• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44330
+
-

قیمت ماهی سامان گرفت

انواع ماهی از کیلویی 4هزار تا40 هزارتومان در بازارچه ماهی عرضه می‌شود

بازار
قیمت ماهی سامان گرفت

علیرضا برازجانی|   بوشهر - خبرنگار: 

 سرانجام پس از کش و قوس فراوان با ورود مسئولان دستگاه‌های متولی، بازار نابسامان ماهی و مواد پروتئینی دریایی که طی چند ماه اخیر به صورت لجام‌گسیخته قیمت‌های نجومی را تجربه کرده بود و باعث نارضایتی عموم شهروندان شده بود، با راه‌اندازی بازارچه ماهی در بندر بوشهر تا حد زیادی روی آرامش به خود گرفت و قیمت‌ها در سراشیبی کاهش قرار گرفت. همانطوری که روزنامه همشهری در گزارشی اختصاصی به این موضوع پرداخته بود، پیشتر معاون سیاسی اجتماعی استاندار بوشهر با انتقاد از وضعیت نابسامان بازار ماهی خواستار دخالت دستگاه‌های نظارتی و متولیان تعاونی‌های صیادان برای حل این مشکل شده بود.

«مجید خورشیدی» گفته بود: افزایش قیمت ماهی در مقایسه با گوشت قرمز در استان ساحلی بوشهر که مرز طولانی با خلیج فارس دارد نپذیرفتنی و غیرقابل توجیه‌ است و خالی بودن بازار ماهی‌فروشان از آبزیان و تعطیلی بیشتر مغازه‌ها زیبنده استان بوشهر نیست.

این مقام مسئول دستور ممنوعیت صادرات و محدودیت روزهای صید را به عنوان مسکنی برای حال ناخوش بازار تجویز کرد تا در کنار بستن گلوگاه‌های زمینی به منظور جلوگیری از قاچاق صید روز به سایر استان‌های همجوار نبض بازار ماهی منظم شود. حالا این تدبیر با راه‌اندازی بازارچه ماهی در بندر بوشهر توانسته تا حدودی از التهاب روزها و ماه‌های اخیر بکاهد و موجب رضایت شهروندان و مردم شود. 


قطع دست دلالان از بازار ماهی 

جانشین تعاونی صیادان جفره بندر بوشهر در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: به‌زودی فروشگاه عرضه انواع ماهی و سایر مواد پروتئینی توسط تعاونی صیادان جفره و با مشارکت لنجداران و صیادان در کنار اسکله صیادی جفره آغاز به کار خواهد کرد تا ماهی تازه بلافاصله پس از عملیات صید به دست مصرف‌کننده برسد.
«حسین غریبی» می‌افزاید: راه‌اندازی این فروشگاه باعث خواهد شد افزون بر عرضه انواع ماهی با قیمت مناسب برای تعدادی دیگر از افراد متقاضی کار هم شغلی دست و پا شود.
وی اضافه می‌کند: بر اساس توافق صورت گرفته با شیلات استان که در نشست اخیر تعاونی‌های صیادان بندر بوشهر صورت گرفت، نظیر این فروشگاه در سایر اسکله‌های صیادی بوشهر مثل شغاب، جلالی، صلح آباد، بندرگاه و جزیره شیف نیز توسط تعاونی صیادان راه‌اندازی می‌شود. همچنین هر لنج صیادی مکلف شده است به تناسب بین50 تا 100کیلوگرم از صید خود را در هر سفر دریایی به این فروشگاه تحویل دهد تا به مردم عرضه شود.

غریبی معتقد است: میزان موفقیت این طرح با توجه به این‌که نظام فعلی عرضه و فروش آبزیان در اختیار دلالان و واسطه‌هاست نیازمند حمایت مسئولان و استقبال مردم است تا در کنار کنترل و نظارت بر گلوگاه‌ها و جلوگیری از قاچاق به استان‌های همجوار، دست دلالان  نیز از این بازار قطع شود.


ذخیره بیش از20تن ماهی در سردخانه‌ها

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به مشکلاتی که در بازار ماهی،  پیش آمده به همشهری می‌گوید: در نشستی با مسئولان استان مقرر شده بود با هماهنگی‌های صیادان و شرکت‌های صیادی بازارچه ماهی در بوشهر راه‌اندازی شود.

«عباسعلی زنده‌بودی» اضافه می‌کند: بیش از 29 نمونه ماهی تازه در این بازارچه با قیمت هر کیلوگرم 4 هزار تومان تا 40 هزار تومان عرضه می‌شود تا همه اقشار مردم بتوانند از محصولات دریایی و آبزیان صید شده صیادان بومی استان بوشهر استفاده کنند.
وی می‌افزاید: سردخانه‌های گوناگون برای نگهداری مواد پروتئینی و آبزیان صید شده در سطح استان بوشهر وجود دارد که امکان عرضه ماهی را به صورت روزانه در بازارچه ماهی بوشهر فراهم می‌کند. در حال حاضر هم، بیش از 20 تن ماهی در این سردخانه ذخیره شده است تا در صورت نیاز به بازار عرضه شود.


عرضه ماهی با قیمت کمتر در 52 غرفه

در عین حال مدیر بازارچه مهربانی بوشهر با اشاره به راه‌اندازی این بازارچه در اسکله صیادی بوشهر می‌گوید: بازارچه مهربانی در راستای عرضه انواع محصولات غذایی از جمله ماهی راه‌اندازی شده که می‌تواند جوابگوی تامین مایحتاج مردم باشد.
«محمد آبخو» با بیان این‌که در بازارچه مهربانی مواد غذایی در 52 غرفه به مردم عرضه می‌شود، می‌افزاید: قیمت محصولات عرضه شده در بازارچه مهربانی اسکله صیادی شیلات بوشهر، بر اساس ستاد تنظیم بازار تعیین و عرضه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که قیمت عرضه ماهی در بازارچه یاد شده بیش از 30 درصد کمتر از بازار است، ادامه می‌دهد: در این بازار قیمت ماهی از هر کیلوگرم 4 هزار تومان تا 40 هزار تومان عرضه می‌شود تا همه مردم بتوانند از آبزیان در سفره غذایی خود بهره‌مند شوند. در این چند روز که به صورت آزمایشی بازارچه راه‌اندازی شده شاهد استقبال مردم هستیم به طوری که بیش از 8 تن ماهی در دو روز گذشته به فروش رفته است.


راه‌اندازی بازارچه ماهی در سراسر استان بوشهر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در این زمینه می‌گوید: برای تامین ماهی مردم بوشهر با قیمت مناسب، بازارچه آبزیان در مرکز استان راه‌اندازی شد اما بنا داریم تا مانند این بازار در تمامی شهرستان‌های این استان برپا ‌شود.
«مجید خورشیدی» با بیان این‌که مردم بوشهر از قیمت ماهی گلایه‌مند هستند، اضافه می‌کند: مردم استان بوشهر انتظار دارند که در کنار آبراه خلیج فارس به آبزیان با قیمت مناسب دسترسی داشته باشند و در این راستا ایجاد بازارچه‌های توزیع آبزیان از جمله ماهی در دستور کار قرار دارد.

وی، با بیان این‌که بازارچه ماهی با همکاری شیلات، اتحادیه تعاونی صیادان و شرکت‌های مختلف صیادی ایجاد شده، می‌افزاید: با این اقدام قیمت فروش ماهی به شهروندان پایین‌تر از نرخ بازار خواهد بود که بر اساس برنامه‌ریزی برای دسترسی مردم به ماهی، قیمت‌ها هر روز کاهش می‌یابد.
معاون استاندار با اشاره به استقبال مردم از بازارچه ماهی تاکید می‌کند: پیش‌بینی می‌شود با اطلاع رسانی، مردم بتوانند ماهی و سایر مایحتاج غذایی خود را از این بازارچه تهیه کنند. زیرا قیمت انواع آبزیان در بازارچه ماهی نسبت به بازار بوشهر کمتر است.

خورشیدی تصریح می‌کند: صید صیادان باید در بازار ماهی شهرهای استان بوشهر عرضه شود و انتقال صید به دیگر استان‌ها از طریق گلوگاه‌های انتظامی در راستای تامین نیاز مردم کنترل می‌شود. باید انتظارات مردم استان بوشهر در زمینه تامین ماهی و دیگر آبزیان با قیمت پایین‌تر از بازار، محقق شود که راه‌اندازی بازارچه ماهی در این راستاست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید