• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44221
+
-

در مراسم دومین سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح شد

نقش هاشمی در روزهای بحران از یادرفتنی نیست

دولت
نقش هاشمی در روزهای بحران از یادرفتنی نیست

مراسم دومین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. چهره‌هایی چون اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، سیدحسن خمینی، محمدرضا عارف ، اسدالله عسکراولادی، حسین مرعشی، اعضای خانواده هاشمی، جمعی از نمایندگان مجلس، وزرا و دیپلمات‌های کشورهای خارجی در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور نخستین سخنران مراسم بود. حسن روحانی با بیان اینکه نقش هاشمی در روزهای  بحران از یاد رفتنی نیست، او را مدبر خواند گفت: نه شلاق ساواک و نه شلاق بر آبروی هاشمی، نتوانست او را به زانو درآورد.روحانی با اشاره به اینکه هاشمی تعلق به هیچ جناحی نداشت، افزود: برای کسی که فراجناحی عمل می‌کند، روز پیروزی همه کف می‌زنند و در روز سختی همه فاصله می‌گیرند و نمی‌دانیم وفا کجاست.  روحانی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی یکی از شخصیت‌های بنام و مؤثر در استقرار انقلاب اسلامی بود، گفت: 2نفر در پیروزی انقلاب و استقرار نظام و شکل دادن به ساختار جمهوری اسلامی ایران نقشی بسیار مؤثر داشتند؛ یکی آیت‌الله شهید بهشتی که مجلس خبرگان قانون اساسی را به خوبی اداره کرد و میثاق و منشور ملی یعنی قانون اساسی را به ثمر نشاند و دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که مشابه این کار را در تشکیل و اداره نخستین مجلس شورا بر عهده داشت.

روحانی در بخشی از سخنانش با اشاره به جایگاه هاشمی نزد رهبری افزود: رهبر انقلاب فرمود هیچ‌کسی برای من هاشمی نمی‌شود. بعد از رحلت هاشمی تا چند هفته‌ که طبق روال گذشته خدمت رهبری بودم ایشان با افسوس و ناراحتی از مرگ غمبار هاشمی می‌گفت‌ و بیان‌ می‌کردند که در تمام روز به فکر هاشمی هستم.

رئیس‌جمهور با اشاره به نقش هاشمی در فرماندهی عملیات‌ های سرنوشت‌ساز در جنگ، گفت: فرمان حمله عملیات کربلای4 را ایشان صادر کرد، هر چند که در میدان جنگ فراز و نشیب وجود دارد و ما گاهی پیروز می‌شدیم و گاه در برخی از عملیات‌ها شکست می‌خوردیم اما در عین حال، هاشمی خستگی‌ناپذیر بود. روحانی افزود: پس از عملیات کربلای4، ایشان تصمیم گرفت که عملیات بعدی طراحی شود و پس از یک هفته، عملیات موفق کربلای5، طراحی شد. روحانی با اشاره به اینکه امروز در میان جامعه و در میان همه اقشار در حوزه و دانشگاه، فرد متعهد و مجتهد بسیار کمیاب است،گفت: در برابر فشار سیاسی و اقتصادی دشمن با پیروی از راه هاشمی قادر به ایستادگی هستیم . وی با اشاره به اینکه شرح حال امیرکبیر و مرحوم هاشمی را باید به خوبی خواند، بیان کرد: هاشمی استراتژیست بود در حالی که بسیاری از کسانی که سیاست می‌فهمند، استراتژیست نیستند.او با اشاره به اینکه یکی از روزهای خوشحالی هاشمی آن غروب جمعه تیرماهی بود که از خدمت امام(ره) برگشته بود، گفت: هاشمی عنوان می‌کرد که من فرماندهی جنگ را به‌عهده می‌گیرم و جنگ را پایان می‌دهم و حاضرم امام مرا به‌عنوان جانشین فرمانده کل قوا، عزل و حتی محاکمه کند و همه این مطالب را به نوعی خدمت امام گفته بود، اما امام به‌عنوان مرد غیور تاریخ ایران هرگز نمی‌پذیرفت که یکی از حواریون او بخواهد اینگونه مسئولیت را برعهده بگیرد.



   هاشمی راه گفت‌وگو با جهان را باز گذاشت

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هاشمی جهان و زمان خود را خوب شناخته و به نیاز و پرسش‌های زمان پاسخ می‌داد، گفت: هاشمی همواره راه را برای گفت‌وگو با جهان باز نگه می‌داشت. به‌گزارش ایسنا، مسجدجامعی با اشاره به اقدامات هاشمی در دوران ریاست مجلس بیان کرد: در آن شرایط ادامه فعالیت حوزه فرهنگ و هنر میسر نبود که در دوره او اقدام‌های مهمی همچون تدوین و تصویب قانون سازمان میراث فرهنگی، جهاد دانشگاهی، وزارت ارشاد و اساسنامه کتابخانه ملی انجام شد. عضو شورای شهر تهران با تأکید به نقش هاشمی در راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی و تأثیر آن بر جلوگیری از مهاجرت نخبگان از کشور، به دو برابر شدن انتشار کتب و نیز انتشار روزنامه‌های همشهری، جام جم و ایران در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی اشاره کرد و گفت: عناوین مطبوعات در سال۱۳۷۶ به ۱۰۵۳عنوان رسید و شمارگان مطبوعات از ۱۹۷میلیون نسخه به ۸۵۷میلیون نسخه یعنی بیش از ۴۰۰درصد افزایش پیدا کرد.

   هاشمی اهل ریا نبود

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در سخنانی در مراسم بزرگداشت هاشمی‌رفسنجانی بیان کرد: مسائلی در زندگی آیت‌الله هاشمی بود که سعی می‌کرد مخفی نگه دارد، چون اهل ریا نبود. آیت‌الله هاشمی برای انقلاب بارها از خود گذشت. با جان و مالش برای انقلاب تلاش کرد. فرزند آیت‌الله هاشمی ادامه داد: پیش از انقلاب وقتی او می‌خواست به کشور بازگردد، همه به پدر توصیه می‌کردند این کار را نکند، ولی او زندان در ایران را بر زندگی در خارج از کشور ترجیح داد. در عملیات مرصاد از منطقه عملیات خارج نشد و گفت لازم است در منطقه بمانم. در جریان پذیرش قطعنامه 598 گفت حاضر است مجازات شود ولی صلح به‌دست آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید