• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44268
+
-

اوباما 10 سال پیش در قاهره چه گفت؟

اوباما 10 سال پیش در قاهره چه گفت؟


باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، 10سال پیش، در یک سخنرانی تاریخی در دانشگاه قاهره، در تلاش برای تغییر بنیادی رابطه کشورش با جوامع اسلامی در سراسر دنیا، مسلمانان را خطاب قرار داد و با تأکید بر حق فلسطینی‌ها برای زندگی در صلح در منطقه، آنها را شگفت‌زده کرد. اوباما، در فضای بعد از حملات یازدهم سپتامبر و حمله آمریکا به عراق، در تلاش بود تا نگاه مسلمانان به آمریکا را تغییر دهد. او سخنرانی تاریخی خود را در 7محور ایراد کرد و گفت که مسلمانان و آمریکایی‌ها باید در کنار همدیگر برای تحقق این محورها  تلاش کنند. موضوعاتی که اوباما در این سخنرانی مطرح کرد اینها بودند: مقابله با بنیادگرایی در همه اشکال، مذاکره بر سر وضعیت اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و دیگر اعراب، حقوق و مسئولیت ملت‌ها درباره سلاح هسته‌ای، دمکراسی، آزادی مذهبی، حقوق زنان و توسعه اقتصادی.

این سخنرانی اوباما که عملا مبنای سیاست خارجی او در خاورمیانه قرار گرفت، با استقبال زیادی مواجه شد. او مشخصا از استعمار جوامع مسلمان توسط غرب صحبت کرد و گفت که برای زمانی طولانی، با آنها درست رفتار نشده است.

در میان همه صحبت‌های متفاوت اوباما، گفته‌های او درباره فلسطینی‌ها بود که مورد توجه زیادی قرار گرفت. او ضمن اشاره به پیوند دیرین و عمیق با اسرائیل، به 60سال «درد بی‌خانمانی» فلسطینی‌ها هم اشاره کرد و گفت: آمریکا به «حق مشروع فلسطینی‌ها برای (داشتن) کرامت و یک کشور متعلق به‌خود» پشت نخواهد کرد. او در جمله‌ای معروف، صراحتا گفت که آمریکا با اسلام مشکلی ندارد؛ «آمریکا در جنگ با اسلام نیست و هرگز نخواهد بود.» این جمله او با استقبال زیادی مواجه شد.

بخش دیگری از صحبت‌های او درباره ایران بود؛ او به نقش‌آفرینی آمریکا در سرنگونی دولت دکترمحمد مصدق اشاره کرد و تاریخ خصومت‌بار میان 2کشور را مرور کرد اما گفت: «من برای رهبران و مردم ایران مشخص کرده‌ام که کشور من آماده حرکت رو به جلوست.» او در صحبت‌هایش، ‌مشخصا به حق ایران برای داشتن انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز اشاره کرد. بسیاری، از این سخنرانی اوباما به‌عنوان سنگ بنای توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا و دیگر کشورهای 1+5 نام می‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید