• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4409
+
-

مأموریت لاریجانی به کمیسیون قضایی برای ورود به اوین

کمیته‌ای مرکب از همه سلایق سیاسی مجلس برای بررسی ناآرامی‌های اخیر به اوین می‌رود

بازدید از زندان اوین برای در جریان قـرار گــرفتـن از وضــعیت بازداشت‌شدگان نا آرامی‌های اخیر همچنان بحث داغ نمایندگان در بهارستان است.

در جدیدترین خبرها درباره زمان و چگونگی بازدید از زندان اوین علی لاریجانی، رئیس مجلس پس از جلسه عصر یکشنبه هیأت رئیسه به کمیسیون قضایی ماموریت داده است تا در قالب کمیته ویژه‌ای مرکب از همه جریان‌های سیاسی حاضر در بهارستان راهی زندان اوین شوند و به نیابت از مجلس از اوضاع و شرایط نگهداری بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر بازدید کنند و شرح آن را در قالب گزارشی به نمایندگان ارائه دهند. یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس که خواست نامی از او برده نشود با اعلام این خبر به همشهری گفت: ما امیدواریم در پی این دستور، کمیته کمیسیون قضایی تا آخر هفته به زندان اوین بروند و هدف مجلس که انجام این بازدید بوده، میسر شود. او تأکید کرد: این کمیته ترکیبی از همه سلایق سیاسی مجلس که در کمیسیون قضایی عضویت دارند خواهد بود و همین تفاوت نگاه‌ها به پر بارتر شدن بازدید کمک می‌کند.

همچنین حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی مجلس با تأیید این خبر به همشهری، گفت: بررسی این کمیته و تشکیل اعضای آن در دستور کار جلسه دیروز این کمیسیون قرار گرفته و به‌زودی اخبار بیشتری درباره آن منتشر خواهد شد.او گفت: براساس روند جاری و درخواست کمیسیون قضایی مجلس به‌عنوان کمیسیون مرتبط با مسائل قضایی موافقت شده است. اهمیت میسرشدن امکان بازدید از زندان اوین به این دلیل است که از فراکسیون‌های سیاسی گرفته تا کمیسیون‌های تخصصی همه به‌دنبال آن هستند که در گزارشی وضعیت بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های قریب به 3هفته پیش را به مردم شرح دهند و درباره علت فوت و تعداد افرادی که طی روزهای اخیر گفته شده است در بازداشتگاه‌ها فوت شده‌اند نیز واقعیات را به دور از شایعات شبکه‌های اجتماعی به‌دست آورند. به گفته حمیده زر آبادی، عضو فراکسیون زنان بهارستان، قریب به اتفاق نمایندگان برای بازدید از زندان اوین چنان مشتاقند که در قالب فراکسیونی شخصی و از جانب کمیسیون‌های تخصصی نامه‌های متعددی را به قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها ارائه کرده‌اند، همین تعدد و تکثر نامه‌ها هم سبب شده است تا این بازدید به تأخیر بیفتد و امکان آن میسر نشود.

او به همشهری گفت: با دستور رئیس مجلس برای تشکیل کمیته ویژه برای بازدید از زندان اوین امیدواریم قوه قضاییه مساعدت‌های لازم را انجام دهد تا این امکان برای مجلس فراهم شود. در مقابل اما پروانه سلحشوری و علیرضا رحیمی، نمایندگان تهران به همشهری گفتند که امیدی به انجام بازدید نمایندگان از زندان اوین ندارند و فکر می‌کنند این بازدید حداقل تا 10روز آینده میسر نخواهد شد به همین دلیل به‌عنوان نماینده تمرکز اصلی‌ خود را بر بحث آزادکردن دانشجویان زندانی قرار داده‌اند.با این حال محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا از موافقت با بازدید اعضای این کمیسیون از زندان اوین خبر داده است.

 

 

 

نامه ۴۰ نماینده به روحانی و آملی‌لاریجانی

در کنار بحث داغ بازدید از زندان اوین در بهارستان، در جلسه علنی دیروز مجلس ۴۰ نماینده مجلس در 2نامه جداگانه‌ به رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه، خواستار آزادی هر چه سریع‌تر بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر به‌ویژه دختران شدند. قاسم میرزایی نکو، عضو فراکسیون امید در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: در این نامه آورده‌ایم که با توجه به آنکه حوادث تلخ و ناگوار اخیر در کشور بیش از همه باعث نگرانی دلسوزان و دغدغه‌داران شده و براساس گزارش‌های ارائه شده در جلسه غیرعلنی روز هفدهم دی‌ماه امسال، اگر این مسائل مورد تجزیه، تحلیل و کالبدشکافی دقیق قرار نگیرد، مصالح و منافع ملی کشور دچار ضرر و زیان خواهد شد، به‌منظور جلوگیری از شدت‌یافتن ریشه‌های نارضایتی دستگیری‌های متعدد از سوی نیروهای امنیتی، ‌اطلاعاتی و انتظامی، ضمن تشکر از زحمات همه عزیزان به‌نظر می‌رسد تداوم نگهداری و طولانی شدن زمان بازداشت آنان به‌ویژه دانشجویان و به‌خصوص دانشجویان دختر بازداشتی مسائل و مشکلات متعددی را در پی خواهد داشت. بر این اساس تقاضا داریم نسبت به رفع بازداشت دانشجویان دستور رسیدگی، اقدام و مساعدت عاجل را مبذول کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید