• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43844
+
-

نان‌هایی که آب می‌روند

رئیس اتحادیه نانوایان فردیس: بازرسان به صورت مستمر بر نانوایی‌ها نظارت می‌کنند

بازار
نان‌هایی که آب می‌روند

زهرا اشرف‌زاده|  فردیس-خبرنگار:

در جامعه امروزی نان پرمصرف‌ترین و اصلی‌ترین کالا و قوت روزانه است. به همین دلیل قیمت و کیفیت آن تاثیر زیادی بر زندگی مردم دارد. بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها قیمت نان نیز افزایش یافت. این موضوع هر چند باعث نارضایتی مردم شد اما مزیتی که داشت بهبود کیفیت نان تولید شده نسبت به گذشته بود. با گذشت زمان کیفیت نان دوباره به فراموشی سپرده شده و گلایه بسیاری از مردم را به‌دنبال داشته است. در این میان نانوایان نیز از گرانی آب، برق و افزایش نیافتن نرخ نان گلایه دارند و معتقدند چند سالی است که دیگر کفاف هزینه‌های زندگی‌شان را نمی‌دهد و از این‌که کارگر به خاطر پایین بودن دستمزدها هر روز ساز رفتن کوک می‌کند خسته شده‌اند. در چند روز اخیر تماس‌های مکرری از شهروندان فردیس درباره کیفیت و اندازه نان‌های این شهرستان به دستمان رسید و بهانه‌ای شد که در این گزارش پای صحبت‌های شهروندان و نانوایان این شهرستان بنشینیم.


گلایه شهروندان از کیفیت نان

یکی از شهروندان فردیس که در صف خرید نان لواش ایستاده با گلایه از کیفیت نامطلوب نان، می‌گوید: کیفیت نان به‌خصوص لواش در این شهرستان  نامطلوب شده است، به نانوایی محل چند بار انتقاد کردیم ولی فایده‌ای نداشت.
 «فرشته اصغری» می‌افزاید: چند بار پیش آمده از کرج یا منظریه نان گرفتم که کیفیتش خوب بود، اما نمی‌دانم چرا فردیس نان باکیفیت ندارد.
وی با بیان این‌که از اسراف شدن نان به شدت ناراحت است، ادامه می‌دهد: نان سنگک فقط در همان ساعت اول قابل استفاده است و بعد از چند ساعت سفت و سخت می‌شود. نان لواش و تافتون هم دست کمی از سنگک ندارد.


بهانه‌هایی برای کوچک شدن نان

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: تاکنون مشکل فقط کیفیت نان بود، حالا اندازه آن هم کوچک شده است. نانوایی که برای پخت نان وقت نمی‌گذارد، چطور انتظار دارد مشتری رضایت داشته باشد و پول بیشتری بدهد؟ چرا باید اندازه نان بربری به نصف برسد. مگر مسئولان به این نانوایی‌ها سرکشی نمی‌کنند و به چشم خود شرایط را نمی‌بینند؟
«احمدعلی نیازلو» می‌افزاید: وقتی به این موضوع معترض می‌شویم، می‌گویند: در چند سال اخیر قیمت نان افزایشی نیافته است و از این طریق هزینه‌ها را جبران می‌کنیم که نوعی دور زدن است و مسئولان باید پیگیری کنند.


نانوایان از چه شاکی‌اند؟

یکی از نانوایان از کیفیت آرد گلایه دارد و می‌گوید: مردم فقط ظاهر بی‌کیفیت نان را می‌بینند و از بقیه ماجرا خبر ندارند، اما اگر کیفیت آرد را از نزدیک ببینند، متوجه می‌شوند که نانوا هیچ تقصیری ندارد.
 «جلال ناصری» ادامه می‌دهد: شاید تعداد کمی از نانوایان وزن نان را کاهش دهند، اما باید عادلانه به این موضوع نگاه کرد. هر ماه 800 هزار تومان اجاره می‌دهیم به اضافه هزینه آب، برق و گاز که بسیار زیاد است اما از سال 93 تاکنون با این همه گرانی قیمت نان ثابت مانده است. حداقل دولت باید ‌تسهیلات و یارانه‌ای به ما بدهد تا ما هم ضرر نکنیم.وی ادامه می‌دهد: نانوایان مانند دیگر اقشار جامعه با مسائل و مشکلاتی رو‌به‌‌رو هستند که تمامی آنها به ارتقای معیشت‌شان باز می‌گردد و به ‌دنبال این هستند که با حمایت‌های دولت و اتحادیه مشکلات خود را کمتر کنند و سطح معاش خود را ارتقا دهند.


کنترل و نظارت بر نانوایی‌ها 

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان فردیس در پاسخ به گلایه شهروندان و نانوایان این شهرستان می‌گوید: کنترل و نظارت بر نانوایی‌ها توسط بازرسان اتحادیه به صورت مستمر انجام می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، برخورد قانونی خواهد شد.


لزوم نگاه ویژه مسئولان به نانوایی‌ها

«علیرضا شعبانی‌نژاد» با بیان این‌که اتحادیه نانوایان شهرستان فردیس علاوه بر کنترل و نظارت بر نانوایی‌ها در جهت حفظ حقوق شهروندان، حمایت از حقوق اعضای این صنف را نیز عهده‌دار است، می‌افزاید: اگرچه خدمت‌رسانی به مردم، وظیفه‌ای است که قشر زحمتکش نانوا برای تأمین نان سفره مردم، در سرما و گرما بیش از هر صنف دیگری به آن توجه دارد، اما هیچ‌کس برای مشکلات نانوایان که خود جزئی از همین مردم هستند، فکری نمی‌کند.
وی ادامه می‌دهد: بیش از 5 سال است که قیمت نان ثابت مانده، در حالی‌که هزینه‌ها چند برابر شده است. حقوق کارگران، قیمت آب، برق، گاز و از همه مهم‌تر اجاره بهای مغازه‌ها چند برابر شده، اما هنوز نرخ نان تغییری نکرده است.
شعبانی‌نژاد اضافه می‌کند: برای مشکلات نانوایان به مراجع مختلف کشور و ذی‌ربط در این حوزه مراجعه کردیم، اما به دلیل شرایط اقتصادی، سیاست دولت بدون تغییر ماندن بهای نان بوده، در حالی‌که سیاست حمایتی در راستای ثابت نگه داشتن قیمت نان اعمال نشده است.

رئیس اتحادیه نانوایان فردیس می‌افزاید: اگرچه با سیاست‌های دولت، قیمت آرد در سال‌های گذشته تغییری نکرده است، اما هزینه خرید آرد تنها 25‌درصد از هزینه یک نانوایی است. از سوی دیگر کاهش کیفیت آرد موجب کاهش کیفیت نان‌های دولتی است  و با این شرایط بسیاری از نانوایان تصمیم به آزادپزی گرفته‌اند تا حداقل با انتخاب آرد بهتر، نانی با کیفیت بهتر را در اختیار مردم بگذارند، اما دولت اجازه این کار را نیز نمی‌دهد.


قیمت نان ثابت می‌ماند

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان در پاسخ به این‌که نظارت بر کیفیت نان در نانوایی‌ها از سوی شرکت غلات چگونه است، می‌گوید: نظارت و بازرسی اصولا از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود. با این حال بازرسان شرکت غله به همراه گروه صنعت و معدن از کارخانه‌های آرد و نانوایان بازرسی‌های مستمر دارند و درخصوص کیفیت و کمیت آرد و نان نظارت‌های لازم را می‌کنند.
«گودرز چگینی» با اشاره به آخرین تصمیم درباره افزایش قیمت نان، می‌افزاید: هیچ‌گونه افزایش قیمتی در آرد و نان وجود ندارد و اگر مواردی هم مشاهده شده است قطعا همکاران بازرس برخورد خواهند کرد.
وی ادامه می‌دهد: مصرف ماهانه در البرز 20 هزار تن است. خرید گندم از کشاورزان البرز کفاف حداکثر 2 ماه را می‌دهد و بیشترین خرید ما از استان‌های گندم‌خیز از جمله خوزستان، فارس، ایلام، اردبیل، زنجان و لرستان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید