• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 20 دی 1397
کد مطلب : 44200
+
-

نوبت «ملت»

مراسم قرعه‌کشی نمایش فیلم‌های جشنواره سی‌و‌هفتم برگزار شد

مسعود میر/روزنامه‌نگار

با برگزاری مراسم قرعه‌کشی نمایش فیلم‌ها در پردیس ملت تصویر شفاف‌تری از رقابت فیلم‌ها در جشنواره سی‌و‌هفتم ثبت شد؛ تصویری که لااقل می‌توان به آن دل سپرد و براساس پیش‌بینی‌ها، تنور داغ بهمن را انتظار کشید. 
قرعه‌کشی زمان نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه در دومین سال اجرایش توانسته لااقل این پیغام مهم را در بدنه جشنواره حک کند که هیچ تبانی و رفاقتی در انتخاب سانس نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه وجود ندارد؛ سینمایی که همیشه خبرها و نظرهایی که از آن به بیرون درز می‌کند در سرنوشت فیلم‌ها تأثیر بسزایی داشته ‌است. جالب‌تر اینکه در چند سال گذشته واکنش‌های پررنگ گروهی از اهالی رسانه به فیلم‌هایی که به مذاق‌شان خوش نمی‌آید سبب شده تا این سینما برای فیلمسازان و صاحبان آثار گاهی به جهنمی بدل شود که اگر آتش انتقادات در‌ آن به پایشان بگیرد همه جان‌شان را خواهد 
سوزاند.

استناد به تبعیض
فارغ از اینکه قرعه‌کشی برای مشخص‌شدن سانس و روز نمایش فیلم‌ها در جشنواره، اتفاق مهمی است اما نخستین گام در راستای تبعیض میان فیلم‌ها هم در همین قرعه‌کشی ثبت شد. مجری برنامه طبق تصمیم مسئولان برگزاری جشنواره اعلام کرد که فیلم‌های پویانمایی و مستند همگی در سانس اول جشنواره نمایش خواهند‌ داشت و فقط در ترتیب روز نمایش، مشمول قرعه‌کشی می‌شوند. سؤال اینجاست که آیا فیلم‌های مستند و انیمیشن هنوز هم حکم مجلس گرم‌کن‌های جشنواره را دارند یا بالاخره مدیران محترم به این نتیجه رسیده‌اند که فیلم مستند و انیمیشن هم جزئی جدایی‌ناپذیر از سینماست؟ کاش لااقل مدیران یک روز از ایام برگزاری جشنواره را به نمایش این آثار اختصاص می‌دادند و بی‌خیال این به زور نشاندن عناوین فیلم‌های مستند و انیمیشن در سانس اول جشنواره می‌شدند.

بارانداز پهلوان 
اگر نخستین سانس نمایش فیلم در جشنواره را که به جبر سیاستگذاری به یک فیلم مستند (خانه‌ای برای تو) رسیده کنار بگذاریم، قرعه نخستین بزنگاه فیلم‌های بخش مسابقه اصلی به نام «غلامرضا تختی» می‌خورد و نخستین بارانداز جدی اهالی رسانه در برابر ساخته بهرام توکلی و سعید ملکان شکل خواهد‌گرفت. خاطرات می‌گویند جهان پهلوان خودش استاد فن زدن است، اما سینما با تشک کشتی قابل قیاس نیست و باید منتظر ماند تا روز اول جشنواره.

روز یلدا
پانزدهمین روز بهمن را باید به نام روز یلدا نامگذاری کرد. دلیل جشنواره‌ای برای این نامگذاری هم اینکه در این روز هم فیلم «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی روی پرده می‌رود و هم یلدا جبلی فیلم خودش به نام «جمشیدیه» را در معرض قضاوت اهالی رسانه قرار می‌دهد.

رد خون تا آخر جشنواره
آخرین‌های روز قرعه‌کشی هم داستان جالبی داشتند. محمود رضوی، تهیه‌کننده فیلم جدید محمدحسین‌ مهدویان با دست خودش قرعه‌ای انتخاب کرد که نمایش فیلم‌شان را به آخرین سانس در آخرین روز جشنواره موکول می‌کرد. به‌عبارت دیگر درست زمانی که تیتراژ فیلم «ماجرای نیمروز2» در سینما ملت شروع می‌شود، گروهی در سالن‌ کنفرانس در حال چک‌کردن نهایی اسامی نامزدهای سیمرغ بلورین جشنواره سی‌و‌هفتم هستند. گوی‌های نام فیلم و سانس هم برای آزیتا موگویی ماجرای عجیبی را رقم زدند. آخرین گوی فیلم برای آخرین سانس خالی جدول نمایش فیلم‌ها به «ایده اصلی» رسید تا موگویی آرزو کند فیلمش در جشنواره آخرین نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید