• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44072
+
-

مبدأ : پیونگ‌یانگ، مقصد: پکن

رهبر کره‌شمالی برای چهارمین‌بار در یک سال گذشته دیروز به چین سفر کرد

آسیا
مبدأ : پیونگ‌یانگ، مقصد: پکن


رهبر کره‌شمالی که به‌نظر می‌رسد رفته‌رفته از گشوده شدن باب تعامل با آمریکایی‌ها ناامید‌شده، بار دیگر در سفری از پیش اعلام‌نشده وارد پکن شد.

کیم‌جونگ‌اون و همسرش صبح دیروز با قطاری که به نوشته رسانه‌های کره‌جنوبی «زره‌پوش» بوده است، پس از طی حدود 24ساعت مسیر پیونگ‌یانگ به پکن، وارد ایستگاه قطار پایتخت چین شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این سفر‌ یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی و امنیتی ازجمله کیم‌یونگ‌کل که طی ماه‌های گذشته وظیفه هدایت مذاکرات کره‌شمالی با آمریکا و دیگر کشورها را به‌عهده داشته نیز رهبر کره‌شمالی را همراهی می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، سفر کیم که قرار است تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد، همزمان با سی‌وپنجمین سالروز تولد او انجام می‌شود. این چهارمین حضور رهبر کره‌شمالی در پکن طی یک سال گذشته است؛ یک‌سالی که در تاریخ کره شمالی بی‌سابقه به شمار می‌رود و 2دشمن قدیمی یعنی پیونگ‌یانگ و واشنگتن را بر سر میز مذاکره نشانده است.

آخرین سفر کیم‌جونگ‌اون به چین، حدود 6‌ماه پیش و چند روز پس از دیدار تاریخی او با دونالد ترامپ انجام شد.

دونالد ترامپ که مذاکره با رهبر کره‌شمالی را یکی از افتخارات خود طی 2سال حضورش در کاخ سفید می‌داند، اعلام کرده که دیدار دومی در راه است و دو طرف به‌زودی بار دیگر رو‌در‌روی هم می‌نشینند. این درحالی است که مذاکرات جاری میان مقام‌های سیاسی دو‌طرف حال و روز خوشی ندارد. دلیل آن نیز پابرجا‌ماندن تحریم‌های آمریکا علیه کره‌شمالی است؛ درحالی‌که پیونگ‌یانگ به‌صورت یکجانبه بخشی از تاسیسات مربوط به برنامه هسته‌ای خود را از کار انداخته و منهدم کرده است.

رهبر کره‌شمالی هفته گذشته در پیامی به مناسبت سال نو میلادی گفت که اگر دولت آمریکا گام‌های مثبتی بردارد، روند غیرهسته‌ای‌سازی شبه‌جزیره کره با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد. اشاره او به درخواست کره‌شمالی از آمریکا برای لغو تحریم‌هایی است که طی بیش از 7دهه گذشته، به اقتصاد این کشور به‌شدت آسیب زده است. او در عین حال هشدار داد که اگر آمریکا روند موجود را تغییر ندهد، کره‌شمالی نیز «مسیرهای جایگزین» را انتخاب خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد رهبر جوان کره‌شمالی اکنون با سفر مجدد به چین، تلاش دارد این پیام را به دولت آمریکا منتقل کند که کره‌شمالی قرار نیست برای همیشه منتظر لغو تحریم‌های آمریکا بماند و اکنون در فضای جدید ایجاد‌شده، گزینه‌های دیگری ازجمله همکاری بیشتر با چین پیش روی این کشور است. چین همیشه متحد شماره یک کره‌شمالی به شمار می‌رفته و ترامپ بارها از مقام‌های پکن خواسته برای خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ به واشنگتن کمک کنند.

جزئیاتی درباره مذاکرات رهبر کره‌شمالی با مقام‌های چینی منتشر نشده اما مشخص است که مذاکره بر سر لغو تحریم‌ها، معاهده صلح میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی و همچنین سرمایه‌گذاری در کره‌شمالی مدنظر خواهد بود. پکن طی 7دهه گذشته، مهم‌ترین مسیر ارتباطی پیونگ‌یانگ با جهان خارج بوده است. همزمان چینی‌ها همیشه سعی کرده‌اند از همسایه جنوبی خود حمایت کنند. تعامل میان سران کره‌شمالی و چین قدمتی به اندازه دشمنی میان کره‌شمالی و آمریکا دارد. پکن همیشه برای مقام‌های پیونگ‌یانگ مقصد اصلی بوده است. کره‌شمالی اکنون بار دیگر به سمت دوست دیرینه خود متمایل شده است.


کره‌ای‌ها و آمریکایی‌ها در پکن
هیأت عالی‌رتبه کره‌شمالی در حالی به پکن سفر کرده که همزمان یک هیأت از آمریکا نیز در این شهر حضور دارد. همین موضوع باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دیدار دو هیأت در میان رسانه‌های چین و کره‌جنوبی که با حساسیت مسائل مربوط به کره‌شمالی و آمریکا را دنبال می‌کنند، تقویت شود. سخنگوی وزارت خارجه چین اما این گمانه‌زنی‌ها را رد کرد و گفت که سفر این دوهیأت به پکن ارتباطی با هم ندارد. لو کانگ در عین حال تأکید کرد که دو هیأت در یک سطح نبوده و در عرف بین‌المللی چنین دیداری امکان‌پذیر نیست.

همزمان، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی آمریکا تأیید کرد که مذاکرات هیأت آمریکایی تنها مربوط به تنش تجاری میان آمریکا و چین است و ارتباطی با سفر رهبر کره‌شمالی به پکن ندارد. پمپئو از تلاش‌های چین در حمایت از مذاکرات میان آمریکا و کره‌شمالی تقدیر کرد و گفت که مطمئن است چینی‌ها موضوع اختلافات تجاری را به ماجرای مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ نخواهند کشید.

  قطار مرموز


سفر رهبران کره‌شمالی به چین همیشه از سوی رسانه‌های دنیا جذاب بوده است. معروف است که کیم‌جونگ‌ایل، پدر رهبر کنونی کره‌شمالی از سفر با هواپیما بیم داشت و ترجیح می‌داد با قطار سفر کند. به همین دلیل قطاری امن و پوشیده از زره مخصوص او ساختند. کیم‌جونگ‌اون نیز دیروز به سنت پدرش با قطار سبز معروف کره‌شمالی، به پکن سفر کرد. سال گذشته 2سفر اول رهبر جوان کره‌شمالی به چین بدون اعلام قبلی و در سکوت خبری انجام شد. تنها زمانی که کیم‌جونگ‌اون به سلامت به پیونگ‌یانگ بازگشت، خبر از سوی رسانه‌های متعلق به دولت در 2کشور منتشر شد. سفر سوم اما همزمان با انجامش اطلاع‌رسانی شد. پیش از او، پدرش نیز طی سال‌های 2000 و 2011 ترجیح داد مخفیانه به پکن و مسکو سفر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید