• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43642
+
-

گره خانه ابتهاج به دست میراث فرهنگی باز می‌شود

شورای شهر برای خرید خانه ابتهاج در رشت بودجه ۱۵ میلیارد ریالی تصویب کرده و اختصاص این بودجه فقط منتظر ثبت بنا از سوی سازمان میراث فرهنگی است

گیلان
گره خانه ابتهاج به دست میراث فرهنگی باز می‌شود


مهسا طالبی/ رشت ـ خبرنگار
بار دیگر خبرها نشان از صدور مجوز تخریب خانه شاعر پرآوازه کشورمان، هوشنگ ابتهاج، دارد. منزل پدری این شاعر که در رشت و محله استادسرا قرار دارد، در اختیار مالک شخصی است و مالک تمایلی برای در اختیار گذاشتن این ملک با ارزش به متولیان ندارد.

خانه هوشنگ ابتهاج در سال‌های گذشته مهدکودک شده بود و پس از آن متروکه شد. بعد از رایزنی جمعی از شاعران و فعالان رسانه‌ای و فرهنگی، شورای شهر دستور خرید این خانه را به شهرداری اعلام و حتی بودجه آن را ابلاغ کرد.

حالا که خبر صدور مجوز تخریب این خانه به گوش رسیده، با اعتراض شهروندان رشتی به آن، رضا رسولی، نایب رئیس شورای شهر رشت، در نامه‌ای به سرپرست شهرداری خواهان اقدامات لازم برای خرید این خانه شد. رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت همچنین با توجه به حقوق مالکان خواست تا به‌سرعت برای تاسیس خانه سایه طبق مصوبه شورای اسلامی شهر رشت اقدام کنند.

 به گفته وی، طرح خرید خانه سایه به اتفاق آرا در شورای شهر تصویب شده و در نظر گرفتن ردیف بودجه ١٥ میلیارد ریالی در بودجه سال ٩٧ شهرداری رشت برای خرید این خانه نشان‌دهنده اراده جدی شورای شهر رشت به ارج نهادن به جایگاه شامخ این ادیب بی‌بدیل معاصر است.

حالا شهرود امیرانتخابی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گیلان، در این باره به همشهری می‌گوید: طی چند جلسه با تعدادی از اعضای شورای شهر رشت، کارهای لازم را برای ثبت اضطراری خانه این شاعر فرهیخته انجام دادیم.

 همچنین با مالک فعلی خانه صحبت کردیم تا در یک فرصت، این خانه از سوی شهرداری خریداری و از سوی میراث فرهنگی ثبت ملی شود.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که تا همین چند ماه پیش مسئولان میراث فرهنگی استان اعلام می‌کردند اسناد کافی برای ثبت این خانه به نام سایه را در اختیار ندارند.

 حالا در شرایطی که خطر بیخ گوش خانه ابتهاج است،‌ مسئولان پاسخ روشنی نمی‌دهند که فرایند ثبت تا چه زمانی طول خواهد کشید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید