• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44329
+
-

قطب تولید ماهیان خاویاری در تور مشکلات

یک تولیدکننده: پروژه پرورش ماهی خاویاری در تالش که ۸ میلیارد تومان هزینه داشته، به دلیل ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی، متوقف شده است

شیلات
قطب تولید ماهیان خاویاری در تور مشکلات

مهسا طالبی|   تالش-خبرنگار:

یکی از ظرفیت‌های گیلان برای رونق و توسعه اقتصاد بومی، تولید در بخش شیلات است. به طوری که در حال حاضر یکی از سیاست‌های دولت، توسعه تولید ماهیان مختلف و استحصال خاویار است. سالانه 3100 کیلوگرم خاویار در سطح کشور تولید می‌شود که با توجه به مزارع پرورش ماهیان خاویاری که در گیلان و شهرستان‌های آن ایجاد شده، بیش از یک‌سوم آن در مزارع پرورشی تالش واقع در غرب گیلان استحصال می‌شود.

گیلان ۴۷ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارد. تالش هم با دارابودن ۷ مزرعه پرورش ماهی و تولید سالانه یک تن خاویار و ۴۵۰ تن گوشت ماهی، پیشگام در تولید خاویار کشور است. با این همه در تالش که مستعد برای سرمایه‌گذاری است، موانعی پیش روی علاقه‌مندان به پرورش ماهی وجود دارد؛ موانعی که کم و بیش در همه نوع صنایع و تولید دیده می‌شود و می‌توان با مساعدت و هماهنگی بین بخشی دستگاه‌ها آنها را حل و فصل کرد. در این میان، مهم‌ترین موضوع سرمایه‌گذار است که اگر در انتظار تسهیلات بانکی بماند، احتمال انصراف از سرمایه‌گذاری وجود دارد.بر اساس آمار سازمان امور اقتصادی و دارایی گیلان، ۵ هزار فعال اقتصادی در استان وجود دارد که برای رغبت آنها به سرمایه‌گذاری نیازمند راهکارهای درست و اصولی هستیم. 


کم‌توجهی به مشکلات سرمایه‌گذاران 

یکی از سرمایه‌گذارانی که از سال 94 در حال پرورش و تولید ماهیان خاویاری در منطقه تالش است، به موانع و مشکلاتی که در این مسیر با آن مواجه بوده، پرداخت.
«امام قلی‌‌وند» با بیان این‌که بدون تسهیلات بانکی و با تکیه بر سرمایه شخصی وارد صنعت پرورش و تولید ماهیان خاویاری شده، گفت: طی کارگروهی که در سال 94 در استان تشکیل شد با حمایت دستگاه‌هایی همچون اداره کل امور اقتصادی، طی ۶ ماه کلیه مجوزهای لازم برای آغاز پروژه‌ام را اخذ کردم.
وی افزود: با تامین زیرساخت‌های لازم طی یک ‌سال و در فاز نخست، اقدامات اجرایی برای فعالیتم در ۵ هکتار انجام شد، به طوری که 47 درصد از پروژه به نتیجه رسید.

این سرمایه‌گذار با اشاره به توقف فعالیت‌ پروژه به دلیل موانعی که برخی دستگاه‌ها در منطقه ایجاد کرده‌اند، گفت: متاسفانه به دلیل نبود هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی مانند امور اراضی، جهاد کشاورزی، نیروی دریایی و سازمان صنعت، معدن و غیره، پروژه‌ای که تاکنون ۸ میلیارد تومان برای آن هزینه شده، متوقف است. وی با بیان این‌که تمامی استعلام‌ها و مجوزهای لازم برای فعالیت در منطقه به صورت کاملا قانونی اخذ شده، ادامه داد: 30 میلیارد تومان زمان آغاز پروژه برای آن در نظر گرفته شد که با گذشت زمان و نبود همکاری‌های لازم از سوی دستگاه‌های مختلف، این رقم در حال نزدیک شدن به رقم 90 میلیارد تومان است. 

قلی‌‌وند گفت: با وجود تلاش‌های مداوم و پیگیری‌ها هنوز اجازه جابه‌جایی 200 هزار مترمکعب ماسه به من داده نشده و مانع از ادامه فعالیت پروژه شده است، این در حالی است که این ماسه‌ها برای کشاورزی منطقه هم مفید هستند.
«اسماعیل بندپی» از دیگر سرمایه‌گذاران تالشی بیان کرد: با وجود مصوبه صریح کارگروه استانداری، هنوز برخی ممانعت‌ها وجود دارد و عملا فعالیت‌ها متوقف شده است. وی با اشاره به ظرفیت تولید و پرورش ماهیان خاویاری در سواحل گیلان گفت: استفاده از چنین ظرفیتی در گیلان می‌تواند موجب اشتغال‌زایی، افزایش صادرات و ارزآوری قابل توجهی برای استان و کشور باشد، اما با توجه به این‌که حمایتی وجود ندارد، عملا این ظرفیت بالفعل نخواهد شد.


ضرورت کمک دستگاه‌ها

 معاون توسعه آبزی‌پروری گیلان هم با اشاره به فعالیت 41 مزرعه ماهیان خاویاری در گیلان بیان کرد: سهم خاویار استان در بازارهای جهانی 300 تن است که اکنون فقط 13 تن از این مقدار تولید می‌شود که نشان می‌دهد ظرفیت فوق‌العاده‌ای در این حوزه برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.«احمد قناعت‌پرست» با اشاره به پروژه ماهیان خاویاری در تالش، به همکاری شیلات برای اجرای آن تاکید کرد و افزود: انتظار می‌رود سایر دستگاه‌ها نیز برای سرمایه‌گذاری بزرگی که در این حوزه صورت گرفته همکاری و حمایت لازم را داشته باشند.


گرانی نهاده و بالا بودن سود تسهیلات بانکی 

 مدیر کل شیلات گیلان نیز درباره مشکلات این بخش اظهار کرد: سود بالای تسهیلات و گرانی‌ نهاده‌های خوراکی از موانع پیش روی پرورش‌دهندگان ماهیان خاویاری است. 
«اسحاق شعبانی» افزود: از آنجا که بهره‌برداری و پرورش ماهیان خاویاری بیش از 3 سال زمان می‌برد، بنابراین افراد شاغل یا علاقه‌مندان ورود به حوزه صنعت پرورش ماهیان خاویاری به ناچار باید از توان اقتصادی خوبی برخوردار باشند.
وی با بیان این‌که در این صنعت متقاضی به اندازه کافی وجود دارد، اظهار کرد:‌ اگر موانع صنعت پرورش ماهیان خاویاری از جمله بالا بودن نرخ‌های سود تسهیلات بانکی یا مشکلاتی از این قبیل رفع شود، افراد بیشتری به این صنعت خاص ورود خواهند کرد.

شعبانی بیان کرد: 90 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کل کشور مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 47 مزرعه در گیلان وجود دارد. همچنین با توجه به موقعیت خوب شهرستان تالش در زمینه پرورش ماهیان خاویاری هم‌اکنون 7 مورد از این مراکز در تالش مستقر شده‌اند.

مدیرکل شیلات استان ادامه داد:‌ به علت کم شدن سهم ایران از تولید و استحصال خاویار و نیاز روزافزون مردم به مصرف گوشت این نوع از آبزیان در کنار خاویار برداشت شده،‌ پرورش ‌ماهیان خاویاری 15 سال پیش به صورت عملیاتی در کشور و گیلان آغاز شد.وی گفت:‌ اکنون 350 هزار عدد ماهی خاویاری ازسوی تولیدکنندگان و فعالان این بخش در داخل کشور به شیوه کاملا علمی پرورش داده می‌شود.


آمار تولید ماهی خاویاری در تالش 

بر اساس آمارهای استخراج شده شیلات گیلان، در حال حاضر بیش از هزار کیلوگرم از خاویار تولیدی کشور در تالش استحصال می‌شود. علاوه بر این، مزارع آبزی‌پروری منطقه در تولید حدود 450 تن گوشت ماهی خاویاری پرورشی نیز فعالیت دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید