• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43810
+
-

حمله زودهنگام به نخست‌‌وزیری کوربین

چهره راست افراطی انگلیس، رهبر حزب کارگر را به‌خاطر طرفداری از ایران خطرناک خواند

گزارش
حمله زودهنگام به نخست‌‌وزیری کوربین


بلاتکلیفی ناشی از برگزیت، فضای سیاسی انگلیس را آشفته‌تر از همیشه کرده و اکنون رفته‌رفته گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری دولت ترزا می و به قدرت رسیدن جرمی کوربین رهبر حزب مخالف دولت یعنی حزب کارگر جدی‌تر از گذشته شده است.

تعطیلات مجلس انگلیس این هفته به پایان می‌رسد و نمایندگان پس از برگزاری چند نشست مقدماتی، هفته آینده در جلسه رأی‌گیری درباره طرح پیشنهادی ترزا می شرکت خواهند کرد. ترزا می پیش از تعطیلات سال نو، جلسه رأی‌گیری را لغو کرد تا مانع رأی منفی نمایندگان به طرح خود شود؛ طرحی که او آن را بهترین گزینه در شرایط کنونی برای انگلیس می‌داند و پس از کشمکش فراوان با مقام‌های اتحادیه اروپا موفق شد آن را از تصویب پارلمان اروپا بگذراند. تصویب این طرح در پارلمان اروپا توپ برگزیت را به زمین پارلمان انگلیس انداخت اما وضعیت آنگونه که خانم نخست‌وزیر تصور می‌‌کرد پیش نرفت. نه‌تنها نمایندگان مخالف دولت علیه این طرح موضع گرفتند، بلکه برخی هم‌حز‌بی‌های ترزا می نیز با آن مخالفت کردند.
پیش از تعطیلات حتی اعضای ناراضی حزب حاکم یعنی حزب محافظه‌کار، مقبولیت ترزا می را بار دیگر به آزمون گذاشتند اما در نهایت نتوانستند با اخذ رأی عدم‌اعتماد از اعضای حزب او را برکنار کنند. پس از عبور خانم می از گردنه رأی اعتماد اعضای حزب، او اکنون بار دیگر مسیر صعب‌العبور پارلمان را در پیش گرفته است. بی‌بی‌‌سی دیروز در گزارشی به نقل از برخی نمایندگان مجلس نوشت که از هر 4نفر تنها ممکن است یک نفر به طرح خانم می رأی مثبت دهد.


کوربین در مسیر نخست‌وزیری
ادامه آشفتگی سیاسی در انگلیس جرمی کوربین را به کرسی نخست‌وزیری نزدیک‌تر کرده‌است. حزب کارگر که به‌عنوان بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت در مجلس در جایگاه اپوزیسیون نشسته‌است، دولت محافظه‌کار را ناکارآمد می‌داند و ممکن است پس از رأی منفی به طرح ترزا می، به سمت حذف او نیز گام بردارد. برکناری ترزا می به‌معنای نخست‌وزیری رهبر حزب کارگر است و جدی‌تر شدن این موضوع اکنون مخالفان جرمی کوربین را هم به تکاپو واداشته است.

نایجل فاراژ، رهبر سابق حزب یوکیپ که از احزاب افراطی راستگرای انگلیس و اروپا به‌شمار می‌رود، دیروز نسبت به نخست‌وزیری کوربین هشدار داد و او را فردی خطرناک خواند. فاراژ برای جلب آرای مردم در همه‌پرسی خروج در سال2016 بسیار تلاش کرد و موفق هم شد. او که به اظهارنظرهای تند سیاسی‌‌اش معروف است در مقاله‌ای در هفته‌نامه اکسپرس عدم‌موضع‌گیری رهبر حزب کارگر در برابر ایران را نشانه خطرناک بودن کوربین خوانده و خواسته روند نخست‌وزیری او که اکنون جدی‌تر از گذشته شده متوقف شود. فاراژ نوشته است: «من همه رسانه‌ها را جست‌وجو کرده‌ام اما اثری نیافته‌ام که نشان دهد کوربین درباره اقدامات ایران اظهارنظری کرده باشد.» فاراژ ایران را «حکومتی استبدادی» خواند و سکوت کوربین را نشانه حمایت او از ایران دانست.

نایجل فاراژ یادآور ‌شد که کوربین در سال٢٠١٤ به مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد انقلاب اسلامی در مرکز اسلامی لندن سخنرانی کرده است. او نوشته است: «کسی که آن روز سخنرانی کرد، جرمی کوربین واقعی، نماینده ژولیده پارلمان بریتانیا بود که کسی هرگز انتظار نداشت روزی به رهبری حزب کارگر برسد و سیاست مسخره دوره دانشجویی خود را برای هرکس که به او گوش دهد تبلیغ کند.»

فضای حاکم بر جامعه انگلیس نیز این روزها دست‌کمی از فضای آشفته در میان سیاستمداران این کشور ندارد. به نوشته ایندیپندنت، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد 75درصد از هواداران حزب کارگر با هرگونه کوتاه آمدن در برابر ترزا می‌ و طرح او مخالف هستند. این افراد از جرمی کوربین خواسته‌اند بدون هیچ ملاحظه‌ای با رهبر حزب محافظه‌کار بر سر طرحش مخالفت کند. جرمی کوربین خود این طرح را «افتضاح» خوانده و خواستار لغو آن است.

عدم ‌توانایی حزب محافظه‌کار در به نتیجه رساندن حدود 3سال مذاکره با طرف‌های اروپایی، احتمال انتقال قدرت از این حزب به حزب کارگر را بیشتر کرده است. اسکاتلندی‌ها و لیبرال‌دمکرات‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری خواهان جایگزینی حزب کارگر به‌جای حزب محافظه‌کار هستند. جرمی کوربین اکنون فاصله زیادی تا کرسی نخست‌وزیری ندارد.


جرمی کوربین کیست؟
جرمی کوربین 70ساله، 4سال است که هدایت حزب کارگر را در دست دارد. او را که از 16سالگی به این حزب پیوسته، یکی از سرکش‌ترین اعضای حزب می‌دانند؛ چراکه در طول حدود 3دهه حضورش در مجلس، بیش از 500بار علیه حزب خود رأی داده‌است. کوربین همه عمرش را در مخالفت با رهبران حزب کارگر سپری کرده بود اما در میان ناباوری، در سال2015 با کسب 59درصد آرا، به رهبری حزب رسید. او از جناح سوسیال‌دمکرات حزب کارگر است و نسبت به دیگر اعضای حزب، تفکرات چپ ریشه‌دارتری دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید