• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43570
+
-

از بیت‌المال به کام ثروتمندان

  خبر: عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: ثروتمندان ۱۰برابر بیشتر از کم‌مصرف‌ها از یارانه پنهان انرژی بهره‌مند می‌شوند. به عقیده فردین فرمند، جدا از اینکه اعطای یارانه پنهان انرژی موجب افزایش مصرف شده و برای اقتصاد مضر است، این یارانه به‌صورت مساوی بین مردم توزیع نمی‌شود و در عمل فقط به نفع ثروتمندان تمام می‌شود.

  نقد: انرژی در ایران با هزینه بالا تولید و پایین‌ترین هزینه عرضه و مصرف می‌شود که البته تا چند سال پیش به دلیل نفت‌خیز بودن کشور، اقدامی موجه و حتی واجب به‌نظر می‌رسید، اما این موضوع مصداق ضرب‌المثل «هر که بامش بیش، برفش بیشتر» و در عمل به نفع کسانی تمام می‌شود که مصرف بالاتری دارند. البته در مقابل ارزانی انرژی، ذکر این نکته نیز ضروری است که درآمد نیروی کار مولد در ایران نیز به ‌تناسب قیمت‌های جاری اقتصاد و ازجمله قیمت انرژی تعیین می‌شود، پس نمی‌توان انتظار داشت کسی که درآمدش با ریال پرداخت می‌شود هزینه انرژی را دلاری و بر مبنای قیمت واقعی در جهان پرداخت کند. در این چرخه سال‌هاست که دولت مجبور است مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت فروش انرژی را به‌عنوان یارانه انرژی از بیت‌المال بپردازد تا اقشار کم‌درآمد از چرخه مصرف انرژی حذف نشوند، درحالی‌که راه میانه‌ای نیز برای تخصیص یارانه به افراد وجود دارد که می‌تواند از اضافه مصرف یارانه توسط ثروتمندان جلوگیری‌کند.

این کار که در جریان هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت نصفه و نیمه اجرایی شد، باعث می‌شود سرانه مورد نیاز هر فرد با نرخ یارانه‌ای تأمین و اضافه مصرف از شمول دریافت یارانه حذف شود. در شرایط فعلی که گفته می‌شود ثروتمندان 10برابر بیش از کم‌درآمدها از سفره پربار یارانه‌های انرژی بهره‌مند می‌شوند، دولت باید تمهیداتی برای واقعی‌سازی قیمت انرژی بیندیشد و البته برای تحقق عدالت اقتصادی و کاهش شکاف طبقاتی، بی‌عذر و بهانه بخشی از وجه کسب شده از محل مصرف اضافی ثروتمندان را به‌حساب کم‌درآمدها بریزد.

نکته قابل‌توجه در این فرایند نسبی بودن قیمت‌ها در اقتصاد ایران است که باعث می‌شود در گذر زمان و با رشد نرخ تورم، دوباره قیمت انرژی غیرواقعی شود؛ بر این اساس دولت باید سال‌به‌سال قیمت حامل‌های انرژی را واقعی‌سازی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید