• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 20 دی 1397
کد مطلب : 44172
+
-

مقابله به مثل ایران با اروپا

وزارت خارجه به 6دیپلمات اروپایی درباره عواقب تحریم ایران هشدار داد

وزارت امور خارجه ایران با احضار سفرا و کارداران برخی طرف‌های اروپایی از اقدام اخیر این اتحادیه در تحریم وزارت اطلاعات به‌شدت انتقاد کرد، ایران تجدید نظر در همکاری‌های امنیتی با اروپا را در دست بررسی دارد که در این صورت مشکلات امنیتی اروپا در مقابله با تروریسم، مواد‌مخدر و پناهندگان چند برابر خواهد شد. ساعتی بعد از اعلام موافقت اتحادیه اروپا با تحریم دو‌فرد و بخشی از وزارت اطلاعات ایران به بهانه دخالت در طراحی دو عملیات در دانمارک و فرانسه، 6 نفر از سفیران و کارداران اروپایی از دانمارک، بلژیک، انگلیس، فرانسه، هلند و آلمان  به وزارت امور خارجه احضار شدند. 

منابع مطلع گفته‌اند که طرف‌های اروپایی در این ملاقات سعی داشتند مواضع اتحادیه را توجیه کنند اما با برخورد تند مقام ملاقات‌شونده ایرانی مواجه شدند. ایرنا گزارش داده در ملاقات روز سه‌شنبه به‌علت غیرقابل پذیرش بودن اظهارات دیپلمات‌های اروپایی و استفاده از ادبیات نامناسب، این دیدار در کمتر از 10 دقیقه به اتمام رسیده است. از سوی دیگر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه هم اعلام کرده که ایران در چارچوب عمل متقابل اقدامات مقتضی را در رابطه با این رویکرد اتحادیه اروپا اتخاذ خواهد کرد.

قاسمی با بیان اینکه اتحادیه اروپا به جای قرار دادن نام گروه‌های تروریستی و جنایتکاری همچون منافقین و الاحوازیه در فهرست تحریم خود، آنان را در اقدامات ضد‌انسانی و تروریستی خود آزاد گذاشته و حتی تحت حمایت خود قرار می‌دهد یادآور شد: اروپا، جمهوری اسلامی ایران را که پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه بوده و اروپا امنیت خود را مدیون آن است، مورد اتهام قرار می‌دهد. در همین رابطه برخی منابع اعلام کرده‌اند که به‌دلیل حمایت کشورهای اروپایی از گروه‌های شناخته‌شده تروریستی و ادامه پناه دادن به عناصر تروریست، جمهوری اسلامی در حال ارزیابی و تجدیدنظر در همکاری‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی خود با کشورهای اروپایی است و به‌زودی تصمیماتی در این خصوص گرفته خواهد شد که حوزه‌های مهمی را در بر می‌گیرد. ایران با اروپا در حوزه‌های مختلف امنیتی همکاری دارد که مهم‌ترین آن برجام است، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر مقامات اروپایی بارها اعلام کرده‌اند که توافق هسته‌ای برای اروپا جنبه امنیتی دارد. علاوه بر این ایران اصلی‌ترین سد در برابر ورود سیل مهاجران و مواد‌مخدر به اروپا به شمار می‌رود. روز سه‌شنبه رویترز به نقل از وزارت خارجه دانمارک و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد که یک واحد از وزارت اطلاعات و دو ایرانی در لیست تروریسم‌ اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. براساس این گزارش‌ها، سعید هاشمی‌مقدم به همراه اسدالله اسدی در لیست موسوم به تروریسم اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. همچنین مقامات خبر داده‌اند که قرار است دارایی‌های یک واحد از وزارت اطلاعات و دو ایرانی ذکر شده از روز چهارشنبه مسدود شود. استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند در پیامی توییتری روز سه‌شنبه مدعی شد: هلند و اتحادیه اروپا، اقدامی محکم در قبال دخالت نامشروع ایران در اروپا اتخاذ کردند. این تحریم‌ها و پیام واضح ما، نشان‌دهنده این است که چنین رفتارهایی غیرقابل‌قبول است و باید فورا پایان یابد. وی همچنین در نامه‌ای به پارلمان کشورش مدعی شد که ایران «به‌احتمال قوی» مسئول مرگ دو ایرانی ساکن هلند بوده است. وی از محمد صمدی و احمد نیسی نام برده که در سال 2015و 2017در هلند کشته شدند و ادعا کرد که ایران در «قتل» آنها دست داشته است.

 اروپا شریک جرم منافقین است
 محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در واکنش به تحریم ایران توسط اروپا در توییتر خود نوشت: «اروپا ازجمله دانمارک، هلند و فرانسه، مخفیگاه سازمان مجاهدین (منافقین) -کسانی که ۱۲ هزار ایرانی را کشته و در جنایات صدام علیه کردهای عراق شریک‌اند - و سایر تروریست‌هایی هستند که از اروپا قتل ایرانیان بی‌گناه را طراحی می‌کنند. متهم کردن ایران، اروپا را از مسئولیت مخفی کردن تروریست‌ها نمی‌رهاند.»

منطقه قوی می‌خواهیم،نه مردان قوی

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در سومین روز سفر به هند علاوه بر سخنرانی در اجلاس رایسینا، با برخی مقامات دیدار کرد. بنا بر خبری که مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در اختیار رسانه‌ها قرار داده، ظریف در این اجلاس با بیان اینکه امروز به جای سلطه مردان قوی، نیازمند منطقه‌ای قوی هستیم، اظهار کرد: دست‌ دوستی خود را به سوی همسایگان‌مان در منطقه دراز می‌کنیم. محمدجواد ظریف در حاشیه برگزاری این اجلاس با سوشما سوارج وزیر امور خارجه هند، جوزف بورل وزیر امور خارجه اسپانیا و پائولو جنتلونی نخست‌وزیر سابق ایتالیا دیدار و در مورد مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرد. ظریف در حاشیه سفر خود در گفت‌و‌گو با شبکه ان‌دی‌تی‌وی، در خصوص آینده افغانستان و گروه طالبان بیان کرد: فکر می‌کنم بدون اینکه طالبان هیچ نقشی داشته باشند، آینده افغانستان ممکن نیست. اما ما باور داریم که طالبان در افغانستان نقشی مسلط نداشته و نباید داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید