• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44249
+
-

پیش‌بینی رونق بورس در سال98

بورس تهران با انتشار گزارش تفصیلی پیش‌بینی کرد سال آینده تحت‌تأثیر بودجه98، سهام شرکت‌های حاضر در بخش نفت و فرآورده‌های نفتی در بورس رونق یابد و عمق بازار اوراق بدهی هم بیشتر شود.
به‌گزارش همشهری، مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران دیروز با انتشار گزارشی به بررسی لایحه بودجه سال98 و اثر آن بر بازار سرمایه پرداخت. براساس برآورد‌های انجام شده توسط بورس تهران لایحه بودجه سال98 منجر به کند شدن نرخ تورم در سال آینده خواهد شد. درواقع کاهش قابل توجه تأمین مالی یا استقراض دولت از محل تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی منجر به کاهش رشد حجم نقدینگی در کشور و در نتیجه موجب کند شدن نرخ تورم خواهد شد. در این گزارش به نقل از محققان اقتصادی استدلال شده است با کند شدن تورم و ایجاد ثبات نسبی در متغیرهای کلان اقتصادی، عملکرد بازارهای مالی نظیر بازار سهام بهبود پیدا می‌کند. با وجود این ارزیابی برخی گزارش‌های پژوهشی ازجمله گزارش‌های بنیاد مکنزی کند شدن روند تورم را برای بازار‌های سهام مثبت ارزیابی نمی‌کند.
بورس تهران همچنین در ارزیابی عملکرد لایحه بودجه98 پیش‌بینی کرده با توجه به رشد 41درصدی منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی به‌دلیل افزایش 48درصدی نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه سال1398، درآمد شرکت‌های فعال در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی افزایش یابد؛ از این‌رو با توجه به اینکه شرکت‌های این حوزه به‌عنوان یکی از بخش‌های پیشرو، سهم قابل‌توجهی از ارزش بازار سرمایه را دارند، انتظار بهبود رونق بازار سرمایه از طریق این بخش‌ها می‌رود. با وجود این نرخ دلار در بازار آزاد در دی‌ماه سال‌جاری به بیش از 10هزار تومان افزایش یافته و به‌نظر می‌رسد در سال آینده نیز همسو با نرخ تورم افزایش یابد. از این‌رو آنچه از شرایط کنونی بازار ارز مشاهده می‌شود با رقم پیش‌بینی شده در بودجه تفاوت قابل‌توجهی دارد. گزارش بررسی اثرات لایحه بودجه98 بر بازار سرمایه همچنین نشان می‌دهد افزایش 48درصدی نرخ ارز تأثیرات متفاوتی بر وضعیت کسب‌وکار و در نتیجه قیمت سهام شرکت‌های بورسی دارد. شرکت‌هایی که بخش عمده‌ای از محصولات خود را صادر می‌کنند، با افزایش نرخ ارز، درآمد ریالی بالاتری به‌دست می‌آورند و شرکت‌هایی که بخش عمده‌ای از نهاده‌ها و کالاهای واسطه‌ای خود را وارد می‌کنند با افزایش هزینه تولید مواجه می‌شوند. همچنین شرکت‌هایی که در تجارت خارجی سهم اندکی دارند، از اثرات تورمی افزایش نرخ ارز متأثر می‌شوند. با وجود این با واقعی کردن این نرخ با نرخ تورم می‌توان گفت نرخ واقعی ارز در سال آینده کاهش می‌یابد.


افزایش عمق بازار بدهی
گزارش بررسی اثرات لایحه بودجه98 بر بازار سرمایه همچنین برآورد کرده با افزایش 4هزارو500 میلیارد تومانی حجم انتشار اوراق تأمین مالی اسلامی قابل عرضه در بازار سرمایه که نسبت به قانون بودجه سال قبل 12درصد رشد نشان می‌دهد بازار اوراق بدهی در سال98 رونق بیشتری بگیرد. در لایحه بودجه98 منابع حاصل از فروش اسناد خزانه با رشد 36درصدی نسبت به قانون و لایحه بودجه 1397 به‌میزان 13هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. همچنین عرضه سایر اوراق مالی با رشد 3.6 و 11.5درصدی نسبت به قانون و لایحه بودجه1397 به‌میزان 29هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که بیانگر تنوع‌بخشی ابزارهای مالی در بازار بدهی است. دولت و شرکت ملی نفت ایران همچنین در لایحه بودجه98 مجاز‌ند به‌ترتیب 5هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی و 3میلیارد دلار اوراق ارزی برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده منتشر کنند. همچنین دولت می‌تواند تا سقف 2هزار میلیارد تومان اقدام به انتشار صکوک اجاره در سال پیش‌رو کند.


نرخ خوراک

 بررسی اثرات بودجه بر بازار سرمایه همچنین نشان می‌دهد با توجه به افزایش دوبرابری درآمد خرید قیر از محل فروش نرخ خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها (افزایش نرخ خوراک) و رشد عوارض 43درصدی بهره مالکانه و حقوق دولتی بر شرکت‌های معدنی و افزایش 48درصدی عوارض شرکت‌های داروسازی، تجهیزات پزشکی و غذایی بر عملکرد مالی این شرکت‌ها در سال آینده تأثیرگذار خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید