• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4403
+
-

تلاش برای اتمام خطوط 6 و 7مترو

تصویب لایحه انتشار 4هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در جلسه شورای شهر تهران

شورا
تلاش برای اتمام خطوط 6 و 7مترو

 دیروز لایحه دوفوریتی مجوز انتشار 4هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شورای شهرتهران به تصویب رسید. قرار است این اوراق صرف اتمام خطوط 6و 7متروی تهران شود. این درحالی است که با وجود تصویب این اوراق بازهم برای تکمیل این 2خط هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است. یکی از مدافعان جدی این لایحه دوفوریتی محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهرتهران بود که نقش تأثیر‌گذاری درتصویب آن داشت. در جلسه دیروز شورای شهر، او درتوضیح دلیل فوریت این لایحه گفت: «به‌دلیل تغییر وتحولات صورت گرفته از زمان انتخابات اردیبهشت‌ماه تا‌کنون شهرداری در استفاده از این اوراق با تأخیر مواجه شده و ازآنجایی که وزارت کشور دیروز مهلت استفاده از این اوراق را به اوایل هفته آینده و منوط به مصوبه شورای شهر کرده است، صبح امروز از سوی محمد علی نجفی شهردار تهران به سرعت لایحه‌ای در قالب دوفوریت به‌منظور بهره‌مندی از این فرصت ارسال شد.» زمانی که چندنفر از اعضای شورای شهر ازجمله ابراهیم امینی و مرتضی الویری بابت این همه عجله در تصویب چنین لایحه پراهمیتی انتقاد کردند محمد علی نجفی از دفتر خود یادداشتی به صحن فرستاد که درآن ضمن عذرخواهی بابت این همه تعجیل و پذیرش تأخیر در ارسال این لایحه از اعضای شورای شهر خواست تا همکاری کرده و به این لایحه رأی مثبت دهند. به گزارش همشهری، دولت بازپرداخت 50درصد از سود و اصل این اوراق را تضمین کرده است. این اوراق چهارساله بوده و سود آن براساس نرخ رسمی بانک مرکزی 15تا 16درصد به‌صورت روزشمار حداقل ماهانه و حداکثر سه ماهه است. 

معضل آسیب‌پذیری و کاهش امنیت شهروندان

پیش از آنکه شورا وارد دستورجلسه شود، محسن هاشمی از جایگاه ریاست شورا درسخنانی گفت: «وقوع فاجعه تلخ آتش‌سوزی نفتکش سانچی در ایام سالگرد حادثه پلاسکو نشان داد که مسئله آسیب‌پذیری و حفظ امنیت شهروندان معضلی جدی در فعالیت‌های اجرایی است و اختصاص به ساختمان، هواپیما یا قطار و دریا ندارد.» او خواستار پیش‌بینی لایه‌های همپوشان کنترلی شد؛ به‌نحوی که اگر یک سیستم حفاظتی وکنترلی دچار اختلال شد، سیستم‌های جایگزین بتوانند از بروز فجایع جلوگیری کنند. هاشمی درعین حال خواستار مراقبت از بروز شایعه‌ها در فضای مجازی شد و گفت: «سناریوسازی از سوی بعضی جریان‌های مطرود با هدف القای تشویش و نگرانی و بدگمانی به مردم داغدارایران است و نتیجه آن به کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد در جامعه منجر می‌شود.» او همچنین از مناسبت 26دی‌ماه سالروز خروج شاه از کشور در سال 1357سخن گفت و تأکید کرد: «سرنوشت محتوم دیکتاتورهایی که در زمان مناسب حاضر به شنیدن صدا و خواسته‌های ملت خود نیستند همین است. شاه زمانی صدای مردم را شنید که دیگر برای اصلاحات دیر شده بود.»

 از نظر هاشمی، یقینا آن زمان اصلاحات برای کشور از انقلاب کم هزینه‌تر بود اما امروز ساختار مردم‌سالار و انعطاف پذیر جمهوری اسلامی این ظرفیت را دارد که در جهت کاهش مشکلات و توجه به اعتراضات بحق مردم، تغییرات لازم را انجام دهد. به گفته او، قانون مداری، میانه روی، انصاف و تعامل از ویژگی‌های اصلی اقدامات اصلاحی است. هاشمی گفت امیدوار است این مهم در عرصه اجرا به‌زودی محقق شود.

 

   زمان بالندگی شورای‌عالی استان‌ها 

 

حسن رسولی در نطق پیش از دستور دیروز خود از هیأت رئیسه شورای‌عالی استان‌ها خواست تا با به‌کارگیری جوانان و زنان، دعوت از متخصصین و تشکیل اتاق فکر به بالندگی این نهاد کمک و با تصویب قوانین و مقررات لازم دستاوردهای بزرگ مدیریت شهری را راهبری کنند. او شورای‌عالی استان‌ها را در طول قوه مقننه دومین مجلس قانونگذاری و نظارت‌کننده در حدود اختیارات و مسئولیت‌های خود در سطح ملی اعلام کرد و گفت: این مرجع مهم و صلاحیت‌دار نتوانسته با تصویب قوانین کلیدی در مقیاس کلان گره‌ای از مسائل عدیده مبتلابه شهرداری‌ها بگشاید. مهم‌ترین موضوع‌هایی که می‌توانند در دستور کار شورای‌عالی استان‌ها قرار گیرند، تحقق مدیریت یکپارچه شهری، تعیین حدود و ثغور مداخله دولت در اداره امور محلی، شناسایی و تصویب منابع درآمدی پایدار، پایان دادن به بلاتکلیفی زیانبار حاکم بر مدیریت غیرمنسجم ترافیک و حمل‌ونقل، آلودگی‌های محیط‌زیستی و آسیب‌های اجتماعی فزاینده شهری است.

 

تذکرات اعضا

 

 

 

مجید فراهانی،‌برنامه  و بودجه: براساس بند2 مصوبه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال1397، شهرداری تهران مکلف به ارائه گزارش عملکرد طرح‌ها و پروژه‌های تکمیل‌شده، نیمه‌تمام و اقدام نشده، به همراه اهداف کمی برنامه‌ها و شاخص‌های اندازه‌گیری عملکرد تا 15دی‌ماه گذشته بود که متأسفانه محقق نشده است.

 

   

 

ناهید خداکرمی، سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری:  جای زنان در گزارش شهردار خالی بود. باید گزارش مبسوطی از نحوه عملکرد ۱۲ساله در این حوزه‌ ارائه شود.

 

 

احمد مسجدجامعی، فرهنگی و اجتماعی: پلاسکو را فراموش نکنیم بالاخره بعد از یک سال باید هیأت ویژه‌ای که از سوی رئیس‌جمهور تعیین و وظایف همه دستگاه‌ها تعریف شده بود، بیایند درصحن شورای شهر گزارش بدهند که چه‌کار کرده‌اند.

 

 

محسن هاشمی،‌ رئیس شورای شهر در واکنش به سخنان مسجدجامعی : در جلسه هیأت رئیسه امروز (دیروز) بخش مهمی از جلسه به موضوع پلاسکو اختصاص دارد. قرار است از کسانی که عملکرد مناسبی داشتند تقدیر شود و کسانی که کوتاهی کردند مورد توبیخ و تذکر قرار گیرند.

 

 

محمد سالاری ،‌رئیس  معماری و شهرسازی: شکست طرح ترافیک جدید مشکلی جدی برای مدیریت شهری خواهدبود. شورای شهر هنوز هم در جریان جزئیات این طرح نیست. از کمیسیون عمران و حمل‌ونقل تقاضا دارم نسبت به برگزاری جلساتی با حضور کارشناسان و ذینفعان برای احصای نظرات آنها اقدام کنند. در ضمن قرار است 29دی‌ماه کلنگ ساختمان جدید پلاسکو به زمین زده شود اما توافقات صورت‌گرفته درمورد احداث آن کلی و نسبی است.

 

 

محمد جواد حق شناس، رئیس فرهنگی واجتماعی:  ضمن تبریک به آقای صالحی امیری برای انتخاب به‌عنوان رئیس کمیته ملی المپیک، ما نیازمند تمرکز، حضور تمام‌وقت و همه‌جانبه در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هستیم. بنابراین شهردار تهران نسبت به تعیین تکلیف این معاونت در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصمیم‌گیری کند.

 

 

الهام فخاری، فرهنگی واجتماعی: از سوی برخی مدیران مصاحبه‌هایی می‌شود و فضای خبری در مورد برخی پیشنهادها و طرح‌های بررسی نشده و غیرمصوب صورت می‌گیرد که نباید تکرار شود. درمورد ریزش نمای بیمارستان آتیه و فوت 2شهروند تهرانی نیز تأکید بنده بر ضرورت نظارت پیشگیرانه شهرداری است.

 

 

مرتضی الویری،‌ رئیس، برنامه و بودجه: لازم است پیش از ارائه لایحه بودجه درصحن شورا ابتدا لایحه درآمدهای جدید تنظیم و اصلاح تعرفه‌ها صورت گیرد اگر قبل از 15بهمن تصویب نشود بخشی از درآمدهای شهرداری محقق نخواهد شد. 

 

 

محمد علیخانی، رئیس عمران و حمل ونقل: ما هنوز مصوبه‌ای درمورد طرح جدید ترافیک به همراه مطالعاتش از سوی شورای‌عالی ترافیک به دستمان نرسیده است. درواقع ما نرخی را تصویب می‌کنیم که طرح ومصوبه‌ای  ندارد. 

 

 

زهرا نژادبهرام،‌معماری و شهرسازی: تهران شادی ندارد. وجود تنها یک شهربازی که آن هم عمری در حدود ۷۰سال دارد، فاقد توجیه است. شهرداری تهران با توجه به کمبود شدید سرانه فضاهای تفریحی و شهربازی نسبت به به سرانجام رساندن پروژه هزار و یک شهر در منطقه22 اقدام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید