• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43740
+
-

لایحه بودجه استقلال شهرداری‌ها را کم می کند

سرپرست معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران: نباید سهم شهرداری‌ها از بودجه را به استانداری‌ها داد

گفت وگو
لایحه بودجه استقلال شهرداری‌ها را کم می کند

محمد سرابی | خبر‌نگار

در سال‌های گذشته سهم شهرداری‌ها را سازمان مالیاتی محاسبه و به‌حساب شهرداری مربوطه واریز می‌کرد اما در لایحه بودجه کشور برای سال بعد آمده است که سهم شهرداری‌ها در اختیار شورای برنامه‌ریزی که زیرنظر استانداری‌های هر استان است، قرار گیرد. از طرف دیگر در لایحه بودجه ۹۸ سهم شهرداری تهران از درآمدهای حاصل از عوارض سوخت برای دومین سال به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده شده است. به گفته سرپرست معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، هر دوی این اتفاقات اختیارات شهرداری‌ها برای تامین مخارج اداره شهر‌ را به‌شدت کم می‌کند. زریر نگین تاجی در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که در این صورت، عملاً شهرداری‌ها به زیرمجموعه دولت تبدیل می‌شوند.

فصل بودجه دولت و شهرداری‌هاست. آیا قرار است که برای سال بعد، شاهد بودجه‌ای متفاوت باشیم؟

یکی از مشکلاتی که هر سال در بودجه شهرداری تهران خود را نشان داده، تبصره‌هایی است که ذیل بودجه می‌آید. این تبصره‌ها چارچوب مشخصی ندارند و در برخی از این تبصره‌ها، مجوزهایی را می‌دهند بدون آنکه به منابع و مصارف آن دقت کافی شده باشد که این موجب بی‌انضباطی‌های شدید مالی و در برخی موارد، سوءاستفاده از ظرفیت‌های این تبصره‌ها شده است؛ بنابراین باید از تجربه‌های قبلی استفاده کرد و با نگاهی دقیق، این تبصره‌ها تدوین شود. اشکال دومی که در بودجه شهرداری تهران و در ساختار مالی شهرداری تهران وجود دارد، این است که تقریبا دوسوم درآمدهای شهرداری تهران از مناطق به‌دست می‌آید، ولی دوسوم پرداختی‌ها به سازمان‌ها و شرکت‌ها انجام می‌گیرد. باید ردیف‌های بودجه طوری تنظیم شود تا بتوانیم بر هزینه‌کرد و پرداخت‌هایی که در سازمان‌ها و شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، نظارت بیشتری داشته باشیم و آن را رصد کنیم و نکته دیگر که ‌باید در بودجه سال بعد به آن توجه کنیم این است که بودجه سال بعد باید متناسب با تورم تعدیل شود. این موضوع در سال‌های اخیر و به‌خاطر وضعیت شهرداری و همچنین وضعیت اقتصادی کشور، لحاظ نشده است.

افزایش بودجه متناسب با تورم، نیازمند تامین منابع به همان میزان است. با توجه به شرایط اقتصادی شهر و کشور، آیا امکان تحقق درآمد بیشتر وجود دارد؟

به سؤال شما ‌باید اینطور پاسخ دهم که متوسط درآمد شهرداری در 4ماهه اول سال 1397حدود 700میلیارد تومان بود، ولی در 4ماهه دوم به‌طور متوسط درآمدی که شهرداری تهران کسب کرده حدود 1100میلیارد تومان است؛ یعنی حدود 60درصد رشد داشته است. با تلاش بیشتر و حاکمیت انضباط در حوزه تخصیص می‌توان درآمدها را افزایش داد.

میزان دقیق بدهی شهرداری به بانک‌ها چه مقدار است؟

شهرداری تهران حدود 23هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار است؛ حدود 12هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران که 6هزار میلیارد تومان مربوط به پیمانکاران مناطق و حدود 6هزار میلیارد تومان  دیگر مربوط به پیمانکاران سازمان‌ها و شرکت‌هاست. چیزی معادل 6تا 7هزار میلیارد تومان مربوط به تملک‌هایی است که شهرداری تهران در طرح‌های عمرانی خود انجام داده که این املاک متعلق به افراد  یا نهادهای نظامی است. مابقی بدهی شهرداری، مربوط به آرایی است که به‌صورت حقوقی و قضایی علیه شهرداری تهران صادر شده و بخش زیادی هم قطعی است. سال گذشته 52هزار تا بوده الان و با توجه به سود بانکی یکساله اخیر، بین 55تا 60هزار میلیارد تومان است. شهرداری تهران امسال 2182میلیارد تومان تا الان مطالبات پرداخت کرده و در عین حال که مسائل، موضوعات و نیازهای شهر را مدیریت می‌کنیم، باید حقوق پرسنل سازمان را پرداخت کنیم، منابع لازم را به پروژه‌های عمرانی تزریق کنیم و شهر را بهتر از قبل، زنده و پویا نگه داریم.

لازم به ذکر است که حقوق پرسنل  شهرداری تهران در‌ ماه 630میلیارد تومان است، 80 - 70میلیارد تومان، هزینه‌های ماهانه رفت و روب شهر است و حدود 250میلیارد تومان هم در بخش‌های مختلف عمرانی، حمل‌ونقل و سایر حوزه‌ها هزینه می‌شود. بنابراین، چیزی معادل 950میلیارد تومان تا 1000 میلیارد تومان در‌ ماه پرداخت می‌کنیم که 700میلیارد تومان آن جاری است و300میلیارد تومان برای آنکه شهر به جلو حرکت کند. در کنار این باید دیون را پرداخت کنیم که تا الان 2182میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم.

بخش‌های مختلف این بدهی، به‌خصوص بدهی بانکی که رقم آن قابل توجه است، چگونه ایجاد شده و آیا ترمز آن کشیده شده است؟

در سال 96شهرداری تهران 3هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته درصورتی که مصوبه بودجه هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین طبق گزارش تفریغ بودجه، برای سال 95شهرداری تهران، بیش از 5هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفت؛ درحالی‌که طبق بودجه حداکثر باید هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کرد. اما برای امسال تا‌کنون 523میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌ایم و تازه بیش از 300میلیارد تومان در حوزه حمل‌ونقل و خط 6است؛ درحالی‌که امسال نیز مانند سال قبل، مجوز گرفتن 1000میلیارد تومان تسهیلات را نیز داریم؛ یعنی تا الان، نصف این مبلغ را گرفته‌ایم آن هم برای خطوط مترو که کار حمل‌ونقل عمومی روی زمین نماند. ما از هر منبعی حاضر نیستیم به هر صورتی درآمد کسب کنیم و باری به دوش این سازمان و مدیر بعدی بگذاریم و فشار بیش از اندازه به این سازمان و منابعش وارد کنیم.

بار شهرها روی دوش شهرداری‌ها


 مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم


 شهرداری‌ها بودجه مستقل دارند اما دولت تغییراتی در بودجه ایجاد و شهرداری‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. در بودجه 98 مقرر شد عوارض بند الف ماده 38 به شورای برنامه‌ریزی پرداخت شود؛ عوارض 3هزار و 200میلیارد تومان برای ما خیلی مهم است اما متأسفانه به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافت و امسال در تبصره14 پیش‌بینی شده است. متأسفانه بار شهرها روی دوش شهرداری‌هاست اما بسیاری از شهرداری‌ها برای پرداخت حقوق با مشکل روبه‌رو هستند.

خدمات‌رسانی شهرداری‌ها


 قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان


80درصد جمعیت کشور شهرنشین است که شهرداری‌ها به آنها خدمات‌رسانی می‌کنند. خدمات‌رسانی شهرداری‌ها در بخش‌های زیادی جایگزین دولت شده و اگر از طرف شهرداری‌ها قطع شود، نابسامانی به‌وجود خواهد آمد. قبلا مقرر شده بود عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها پرداخت شود اما می‌خواهند این سهم را به سازمان مالیاتی واگذار کنند. درحالی‌که شهرداری‌ها باید امسال 3هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشند چرا بودجه شهرداری‌ها در بودجه دولت قرار داده شده است؟

سهم تهران از ۵۰ هزار میلیارد مالیات بودجه ۹۸


 محسن علیجانی، دبیر مجمع نمایندگان استان تهران

نشست مجمع نمایندگان استان تهران با حضور استاندار تهران و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهران به‌منظور بررسی وضعیت اعتبارات تخصیص‌یافته به این استان در بودجه ۹۸ برگزار شد. استان تهران بخش مهمی از مالیات کشور را تامین می‌کند، اما در پی این اقدام رقم بسیار محدودی به این شهر برمی‌گردد که در تلاش هستیم تا این عدد در بودجه 98 جبران شود. تهران مبلغ 50 هزار میلیارد تومان از مالیات کشور را تامین می‌کند، اما تنها حدود 3درصد از آن به این استان برمی‌گردد، بنابراین پیشنهاد شد که تدبیری برای برگشت مبلغ بیشتری از مالیات برای هزینه‌کرد در آن اندیشیده شود.

 ظرفیت اقتصاد فرهنگ

زریر نگین‌تاجی

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران

ظرفیت اصلی شهر تهران در حوزه‌های اجتماعی -فرهنگی است. از هر قوم، زبانی و از هر فعالیتی در اینجا یک بخش بسیار پررنگ وجود دارد. در حوزه موسیقی، سینما، کتاب و گردشگری ظرفیت‌های بسیار خوبی در شهر تهران وجود دارد که می‌توان به‌درستی از آنها کسب درآمد کرد. ما مجموعه بسیار بزرگی در فرهنگسراها داریم. در این شهر، سینماهای خوب و یا یک تالار موسیقی استاندارد نداریم. می‌توانیم با معرفی درست جاذبه‌های گردشگری و تاریخ بسیار غنی شهر درآمد کسب کنیم. باید توجه کنیم که هرچه درآمد در این حوزه‌ها بیشتر شود،به درآمدهای پایدار افزوده می‌شود.  در همین زمینه، با همکاری ادارات و مشاوران معاونت در حال تدوین برنامه‌ای در حوزه اقتصاد فرهنگ هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید