه را به این حریف واگذار نکرده است. در این 14نبرد، تیم ملی 11بار به برتری رسیده و 3مسابقه نیز با تساوی تمام شده‌اند. ایران 32بار دروازه این رقیب را باز کرده و تنها 5گل از تایلند خورده است. برتری 5-0 بهترین نتیجه تیم ملی برابر تایلند در طول تاریخ بوده است.

    میانمار
اولین نبردهای تیم ملی با میانمار در حالی انجام شد که این حریف هنوز با نام «بروما» شناخته می‌شد و در رقابت‌های مختلف شرکت می‌کرد. حاصل 5بازی2 تیم در طول سال‌های گذشته، 3پیروزی برای ایران و 2پیروزی برای میانمار بوده است. ایران 7بار به میانمار گل زده و 4گل از این تیم دریافت کرده است. پیروزی 3-1 بهترین نتیجه تیم ملی در مقابل این حریف به شمار می‌رود.

    تایوان 
تیم ملی در مقابل چین تایپه یا همان تایوان، رکورد صددرصد پیروزی را به جا گذاشته است. 2 تیم در مجموع 5بار با هم مسابقه داده‌اند و هر 5بار، ایران توانسته زمین مسابقه را به‌عنوان تیم برنده ترک کند. تیم ملی در هر 5بازی هم دروازه‌اش را بسته نگه داشته و در مجموع 22گل به این تیم زده است. برتری 6-0 پرگل‌ترین برد تیم ملی در برابر چین‌تایپه بوده است.

    اندونزی
در 5تقابل با اندونزی، تیم ملی ایران 4پیروزی و یک تساوی را پشت سر گذاشته و در برابر این حریف نیز بدون شکست مانده است. تیم ملی 11بار توپ را از خط دروازه اندونزی عبور داده و 4بار نیز از مهره‌های این تیم گل دریافت کرده است. برتری 4-1، ایده‌آل‌ترین نتیجه ایران در همه نبردها با اندونزی بوده است.

    هنگ‌کنگ 
کشور هنک‌کنگ شاید بزن‌بهادرهای خوبی داشته باشد اما در فوتبال هرگز نتوانسته دردسری برای تیم ملی ایران به‌وجود بیاورد. 2تیم 4بار روبه‌روی هم صف‌آرایی کرده‌اند و حاصل هر 4مسابقه، نتیجه‌ای به‌جز پیروزی تیم ملی نبوده است. ایران در این 4بازی 9گل به تایلند زده و همواره دروازه‌اش را در مقابل این حریف بسته نگه داشته است. پیروزی 3-0 نیز بهترین برد ایران در نبرد با تایلند بوده است.

    مالزی
شکست دادن مالزی هیچ‌وقت کار دشواری برای تیم ملی ایران نبوده است. تیم ملی در 3مسابقه با مالزی همواره زمین را در جایگاه تیم برنده ترک کرده. ایران 8 گل به مالزی زده و در هر 3جدال با این حریف دروازه‌اش را بسته نگه داشته است. پیروزی 3 بر صفر بهترین برد تیم ملی در برابر مالزی محسوب می‌شود.

    لائوس
یکی دیگر از رکوردهای صددرصدی تیم ملی در کسب پیروزی، مقابل لائوس رقم خورده است. ایران در 3نبرد با این تیم جنوب شرقی آسیا، همیشه برنده بوده و حتی یک تساوی را نیز پشت سر نگذاشته است. تیم ملی 20گل به لائوس زده و تنها سابقه دریافت یک گل از این تیم را دارد. پیروزی 7 بر صفر، بهترین برد ایران در برابر این تیم به شمار می‌رود.

    سنگاپور
در 3نبرد با ایران، سنگاپور موفق شده یک تساوی به‌دست بیاورد. این تیم اما در 2 دیدار دیگر شکست خورده است. در نبردهای این 2تیم 12گل رد و بدل شده که 10گل سهم ایران بوده است. تیم ملی در یک مسابقه توانسته 6گل به سنگاپور بزند.

    کامبوج
در نخستین دوره‌های جام ملت‌های آسیا تیم ملی 2 بار با کامبوج مسابقه داد و هر 2 بار نیز برنده شد. 4گل زده و یک گل خورده حاصل این 2 مسابقه است. ایران هیچ‌وقت نتوانسته کامبوج را با نتیجه‌ای بهتر از 2-0 شکست بدهد.

    فیلیپین
ایران و فیلیپین در طول تاریخ تنها یک‌بار روبه‌رو شده‌اند و نتیجه این جدال، برتری قاطع 7 بر یک تیم ملی بوده است. برای تبدیل شدن به کابوس فیلیپین، ایران فقط به‌اندازه 90دقیقه زمان نیاز داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید