• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 20 دی 1397
کد مطلب : 44196
+
-

رنج مسلمانی در سرزمین بی‌خدایان

پکن بعد از سرکوب سیستماتیک اقلیت مسلمان چین، به فکر «چینی کردن» دین آنها افتاده است

گزارش
رنج مسلمانی در سرزمین بی‌خدایان

جواد نصرتی/خبرنگار

مسلمان بودن در منطقه سین‌کیانگ در غرب چین، یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست؛ نه‌تنها بازداشتگاه‌های چند میلیون نفری و دخالت‌های امنیتی بخشی از زندگی روزمره اقلیت مسلمان چین است که به‌زودی، دین آنها هم باید با آموزه‌های سوسیالیسم مطابقت داشته باشد.
به گزارش الجزیره، دولت چین که در سال‌های اخیر، هر روز عرصه را بر مسلمانان این کشور تنگ‌تر می‌کند، در آخرین اقدام غیرانسانی خود، اصل دین این مردم را نشانه رفته و قانونی را تصویب کرده که براساس آن، دین اسلام در این کشور باید در 5سال آینده کاملا «چینی‌سازی» شود. بر این اساس، دولت چین تصمیم گرفته است تا دین اسلام را به‌گونه‌ای «هدایت کند که با سوسیالیسم سازگار باشد» و اقداماتی را اجرایی کند تا این دین، چینی شود.
جزئیات زیادی از این قانون جدید منتشر نشده است اما پیش‌بینی اینکه این تصمیم دولت چین هم اقدام دیگری علیه شرایط زندگی مسلمانان منطقه سین‌کیانگ باشد چندان پیچیده نیست؛ چین در سال‌های اخیر، فشار بر اقلیت مسلمان چین را افزایش داده و به‌صورتی سیستماتیک آنها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. پکن، به‌صورت مشخص انجام برخی اعمال دینی را در بخش‌هایی از این کشور ممنوع کرده است و افرادی که نماز بخوانند، روزه بگیرند، ریش بگذارند و یا حجاب بر سر کنند با خطر بازداشت مواجه هستند.

زندگی در زندان چند میلیون نفری
دولت چین چنان در مقابله با مسلمانان در این کشور جدی است که حتی آنها را در گروه‌های بسیار بزرگ زندانی می‌کند. سازمان ملل در میانه تابستان در یک گزارش تکان‌دهنده اعلام کرد که دولت چین، بیش از یک میلیون نفر را بازداشت کرده و در اردوگاه‌ها آنها را مجبور می‌کند که دین خود را انکار و اعتراف کنند که به حزب کمونیست این کشور که رسما خدا را رد می‌کند وفادار هستند. در همان گزارش، به این موضوع اشاره شده است که نزدیک به دو میلیون مسلمان دیگر در کمپ‌های بازآموزی نگهداری می‌شوند تا از نظر سیاسی و فرهنگی با اصول حزب کمونیست آشنا شوند و این اصول را آموزش ببینند. گای مک‌دوگال از کمیته مبارزه با تبعیض سازمان ملل که این گزارش را تهیه کرده، همان زمان گفته بود که منطقه سین‌کیانگ در غرب چین، عملا به «منطقه بدون حق و حقوق مسلمانان» تبدیل شده است.
گزارش‌های زیادی از شکنجه و آزار مسلمانان در این کمپ‌ها منتشر شده است و بسیاری از افرادی که وارد این کمپ‌ها شده‌اند، هرگز از آنها خارج نشده‌اند. دولت چین، به‌خصوص به روشنفکران مسلمان در این کشور حساسیت نشان می‌دهد و گزارش‌هایی درباره بازداشت صدها نفر از آنها منتشر شده است. علاوه بر آن، خانواده روزنامه‌نگارانی که گزارش‌هایی از شرایط زندگی مردم در این منطقه تهیه کنند هم به‌شدت تحت فشار قرار می‌گیرند. هرگونه تماس خارجی در این منطقه به‌شدت مورد کنترل قرار می‌گیرد و افراد برای ارسال یک پیام در واتس‌اپ ممکن است به زندان فرستاده شوند.
علاوه بر این‌ها، ‌دولت چین به‌صورت سیستماتیک مسلمانان را در منطقه سین‌کیانگ زیرنظر دارد و روی درهای منازل آنها کدهای دیجیتال نصب کرده است تا از ورود و خروج آنها در هر لحظه مطلع شود. مسلمانان در این منطقه همچنین به‌صورت اجباری باید آزمایش‌های بیومتریک بدهند و اطلاعات این آزمایش‌ها در اختیار مقامات امنیتی دولت چین قرار می‌گیرد. 

کسی مسلمانان چین را نمی‌بیند
شدت اقدامات چین در سرکوب مسلمانان به حدی است که برخی نهادهای حقوق‌بشری بین‌المللی، دولت چین را به پاکسازی قومی متهم کرده‌اند. با وجود این، جامعه جهانی توجه زیادی به شرایط مسلمانان در چین نشان نمی‌دهد. تازه بعد از گزارش سازمان ملل در این‌باره در میانه تابستان بود که زندگی مسلمانان در این کشور مورد توجه قرار گرفت. اما حتی این گزارش هم باعث نشده است تا اجماعی جهانی علیه چین در این زمینه ایجاد شود. یک دلیل آن، تهدیدهای چین است که به هرگونه اعتراض در این‌باره به  تندی پاسخ می‌دهد. در ماه‌های اخیر البته فضا کمی تغییر کرده است و دولت چین ضمن رد اتهام‌های نقض حقوق بشر، گفته است که حاضر است به بازرسان سازمان ملل اجازه بازدید از منطقه را بدهد. چین می‌گوید فضای امنیتی در منطقه، پیامد مبارزه با گروه‌های جدایی‌طلب مسلمان اویغور است.

   
اویغورها چه کسانی هستند؟

از 22میلیون نفر جمعیت منطقه سین‌کیانگ در غرب چین، بیش از نیمی از آنها اقلیت اویغور هستند. ‌اویغورها خودشان را از نظر فرهنگی و نژادی به ملت‌های آسیای مرکزی نزدیک می‌بینند و زبان‌شان به زبان ترکی این کشورها نزدیک است. دیگر اقلیت مسلمان این منطقه، قزاق‌ها هستند. دولت چین در سال‌های اخیر با کوچ دادن گروه‌های نژادی چینی «هان»، سعی در تغییر ترکیب جمعیتی این منطقه داشته است. اویغورها معتقدند این کار دولت چین، ارزش‌های فرهنگی آنها را به خطر انداخته است.


سین‌کیانگ کجاست؟

سین کیانگ بزرگ‌ترین منطقه در چین است که در منتهی الیه غربی این کشور قرار دارد و با کشورهایی مثل هند و افغانستان مرز دارد. سین‌کیانگ رسما خودمختار است اما عملا تحت کنترل شدید دولت مرکزی قرار دارد.مردم محلی به این منطقه ترکستان شرقی می‌گویند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید