• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44000
+
-

8 شهردارتهران پس از انقلاب روزگذشته با پیروزحناچی دیدار کردند

شهرداران‌تهران دور یک‌میز

پیروز حناچی در شورای معاونان شهرداری تهران: 200 خانه و خودروی سازمانی همچنان در اختیار مدیران اسبق شهرداری قرار دارد

گزارش
شهرداران‌تهران دور یک‌میز

 محمدسرابی | خبر‌نگار

شهردار تهران در #سه‌شنبه_بدون_خودرو، یکی از پرکارترین روزهای کاری خود را پشت سر گذاشت. او در هفتمین هفته‌ از سه‌شنبه‌های بدون خودروی خود، 7برنامه در نقاط مختلف شهر داشت. پیروز حناچی صبح با دوچرخه به خیابان بهشت رفت تا در شورای معاونان شهرداری حاضر شود و پایان شب در جلسه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران حضور پیدا کرد.

جلسه با شهرداران پس از انقلاب، حضور در نشست مجمع 51نفره مجلس شورای اسلامی و آمدن به روزنامه همشهری از دیگر برنامه‌های حناچی بود. او اینگونه ثابت کرد که یک‌مدیر رده عالی، پا در رکاب دوچرخه هم می‌تواند روزی پرمشغله آن هم در شلوغی‌های پایتخت داشته باشد.

نکته جالب در میان فعالیت‌های روز گذشته شهردار تهران، دستورات و تأکیدات پایه‌ای او بود؛ از آن جهت که در جلسه شورای معاونین و مشاوران گفت: «چه معنایی دارد که شهرداری بزرگ‌ترین مجموعه حمل‌ونقل خودروی داخل سازمانی را داشته باشد یا 200واحد مسکونی و خودروی سازمانی در اختیار افرادی باشد که چندین نسل از مدیریت و همکاری ایشان در شهرداری می‌گذرد، اما همچنان در منازل مسکونی شهرداری ساکن هستند و از خودروهای شهرداری استفاده می‌کنند، تمامی این موارد باید ساماندهی شوند.» حناچی همچنین اعلام کرد که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم و بودجه دولت برای سال آینده، باید کاهش هزینه‌های اضافه انجام شود و برای اهمیت این مسئله یک‌مثال زد: «وضعیت امروز ما مانند آن پسرحاجی است که ورشکست شده، اما همچنان ولخرجی می‌کند.» او بر اصلاح ساختار شهرداری تأکید کرد و گفت: «به‌نظر من هیچ جراحی نمی‌تواند روی خود یک عمل سخت انجام دهد. به‌نظر می‌رسد برای جراحی در ساختار شهرداری باید به سراغ کسانی برویم که تجربه این کار را داشته‌اند و از آنها کمک بگیریم.»

9 شهردار در بهشت

دیگر جلسه دیروز شهردار تهران با جمعی از شهرداران پس از انقلاب پایتخت بود. البته 4نفر از شهرداران مطرح در این جمع به دلایلی غایب بودند که حناچی علت عدم‌حضور 3نفر را توضیح داد: «این نشست به مناسبت چهلمین سال انقلاب برگزار شده و جای 4تن از همکاران ما خالی بود. آقای ملک مدنی مادرشان در یزد در آی‌سی‌یو بودند و نتوانستند در این جلسه حضور داشته باشند. برای بقیه دوستان هم دعوتنامه ارسال شده بود اما متأسفانه نتوانستیم در خدمت آنها باشیم. آقای قالیباف به مناسبت عقدکنان پسرشان در مشهد حضور داشتند. آقای کرباسچی هم به‌دلیل تداخل جلسه در همین زمان در جمع ما حضور نداشتند.»

به گزارش همشهری، در این نشست مرتضی الویری، محمد توسلی، سیدکمال‌الدین نیک‌روش، غلامحسین دلجو، محمدنبی حبیبی، سیدمرتضی طباطبایی، محمدعلی نجفی و سیدمحمدعلی افشانی حضور داشتند و اطلاعات مربوط به شهر رد و بدل شد و هرکدام از افراد به بیان تجربیات خود در اداره شهر پرداختند.

حناچی نیز پس از نشست گفت: «ما درحال حاضر شرایط سختی داریم اما وقتی دوستان ما شرایط ابتدای دهه۶۰ را بیان کردند دیدیم که بعضی از آن شرایط از وضعیت فعلی هم سخت‌تر بوده. البته ما در آن زمان در اداره امور شهر سرمایه‌های قوی انسانی داشتیم و این می‌تواند مهم‌ترین تفاوت در وضعیت فعلی با آن زمان باشد.»

3شهردار پس از انقلاب هم پس از پایان نشست در جمع خبرنگاران به بیان مطالبی پرداختند که به‌طور خلاصه در ذیل این گزارش آمده است.



امضای قرارداد ساخت 47رام قطار برای خط7 مترو

عصر دیروز همچنین مراسم انعقاد توافقنامه تامین قطار خط7 متروی پایتخت برگزار شد. به گزارش همشهری، شهردار تهران گفت: اگر بخواهیم از 7خط موجود در شبکه متروی تهران با 2دقیقه فاصله بین حرکت قطارها استفاده کنیم، نیاز به 2هزار واگن بیشتر داریم. مجوز فاینانس 348میلیون یورو از سوی دولت برای تامین واگن و تجهیزات اعلام شده بود.

در سال95 مدیریت شهری وقت قراردادی را برای تامین واگن منعقد کرده بود که در آن قیمت هر واگن یک‌میلیون و 250هزار یورو تعیین شد. وزارت کشور به این رقم اعتراض کرد و شهرداری عملا از فاینانس استفاده‌ای نکرد؛ درحالی‌که بنا بود وزارت کشور 1050دستگاه واگن از 2هزار واگن مورد نیاز را تامین کند.» به گفته حناچی اکنون مناقصه ساخت 630واگن برگزار شده و یک شرکت داخلی و یک شرکت خارجی در آن برنده شده‌اند که مراحل قانونی آن در حال انجام است.

مراسم امضای موافقتنامه قرارداد ساخت 47رام قطار برای خط7 مترو در محل ساختمان مرکزی متروی تهران برگزار شد و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز که در این مراسم حضور داشت توضیحاتی را راجع به جزئیات موافقتنامه بیان کرد. محسن پورسیدآقایی گفت: «قرارداد جدید با قیمتی که مورد قبول دولت باشد با کنسرسیومی متشکل از شرکت واگن پارس و شرکت BSI که متعلق به شهرداری پکن است، برگزار شد. اگرچه تصور می‌شد که شهرداری این قرارداد را به شرکت واگن‌سازی‌ تهران که خود صاحب بخشی از سهام آن است واگذار کند اما نمی‌خواستیم همه کارها در شهر تهران انجام شود. در قرارداد جدید قیمت هر واگن 852هزار یورو است، البته این رقم نقدی است و هزینه‌های فاینانس به آن اضافه می‌شود. او با اشاره به اینکه در این قرارداد 376واگن ساخته خواهد شد، گفت: قرارداد قبلی ما برای ساخت 277واگن بود. علاوه بر این سهم ساخت داخلی به بیش از 55درصد می‌رسد و بوژی هر واگن برای نخستین‌بار در ایران ساخته می‌شود.»

او افزود: «ایستگاه‌های برخی از خطوط مترو برای قطارهای 8واگنی ساخته شده است، درحالی‌که قطارهای فعلی 7واگنه هستند. در این قرارداد برای نخستین‌بار قطار 8واگنه ساخته می‌شود. 15‌ماه پس از زمان گشایش اعتبار این قرارداد نخستین محصول تحویل داده خواهد شد و در 48‌ماه کار به پاپان می‌رسد.»

   سهم 14درصدی مترو در حمل‌ونقل عمومی


محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این جلسه با ذکر خاطره‌ای گفت: «طی سال‌های70 بخشی از تونل‌ها ساخته شدند و برای تامین واگن‌ها مناقصه‌ای برگزار شد که 4شرکت اروپایی در آن شرکت کردند اما قیمت واگن‌ها تا 1.5میلیون دلار اعلام شد. آیت‌الله هاشمی گفتند با تجدید مناقصه از دیگر کشورها نیز دعوت کنید. در مناقصه دوم روسیه، برزیل، آرژانتین، کره‌جنوبی و چین شرکت کردند. در آن زمان پکن کمتر از 2خط مترو داشت، ما از آن مترو دیدن کردیم و از مسئولی پرسیدیم که قیمت هر واگن چقدراست؛ قیمت واگن‌ها 200هزار دلار بود. این باعث شد که در بازگشت به تهران بازرسی ریاست‌جمهوری به سفیر آلمان درباره قیمت واگن‌ها اعتراض کند. در نهایت نیز چین در مناقصه برنده شد.» به گفته او سهم مترو در حمل‌ونقل تهران 14درصد است که در صورت استفاده از تمام شبکه‌ها با حداکثر توان به 50درصد افزایش خواهد یافت؛ امروزه 2.5میلیون سفر روزانه شهری با مترو انجام می‌شود که در این صورت به 7میلیون خواهد رسید.

شهردار تهران هم در مراسم امضای موافقتنامه قرارداد ساخت 47رام قطار گفت: «ساخت این واگن‌ها را می‌توانستیم به شرکت واگن‌سازی‌ تهران ارجاع دهیم اما نه فقط ما بلکه دیگر کلانشهرها هم باید از این ظرفیت‌های داخلی در شهرها و استان‌های مختلف استفاده کنند.» پیروز حناچی درباره قیمت بلیت مترو گفت: همه انواع حمل‌ونقل قابلیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارند؛ به شرط اینکه یارانه در آن مستقر نشده باشد. متوسط قیمت بلیت متروی تهران امروزه 700تومان است، اگر هزینه اداره تشکیلات مترو را هم به آن اضافه کنیم، به 2هزار و 350تومان، اگر نگهداری و بهره‌برداری را محاسبه کنیم، به 6هزار و 350تومان و بالاخره اگر ساخت تونل مترو و واگن را هم به آن بیفزاییم، به متوسط 11هزار تومان می‌رسد. شهردار تهران افزود: نتیجه نظرسنجی از مسافران مترو این بود که با ارائه خدمات بهتر و بیشتر، قیمت بلیت هم می‌تواند افزایش پیدا کند اما الان در شرایطی نیستیم که امکان واقعی کردن قیمت بلیت را داشته باشیم.

تکمیل کمربند سبز حاشیه تهران را پیگیری کنید


سیدمحمدعلی افشانی، شهردار پیشین تهران:  از مدیریت شهری می‌خواهم تا موضوع تکمیل کمربند سبز حاشیه تهران را پیگیری کند. در پاسخ به سؤال آقای حناچی مبنی بر اینکه اگر جای او بودیم چگونه تهران را اداره می‌کردیم، باید بگویم با حناچی همکار بودم و ایشان نقطه نظرات من را می‌دانند. به‌نظر من، بزرگ‌ترین مشکلات تهران، آلودگی هوا و ترافیک است و مهم‌ترین وظیفه را نیز توسعه حمل‌و‌نقل عمومی می‌دانم.  در مورد کمربند سبز حاشیه تهران نیز به ایشان گفتم که کارهای ابتدایی آن انجام شده و ایشان را به ادامه این مسیر توصیه کردم.  بخش عظیمی از خانه‌های موجود در بافت‌های فرسوده تاب‌آوری ندارند. به باور من، پرداختن به این موضوع ضروری است، باید به ارائه خدمات عمومی در بافت فرسوده توجه کرد و مشکلات خانه‌های فرسوده را درنظر داشت چرا که اگر یک زلزله به بزرگی بالاتر از ۶ ریشتر در تهران اتفاق بیفتد، خانه‌های فرسوده تاب‌آوری بسیار کمی در برابر آن خواهند داشت.

توسعه شهر و شهرداری


مرتضی الویری، شهردار سال‌های 78 تا 80: در سال80 بودجه شهرداری 700میلیارد تومان و تعداد کارکنان آن 25هزار نفر بود. الان بودجه به 17هزار و 400میلیارد تومان و تعداد کارکنان به 68هزار نفر رسیده است. آن موقع یک خط مترو داشتیم و خط دوم در حال راه‌اندازی بود ولی در این مدت خطوط دیگر به‌کار گرفته شدند و اکنون آماده بهره‌برداری از خطوط 6 و 7 هم هستیم.

فرآیند صدور مجوز ساخت‌وساز را از 18‌ماه به 6‌ماه کاهش دادم


محمدنبی حبیبی، شهردار تهران در فاصله سال‌های 62تا 66 :تهران مسائل و مشکلات متنوعی دارد و به‌نظر من آقای حناچی باید به‌صورت متوازن این مشکلات را ببیند و برای حل آنها برنامه‌ریزی کند. زمانی که در شهرداری بودم با مشورتی که با کارشناسان فنی انجام دادم، ۵۰ مورد از مشکلات شهر تهران را لیست کردیم که یکی از آنها ترافیک و دیگری مشکل فضای سبز بود. البته در آن زمان هنوز مشکل آلودگی به شکل امروزی وجود نداشت. وقتی در شهرداری بودم پروژه مترو متوقف شده بود و موانع زیادی سر راه آن قرار داشت، اما در نهایت این پروژه استارت خورد. در زمان من برای گرفتن مجوز ساخت‌وساز گاهی ۱۸‌ماه زمان صرف می‌شد که تلاش کردیم این زمان را کوتاه کنیم و وقتی شهرداری را تحویل دادم زمان صدور مجوز به ۶‌ماه کاهش یافته بود. در زمان ما مسئله مهمی که وجود داشت جنگ بود. در دوره تصدی من در شهرداری، تهران ۶۰ بار موشکباران شد و در این شرایط سخت ما تلاش کردیم که ضمن اداره شهر مردم را سرزنده و شاداب نگه داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید