• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44024
+
-

اروپا در تله

اتحادیه اروپا با پیشنهاد دانمارک، تحریم وزارت اطلاعات و 2 شخص ایرانی را تصویب کرد. ظریف قبلا گفته بود یک توطئه صهیونیستی در دانمارک علیه ایران شکل گرفته است/ وزیر خارجه هلند مدعی است ایران در مرگ شخصی که در سال 2015 در این کشور ترور شده دست داشته است،‌این فرد با اسم مستعار علی معتمد در آلمیره زندگی می کرد

 روز گذشته دانمارک و هلند در همدستی با یکدیگر تحریم‌هایی را از اتحادیه اروپا برای ایران خریدند. این تحریم‌ها اگرچه فقط مشمول بخشی از وزارت اطلاعات می‌شود، اما از جریانی مشکوک در پرونده‌سازی‌ علیه ایران حکایت دارد. چنانچه وزیر خارجه هلند مدعی شده که ایران در مرگ شخصی که در سال2015 در شهر آلمیره هلند کشته شده، نقش داشته است. این شخص در آن زمان با نام مستعار علی معتمد در شهر آلمیره زندگی می‌کرد. بعد از مرگ او برخی رسانه‌ها مدعی شدند که وی همان محمد‌رضا کلاهی صمدی، عامل انفجار تروریستی 7تیرماه سال1360 در ساختمان حزب جمهوری اسلامی است؛ ‌حادثه‌ای که به شهادت شهید بهشتی و 72نفر از یارانش منجر شد. وزیر خارجه هلند دیروز از تحریم ضدایرانی اتحادیه اروپا حمایت کرده و در پیامی توییتری نوشت: هلند و اتحادیه اروپا، اقدامی محکم در قبال دخالت نامشروع ایران در اروپا اتخاذ کردند. این تحریم‌ها و پیام واضح ما، نشان‌دهنده این است که چنین رفتارهایی غیرقابل‌قبول است و باید فورا پایان یابد.

وی همچنین در نامه‌ای به پارلمان کشورش مدعی شد که ایران «به‌احتمال قوی» مسئول مرگ 2ایرانی ساکن هلند بوده است. استف بلوک از «محمد صمدی» و «احمد نیسی» نام برده که در سال‌های 2015 و 2017 در هلند کشته شدند و ادعا کرد که ایران در قتل آنها دست داشته است. این در حالی است که وزیر خارجه هلند در ادامه تأکید کرد که تحقیقات درباره مرگ این 2نفر همچنان جریان دارد و به نتیجه قطعی نرسیده است.

 براساس گزارشی که عصر ایران منتشر کرده، در سال2015 اعضای یک باند مواد‌مخدر در هلند وارد خانه یک مرد ایرانی شده و بعد از شلیک 2گلوله او را به قتل می‌رسانند. نام این فرد علی معتمد اعلام می‌شود. جسد در خانه مانده و بعد از 3‌ماه که متعفن شده، توسط پلیس کشف می‌شود. بعد از گذشت یک‌سال از مرگ این فرد، عده‌ای مدعی می‌شوند که مقتول همان محمدرضا کلاهی صمدی، عامل انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در سال۱۳۶۰ است. خال کف‌پای چپ وی وجه مشترک فرد کشته‌شده با کلاهی بود. روزنامه‌های هلند هم این خبر را تأیید کرده و نشانه دیگری از اینکه علی معتمد همان محمدرضا کلاهی صمدی است، می‌دهند. آنها می‌نویسند: مقتول ‌در دهه۶۰ از هلند پناهندگی گرفته است. روزنامه‌های هلند در آن زمان می‌نویسند: مردم المیره، در این شوک هستند که سال‌ها با مردی زندگی کرده‌اند که بزرگ‌ترین عملیات تروریستی ایران را انجام داده است.

تصمیم انحرافی اروپا

روز گذشته در جلسه شورای امور عمومی اتحادیه اروپا با حضور وزیران، فهرست افراد و گروه‌های تروریستی که با شماره‌۹۳۱ هم شناخته می‌شود‌، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که یک نهاد که نهاد امنیتی ایران خوانده شده و 2شخص، به این فهرست اضافه شوند.

اتحادیه اروپا قرار است امروز (چهارشنبه) این تصمیم را به صورت رسمی منتشر کند.

آندرس ساموئلسن، وزیر امور خارجه دانمارک در این رابطه در توییتر شخصی خود نوشت: «روزی مهم برای سیاست خارجی اروپا! اتحادیه اروپا توافق کرد تا تحریم‌هایی را علیه یک نهاد اطلاعاتی ایران، به خاطر طرح‌های ترور در خاک اروپا، اعمال کند. این پیامی است قوی از سوی اتحادیه اروپا که ما چنین رفتاری را در اروپا‌ قبول نمی‌کنیم.»

لارس لوکه راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک هم در واکنش به خبر اعمال تحریم‌ ضدایرانی اتحادیه اروپا با خرسندی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: اینکه اتحادیه اروپا توافق کرده تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران در پاسخ به اقدامات خصمانه و انجام توطئه‌هایی در اروپا علی‌‌الخصوص دانمارک اعمال کند، بسیار دلگرم‌کننده است. اتحادیه اروپا متحد است. چنین اقداماتی قابل قبول نبوده و باید عواقبی در پی داشته باشد.

در همین حال، یک خبرنگار وال‌استریت ژورنال که در بروکسل مستقر است، به نقل از ساموئلسن گزارش داده ‌که مسئله این تحریم تأثیری بر حمایت اتحادیه اروپا از برجام نخواهد گذاشت.

اتهام‌زنی اروپا در حالی است که قرار بود تا پایان سال میلادی 2018 این اتحادیه تعهدات خود را در رابطه با برجام عملیاتی کند که راه‌اندازی کانال مالی برای تجارت با ایران یکی از این تعهدات بوده است. همزمان با اعلام خبر تحریم ایران توسط اتحادیه اروپا،  مایا کوچیانچیک، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت که روند ایجاد سازوکار مالی ویژه با ایران برای دور‌زدن تحریم‌های آمریکا ادامه دارد و این سازوکار به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

دانمارک روز هشتم آبان وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که درصدد ترور یک فعال مخالف جمهوری اسلامی بوده است.

سرویس امنیتی دانمارک ادعا کرده است که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای حمله به اعضای «جنبش‌ الاحوازیه» بازداشت شده، اما این فرد اتهامات وارده را رد کرده است.

رژیم صهیونیستی به صراحت‌ اعلام کرده که عوامل موساد اطلاعات مرتبط با این پرونده را در اختیار پلیس دانمارک گذاشته است و ایران هم اتهامات دانمارک را تله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی عنوان می‌کند. گروهک تروریستی الاحوازیه همان گروهی است که سخنگوی آنها پس از عملیات تروریستی در رژه 31شهریور در اهواز با شبکه‌های ماهواره‌ای مصاحبه کرد و مسئولیت انجام این عملیات را که به شهادت 25 نفر انجامید، بر عهده گرفت. دانمارک ماه گذشته سخنگوی الاحوازیه را به دلیل دفاع از اقدام تروریستی در ایران بازداشت اما بعد از چند ساعت او را آزاد کرد! فین بورک آندرسن، رئیس سرویس امنیتی دانمارک، خبر داد که سرویس‌های امنیتی نروژ و سوئد نیز در این زمینه با پلیس دانمارک همکاری داشته‌اند.

پلیس دانمارک ادعا کرده که این فرد از اعضای گروه «جنبش آزادیبخش الاحوازیه» در رینگِت، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ، عکس می‌گرفته است.

دانمارک می‌گوید عملیات پس از آن صورت گرفت که پلیس متوجه یک خودروی سرقتی با پلاک سوئدی در نزدیکی خانه یکی از فعالان مخالف جمهوری اسلامی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید