• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44226
+
-

گزارشی از پشت پرده جلسه هیأت‌رئیسه مجلس و مدیران صداوسیما و ممنوع‌التصویری زائری

قهر قوا با سیما

فرزانه آیینی _ خبرنگار

ماجرای ممنوع‌التصویر شدن محمد زائری، از چهره‌های صاحب تحلیل جریان راست توسط صداوسیما درپی به‌کار بردن عبارت «شرم بر این مجلس باد» در یک برنامه تلویزیونی به بحث داغ رسانه‌ها بدل شده است و اذهان عمومی مجلس را متهم به ممنوع‌التصویر کردن زائری می‌کنند و مجلس صداوسیما را مسئول امر می‌داند. هرچند داستان ممنوع‌التصویری زائری او را در بیان نقدهایش علیه مجلس دهم تند‌تر و شاید باانگیزه‌تر کرده است؛ چنان‌که وی در صفحه شخصی‌اش در توییتر خبر از استمرار نقدهایش علیه مجلس داد، اما ممنوع‌التصویری او درپی نقد مجلس سبب شده است که عملکرد مجلس دهمی‌ها که این روزها در پی ماجرای نماینده سراوان در گمرک، یا شایعه خودکشی زهرا نویدی در اعتراض به عدم‌پیگیری شکایتش از سلمان خدادادی، نماینده ملکان از سوی مجلس و کلیپ‌هایی که از لحن تند برخورد نمایندگان با مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان حکایت می‌کند، به‌شدت مورد نکوهش افکار عمومی قرار دارد، بیش از پیش در موضع ضعف قرار گیرد.

این درحالی است که هیأت‌رئیسه مجلس مدعی است در مورد ممنوع‌التصویری شخصی تقاضایی نداشته و فقط به بیان چنین موضعی علیه مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده است. در همین راستا یکی از اعضای هیأت‌رئیسه مجلس که خواست نامی از او برده نشود به همشهری خبر داد که بحث ممنوع‌التصویر کردن شخص یا اشخاصی هرگز در نشست بعدازظهر یکشنبه گذشته هیأت‌رئیسه مطرح نشده است بلکه خود مسئولان صداوسیما در پاسخ با روندی که خواسته یا ناخواسته در پوشش اخبار مجلس سبب انتقاد و اعتراض نمایندگان شده است، اعلام کردند که برای برخورد با توهین‌ها و بداخلاقی‌ها عزم جدی دارند و در همین راستا محمد زائری از روحانیون شناخته‌شده را در پی به‌کار بردن عبارت «شرم بر این مجلس باد» ممنوع‌التصویر کرده‌اند.

وی همچنین به روند جلسه پرگلایه هیأت‌رئیسه مجلس با مسئولان صداوسیما اشاره کرد و گفت: نکته جالب این نشست این بود که از 12 مسئول حاضر در این نشست هیچ‌کس از خروجی اخبار صداوسیما در قبال عملکرد مجلس راضی نبود و همه تندترین نقدها را به روند پوشش اخبار از سوی رسانه ملی داشتند. این عضو هیأت‌رئیسه ادامه داد: علی لاریجانی در صدر هیأت‌رئیسه و مجلس هم نقدهای جدی‌ای به عملکرد رسانه ملی وارد دانست و در موردی از اعلام موضع ساختگی برای خودش انتقاد کرد.

به گفته این عضو هیأت‌رئیسه، در یکی از برنامه‌های صداوسیما از مجلس، سخنان علی لاریجانی در مورد شفافیت آرای نمایندگان را در گزارشی در مورد بحث شفافیت حقوق نمایندگان استفاده کرده بودند، درحالی که موضع لاریجانی در این مباحث اختلافات فاحشی دارد و این اقدام تحریف کامل مواضع او محسوب می‌شود. بحث انتقاد نمایندگان از برخورد سلیقه‌ای و هدفمند از مواضعشان محدود به رئیس مجلس نیست و بیشتر آنان نسبت به تقطیع و تدوین هدفمند مواضع، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایشان با رسانه ملی منتقدند و همواره در قالب تذکرات شفاهی و کتبی در صحن علنی مجلس نسبت به این روند اعلام اعتراض می‌کنند.

انتقاد دولت به صداوسیما

این تنها مجلس نیست که این روزها گلایه‌هایی نسبت به صداوسیما دارد؛ این گلایه‌ها از سوی دولت نیز گاه و بیگاه نسبت به نحوه انتشار اخبار در صداوسیما، نحوه ارائه تحلیل درباره دستاوردهای دولت یا موضعگیری‌های رسانه ملی نسبت به عملکرد دولت شنیده می‌شود. آخرین نمونه آن انتقاد حسن روحانی، رئیس‌جمهور از رسانه ملی بود که در جمع مدیران وزارت جهادکشاورزی گفت: صداوسیمای کشور بین مکروه، واجب، مستحب و حرام گاهی دچار مشکل می‌شود و تصور می‌کند که تعریف از دولت، مکروه است در حالی که این اقدام مستحب یا واجب است. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در توضیح این انتقاد روحانی گفته بود: نظر رئیس‌جمهور این بود که هم‌اکنون دشمنان تلاش زیادی دارند که 40 سال انقلاب را ناکارآمد جلوه دهند و در این شرایط هیچ ابزاری کارآمدتر از صداوسیما برای اطلاع‌رسانی به مردم وجود ندارد. وی گفته است: رئیس‌جمهور با آن ادبیات از صداوسیما خواستند که به رسالت تاریخی خود عمل کرده و بیشتر دستاوردها و عملکردهای 40 ساله گذشته از جمله عملکرد دولت در بخش‌های مختلف را به اطلاع مردم برساند.

ماجرای  «کف‌بری»  در صدا و سیما

یک نماینده در تشریح دیدگاه مسئولان صداوسیما نسبت به سیاسی‌کاری‌ها و بداخلاقی‌های صورت گرفته در برنامه‌های تلویزیون گفت: مثلا مسئولان این ارگان اعلام کردند در برخی امور ناپسند اجتماعی مثل برنامه من و شما که مجری آن برخورد تند و دور از ادبی با مسعود فراستی داشت برنامه را کلا لغو کردند و مجری آن هم ممنوع‌التصویر شده است و به‌اصطلاح «کف بر» کرده‌اند. او گفت: «واژه کف بر» کردن عین عبارتی است که یکی از مسئولان صداوسیما برای نشان دادن عزم جدی‌اش برای مقابله با بی‌اخلاقی در رسانه ملی به‌کار برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید