• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 26 دی 1396
کد مطلب : 4364
+
-

مصوبه برج باغ‌ها حتی یک باغ را هم حفظ نکرد

ینطور که مخالفان مصوبه برج‌باغ‌ها بر آن تأکید دارند، اجرای این مصوبه که هدفش حفظ باغات ضمن رعایت حقوق مالکان بود، موفق نبوده و حتی یک باغ را هم حفظ نکرده است. به  گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران دیروز در جلسه‌ای که با حضور رئیس شورای شهرتهران، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران برگزار شده بود، گزارشی درباره روند اجرای طرح موضعی باغات کن ارائه شد و در آن زهرا صدراعظم نوری در سخنانی عملکرد گذشته شهرداری تهران را در بسیاری از موارد قابل دفاع ندانست و گفت: بعضی از گزارش‌ها درمورد نابودی باغات دل آدم را به درد می‌آورد.

وی که ریاست کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر را برعهده دارد، با طرح این سؤال که اگر بودجه سال آینده شهرداری تهران ۱۷ هزار میلیارد باشد، باید مشخص شود چند درصد از آن بودجه به حل مسائل محیط‌زیستی اختصاص دارد چون هم‌اکنون برای توسعه فضای سبز تهران ۴۰۰میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده که کافی نیست. نوری با رد پیشنهاد تملک باغات کن از سوی شهرداری تهران گفت: با میزان ٥٢هزار میلیارد بدهی‌های فعلی شهرداری تهران، اساسا عملیاتی‌کردن این اقدام و تملک همه باغات کن ممکن نیست. وی پیشنهاد کرد که اگر نقش مردم در حفاظت از باغات درنظر گرفته شود می‌توانیم شاهد افزایش عمر باغ‌ها باشیم اما اگر مردم در این طرح حضور نداشته باشند، بهترین طرح‌ها هم به نتیجه نخواهد رسید.

نوری گفت: اگر براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی مقرر شده که کلیه باغات کن تملک شود، پس سازمان زمین شهری و مسکن به شهرداری کمک کند یعنی سهم دولت در این طرح مشخص شود چون به‌هرحال پایتخت‌بودن تهران ایجاب می‌کند که دولت در رفع مشکلات آن سهمی برای خود قائل باشد. مهدی حجت، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ضمن اشاره به طرح حفظ و صیانت از باغات کن، تأکید کرد: دولت باید سالانه ۴۲میلیارد تومان به شهرداری تهران کمک کند اما نمی‌دانیم این رقم به کجا می‌رود.

وی ادامه داد: وقتی گفته می‌شود شهرداری باغات کن را تملک کند باید به فکر نگهداری و‌حفظ آن هم باشیم.

او از بردن پیشنهادی به مجلس از سوی شهرداری تهران خبر داد و گفت: قرار است طرحی به مجلس برده شود که طی آن اگر دولت هزینه‌ای به شهرداری تحمیل می‌کند خود بودجه آن را تقبل کند.

بنابراین گزارش ازجمله پیشنهادهای مطرح شده درجلسه روز گذشته این بود: شهرداری به‌طور کامل باغات را تملک کند که هزینه آن 2تا 3هزار میلیارد تومان است، قسمتی از باغات به بخش خصوصی و قسمتی به مردم واگذار شود که هزینه آن هم ۱۲۰۰میلیارد تومان است و سوم اینکه مردم خودشان باغات را احیا کنند. همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد داد که کاربری‌های دیگری در کنار این طرح به باغات کن افزوده شود. به‌عنوان مثال، سالن تئاتر یا رستوران در آنجا با حفظ باغ تعبیه شود تا برای منطقه ارزش افزوده ایجاد کند.

در این جلسه سیدآرش حسینی میلانی، دیگر عضو کمیسیون با اشاره به اینکه برای حفاظت و صیانت از باغات کن مسئله اصلی آب است، اظهار داشت: تهران از ظرفیت زیست‌پذیری‌اش عبور کرده، این در حالی است که استاندارد فضای سبز تهران کمتر از سرانه جهانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید