• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44303
+
-

قم و تهران در معرض گردوغبار ناشی از دریاچه نمک

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با بیان اینکه 105هزار هکتار از عرصه‌های قم به کانون گردوغبار تبدیل شده است، گفت: بزرگ‌ترین کانون گردو غبار در مرکز کشور به وسعت 50هزار هکتار در دشت مسیله در شرق قم واقع شده است.
 به گزارش ایرنا، سیدمحمدتقی سجادی افزود: اگر حقابه‌های اختصاص یافته برای دریاچه نمک، تامین نشود، نفوذ گردوغبارهای نمکی به شهرهای مرکزی ایران همچون قم و تهران دور از انتظار نخواهد بود. به گفته وی، 25هزار هکتار در شمال غربی قم در منطقه کوه نمک و جاده جعفریه، 22هزار هکتار در جنوب شرقی استان در منطقه حسین آباد میش مست و 8هزار هکتار از دشت‌های پیرامونی قم به کانون‌های گردوغبار تبدیل شده‌اند. سجادی با اشاره به اجرای پروژه‌های نهال‌کاری در کانون‌های گردوغبار استان قم، از توسعه نهال‌کاری در دشت مسیله در سال‌جاری خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین پخش سیلاب در مرکز کشور با استفاده از رودخانه شور تنها شریان زنده دشت مسیله در وسعت 30هزار هکتار با هدف تقویت پوشش گیاهی در این منطقه و کنترل گردوغبار انجام می‌شود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم هم گفت: مدیران باید تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی این استان را با جدیت از وزارت نیرو مطالبه و پیگیری کنند.
سیدرضا موسوی مشکینی افزود: خشکسالی و قطع حقابه‌های زیست‌محیطی استان، کانون‌های گردوغبار در مرکز کشور را بسیار گسترش داده و با ادامه این روند با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به مصوبه هیأت دولت برای مقابله با پدیده گردوغبار در کشور، وظایف و تکالیف دستگاه‌های اجرایی در این آیین‌نامه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی قم باید برنامه‌های خود برای برطرف کردن این معضل را با توجه به شرایط به‌روزرسانی کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم بر ضرورت افزایش اعتبارات استانی و ملی برای مقابله با گردوغبار تأکید کرد و گفت: باید جلسات منظم و مستمری با حضور مسئولان ملی برای بررسی موضوع گردوغبار در استان برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید