• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43744
+
-

مأموریت ظریف در هند

گزارش
مأموریت ظریف در هند

وزیر خارجه، امروز مسافر هند می‌شود تا درباره همکاری‌های اقتصادی به‌خصوص موضوع نفت و بندر چابهار با مقامات دهلی رایزنی کند. هیأتی تجاری ظریف را در این سفر همراهی می‌کند. هند و چین از اصلی‌ترین خریداران نفت ایران به شمار می‌روند. ظریف در جریان این سفر دو‌روزه با سوشما سواراج، وزیر امورخارجه و وزیر نفت هند دیدار خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود که وی با نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور دیدار داشته باشد.

به گزارش ایسنا، رسانه هندی پرینت گزارش داده است: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته جاری برای شرکت در نشست سالانه ریسینا عازم هند خواهد شد و دیدارهایی نیز با مقامات عالی این کشور خواهد داشت. نشست ریسینا (Raisina) یک کنفرانس چند‌جانبه است که توسط اندیشکده بنیاد تحقیقات نظارتی هند برگزار می‌شود و به مسائل چالش‌برانگیز جامعه جهانی می‌پردازد.

به گفته منابع آگاه هندی، در سفر وزیر امور خارجه ایران به هند 2کشور قرار است دستاوردهای سفر پیشین ظریف را بررسی کنند که در جریان آن، هند و ایران نه‌تنها برای گسترش روابط تجاری خود به توافق رسیدند، بلکه اعلام کردند که قصد دارند راهکارهای بیشتری برای ادامه حمایت دولت هند از توافق هسته‌ای با ایران پس از خروج آمریکا از این توافق و بازگشت تحریم‌ها علیه تهران بیابند.

وزیر خارجه 5‌ماه قبل به دهلی رفته بود تا درباره تداوم فروش نفت به هند با مقامات این کشور رایزنی کند.هندی‌ها گفته‌اند تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را اجرا نخواهند کرد، در عین حال دهلی برای ایجاد توازن در روابط راهبردی و اقتصادی میان تهران و واشنگتن تلاش می‌کند.

ظریف که به همراه یک هیأت متشکل از تجار و بازرگانان ایرانی به هند سفر خواهد کرد، قرار است فردا در یک نشست تجاری به مدیریت کنفدراسیون صنایع هند نیز شرکت کند.

پرینت در ادامه گزارش داد: مهم‌ترین هدف این نشست یافتن راه‌حل‌های مناسب برای انجام پرداخت‌ها از طریق ارز ملی هند (روپیه) پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و به‌علاوه ایجاد یک زمینه مناسب برای شرکت‌های ایرانی به‌منظور سرمایه‌گذاری در هند خواهد بود.

ایران در سال‌2018 در مقطعی با عبور از عربستان، سومین کشور بزرگ تامین‌کننده نفت هند شد. واردات کل هند از ایران در دوره آوریل تا نوامبر 2018حدود 11میلیارد دلار بود که 90درصد از آن را واردات نفت خام تشکیل می‌دهد.

10روز قبل نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفته بود: سال گذشته 2میلیارد و ۷۳۶ میلیون دلار محصولات غیرنفتی از ایران به هند صادر و در برابر 2میلیارد و ۲۵۷ میلیون دلار واردات از این کشور به ایران انجام شده است.

از سوی دیگر، وزارت دارایی هند روز دوشنبه پول واردات نفت از ایران را که با روپیه پرداخت می‌شود، از مالیات سنگین معاف کرد. این اقدام به پالایشگاه‌های هندی این امکان را می‌دهد که حدود یک‌و‌نیم میلیارد بدهی معوقه خود به شرکت ملی نفت ایران را تسویه کنند. این تصمیم دولت هند در حالی انجام شد که رئیس شرکت پتروشیمی چنای هند اعلام کرد که ایران قصد دارد 15میلیارد روپیه برای توسعه یک پالایشگاه متعلق به این شرکت سرمایه‌گذاری کند.

این منابع آگاه همچنین گفتند که در طول سفر وزیر امورخارجه ایران به هند درباره افزایش همکاری‌های تهران و دهلی در بندر چابهار نیز گفت‌وگو خواهد شد. این پروژه به‌تازگی به‌دلیل سرمایه‌گذاری هند در آن و همچنین اهمیت این بندر برای رشد و توسعه افغانستان از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف شد.

3روز قبل سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه به کابل رفت که یکی از محورهای مذاکرات او با مقامات افغانستانی موضوع توسعه بندر چابهار بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید