• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43855
+
-

قیمت‌های بی‌راه تلفن همراه

رئیس اتحادیه تلفن همراه‌فروشان زنجان: امسال قیمت‌ها تا 400 درصد افزایش یافته است

بازار
قیمت‌های بی‌راه تلفن همراه

زهرا هادی لو|   زنجان - خبرنگار : 

نوسان ارز در سال 97 تاثیر زیادی بر تمامی کالاهای موجود در بازار گذاشت؛ از اقلام خوراکی گرفته تا پوشاک و لوازم دیجیتال. این آشفته‌بازار و نبود نظارت کافی موجب شد دلالان بیشترین سود را از آن ببرند. حال در ماه‌های پایانی سال 97 هنوز قیمت‌ها به ثبات نرسیده است.

قیمت گوشی‌های موبایل در ماه‌های گذشته تحت تاثیر نوسان‌های ارزی قرار گرفته و با رشد چشمگیری مواجه شده است. دولت برای کنترل و به ثبات رساندن بازار، ارز 4200 تومانی را به واردکنندگان موبایل اختصاص داد، اما این کار نیز تاثیر چندانی نداشت و مسیر سوءاستفاده را برای برخی شرکت‌ها هموار کرد. این شرکت‌ها با ارز دولتی گوشی‌های موبایل را وارد کشور می‌کردند و با نرخ روز دلار به فروش می‌رساندند. البته در نهایت دستگاه‌های قضایی با آنها برخورد و گمرک نیز کالاهای این شرکت‌ها را توقیف کرد. تمامی این‌ها باعث شد بازار موبایل کشور با کمبود کالا مواجه شود و قیمت‌‌ها نیز افزایش یابد. در این گزارش بازار تلفن همراه و کامپیوتر را در استان زنجان بررسی کرده‌ایم.


افزایش 200 درصدی قیمت

رئیس اتحادیه تلفن همراه‌فروشان زنجان در گفت‌و‌گو با همشهری در مورد وضعیت بازار گوشی اظهار می‌کند: نوسان قیمت ارز موجب شد قیمت تلفن‌های همراه 200 تا 400 درصد افزایش پیدا کند.
فضائل رستمی با اشاره به این‌که توان خرید مردم برای خرید گوشی بسیار کاهش یافته است، اظهار می‌کند: در حال حاضر گوشی‌هایی که تا مدت‌ها از آن استفاده نمی‌شد و در بازار به قیمت 80 هزار تومان به فروش می‌رفت به دلایل ذکر شده به 350 هزار تومان رسیده است.


 طرح رجیستری 

رستمی به طرح رجیستری اشاره می‌کند و می‌گوید: طرح رجیستری یک طرح خوب برای جلوگیری از ورود گوشی‌های قاچاق بوده است اما از نظر من به دلیل زیرساخت‌های نادرست مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته است. 
نبود نظارت کافی از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت و دیگر نهادهای عهده‌دار این موضوع نیز موجب شد بر بحران بازار تلفن‌های همراه افزوده شود.
رئیس اتحادیه تلفن همراه‌فروشان زنجان ادامه می‌دهد: برخی افراد نیز که گوشی آنها در طرح رجیستری ثبت نشده است مجبورند هر 15 روز یک‌بار سیم‌کارت عوض کنند. 

رستمی ادامه می‌دهد: در حال حاضر 40 شرکت وارد‌کننده تلفن همراه ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند اما تعداد گوشی‌هایی که عرضه می‌کنند کمتر شده و از 200 نوع تلفن همراه تنها 15 نوع آن را وارد می‌کنند. همین مسئله موجب شده بر کسادی بازار افزوده شود. درواقع با 300 میلیون تومان فقط می‌توان 25 قلم جنس خرید و از بازار آزاد یا قاچاق نیز نمی‌توان آن را تهیه کرد.


کسادی بازار

رستمی با انتقاد از کسادی بازار اظهار می‌کند: من پیش‌تر در عرض یک هفته 400 گوشی می‌فروختم اما در شرایط حاضر در ماه 10 گوشی می‌فروشم و این وضعیت همه هم‌صنفی‌های ماست.

رئیس اتحادیه تلفن همراه‌فروشان زنجان از افزایش قیمت تلفن‌های همراه می‌گوید و می‌افزاید: همه برندها بدون استثنا گران شده‌اند. گران‌ترین گوشی در حال حاضر حدود 30 میلیون تومان قیمت دارد. هرچند در شهری مانند زنجان کمتر کسی پیدا می‌شود که بخواهد گوشی گران بخرد.
رستمی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از آینده بازار گوشی‌های همراه چیست، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود در سال بعد با افزایش قیمت‌ها در این حوزه مواجه خواهیم بود.


بازار قطعات کامپیوتر

رئیس اتحادیه خدمات کامپیوتری و کافی‌نت‌های زنجان گریزی هم به وضعیت این صنف می‌زند و می‌گوید: لپ‌تاپ و کامپیوتر نیز با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند که گران‌ترین آن در بازار زنجان 25 میلیون تومان است. 
رستمی ادامه می‌دهد: قطعات کامپیوتر در بازار موجود نیست و به‌سختی پیدا می‌شود به همین دلیل وضعیت این بازار نیز آشفته است و در حال حاضر خرید و فروشی در بخش مذکور انجام نمی‌شود.


45 کافی‌نت فعال

به گفته رئیس اتحادیه خدمات کامپیوتری و کافی‌نت‌های زنجان، اکنون در زنجان 45 کافی‌نت فعال هستند. فضائل رستمی در این زمینه می‌گوید: این صنف نیز وضعیت مناسبی ندارد. فقط در ماه‌های خاصی مانند زمان ثبت نام‌ها و اظهارنامه‌ها کافی‌نت‌ها شلوغ می‌شود و صاحبان این مشاغل به این روزها دل خوش کرده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که تعرفه‌های کافی‌نت‌ها بر چه اساسی تعیین می‌شود، می‌گوید: تعرفه‌ها در استانداری و با حضور نمایندگان خدمات اینترنتی تعیین می‌شود. در سال جاری هیچ افزایش تعرفه‌ای در این بخش نداشته‌ایم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید