• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44326
+
-

پایان بلاتکلیفی «عمارت»

استاندار اردبیل در گفت‌وگو با همشهری: لغو مصوبه انتزاع این روستا از استان به زودی ابلاغ می‌شود

تقسیمات کشوری
پایان بلاتکلیفی «عمارت»

سیدمهدی حسینی|  گرمی_خبرنگار:

در جلسه روز چهارشنبه گذشته هیأت دولت، مصوبه موضوع روستای عمارت که به شهرستان هوراند آذربایجان شرقی واگذار شده بود، اصلاح شد و این روستا همچنان جزو شهرستان گرمی استان اردبیل باقی خواهد ماند. روستای عمارت بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، با ۲۲۳ نفر جمعیت در قالب ۴۹ خانوار در استان اردبیل، شهرستان گرمی، بخش انگوت، دهستان انگوت غربی قرار دارد که در این سال‌ها با احداث سد خاکی در این روستا بیشتر و بیشتر بر سر زبان‌ها
افتاده است.

طی روزهای گذشته و در جریان تغییرات تقسیماتی در هیات دولت، روستای عمارت شهرستان گرمی به محدوده شهرستان هوراند در آذربایجان شرقی منتقل شده بود که چالش‌های متعددی را به همراه داشت. از جمله نقاط مناقشه‌برانگیز، سد عمارت واقع در این محدوده بود که با یک تصمیم از استان اردبیل به استانی دیگر منتقل می‌شود و همین امر باعث شد تا در بین اهالی استان و فضای مجازی بحثی در این مورد راه بیفتد! روابط عمومی استانداری اردبیل در آخرین روزهای هفته گذشته اعلام کرد مصوبه اخیر دولت مبنی بر حذف نام روستای عمارت در جلسه هیات دولت طرح و اصلاح شد و به تصویب رسیده است و این روستا همچنان بخشـــــی از اردبیل باقی خواهند ماند. 


جای نگرانی در زمینه الحاق نیست

مدیرکل تقسیمات کشوری استانداری اردبیل در این باره اظهار می‌کند: با اشاره به اصلاحات و تغییرات تقسیماتی در استان آذربایجان شرقی و مصوبه هیات وزیران درباره لحاظ نقطه عمارت شهرستان گرمی در تابعیت شهرستان هوراند آذربایجان شرقی، بلافاصله مکاتبه‌ای با امضای استاندار اردبیل با وزارت کشور انجام شد و وزیر کشور هم با معاون اول رئیس‌جمهوری مکاتبه کرده و خواستار اصلاح مصوبه اخیر شدند.
«ماریا موسوی» ادامه می‌دهد: طبق پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، موضوع خارج از نوبت در کمیسیون سیاسی، دفاعی دولت مطرح و مصوب و برای تصویب نهایی به هیات محترم وزیران ارسال شد.

وی با تاکید بر این‌که الحاق و انتزاع دارای پروسه و مراحل خاصی است، مطرح می‌کند: پیشنهاد الحاق یا انتزاع از سوی اعضای شورای اسلامی روستایی به بخشدار متبوع ارسال و پس از بررسی آن به وسیله بخشدار به فرمانداری شهرستان و در نهایت به دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری ارسال می‌شود تا فرایند بعدی صورت پذیرد که درباره نقطه عمارت، هیچ اقدامی برای الحاق و انتزاع از طرف استانداری اردبیل و آذربایجان شرقی و وزارت کشور انجام نشده است.

موسوی درباره درج عنوان نقطه عمارت در تابعیت هوراند، در مصوبه هیات وزیران عنوان می‌کند: دستور جلسه 13 آبان درباره اصلاحات و تغییرات تقسیماتی در استان آذربایجان شرقی بوده و هیچ پیشنهادی از طرف وزارت کشور، درباره انتزاع روستای عمارت از استان اردبیل و الحاق آن به استان آذربایجان شرقی ارائه نشده و موضوع صرفا یک اشتباه تحریری بوده که در فرایند تاسیس شهرستان هوراند اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به مکاتبه‌ای که استانداری آذربایجان شرقی با وزارت کشور در این خصوص کرده، بیان می‌کند: 17 آذر گذشته استانداری آذربایجان شرقی، مکاتبه‌ای با مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور داشته و در آن اعلام شده که روستای عمارت در تابعیت استان اردبیل است که اشتباها نام آن روستا در بند «پ» مصوبه، جزو دهستان چهاردانگه جنوبی شهرستان هوراند درج شده است. مسئولان این استان خواستار رفع این اشکال شده بودند.


روستای عمارت، همچنان بخشی از اردبیل 

استاندار اردبیل هم در گفت‌وگو با همشهری با تاکید بر قرار داشتن روستای عمارت در محدوده استان اردبیل بر اساس مصوبه آخرین جلسه هیات دولت عنوان می‌کند: در اصلاحات و تغییرات تقسیماتی در استان آذربایجان شرقی در سال ۹۵، روستای عمارت به تابعیت شهر هوراند از توابع شهرستان اهر درآمده بود که بلافاصله و با اعتراض مقامات استان موضوع پیگیری و درخواست اصلاح شد. 

«اکبر بهنامجو» ادامه می‌دهد: اگر مبنا بر انتزاع یک روستا از یک استان به استانی دیگر باشد فرایندی دارد که در دستورالعمل‌های الحاق و انتزاع مشخصا آمده است. برای الحاق روستای عمارت، برنامه و روالی نه برای انتزاع از سوی استانداری اردبیل و نه برای الحاق از سوی استانداری آذربایجان شرقی طی شده است، از این جهت این بحث از همان ابتدا کاملا منتفی بود.وی اظهار می‌کند: به عبارتی در اصل همه چیز از یک اشتباه شروع شد. طی یک اشتباه تحریری که اتفاق افتاد، نام روستای عمارت در زیرمجموعه یکی از بخش‌های شهرستان هوراند قرار گرفته است که لغو مصوبه انتزاع این روستا از استان به‌زودی ابلاغ خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید