• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43427
+
-

آرزوی استاد به ثمر نشست

«باغ ‌هنر بم» با حضور جمعی از اهالی هنر و موسیقی به همراه خانواده « محمدرضا شجریان» افتتاح شد

کرمان
آرزوی استاد به ثمر نشست

سها خدیشی/کرمان - خبرنگار 


روزی که بم زیر آوار دفن شد، نگاه دنیا متوجه این شهر تاریخی در دل کویر بود. همه در فکر ساختن بم از میان خروارها خاک بودند تا این‌که استاد محمدرضا شجریان به بم سفر کرد. ایده خسروی آواز ایران برای یادبود زلزله بم 2 بخش داشت؛ برگزاری کنسرت «همنوا با بم» و ایجاد بنایی برای اهالی هنر.

باغ هنر به سبک معماری ایرانی
از آن روز ۱۵ سال می‌گذرد. یگانه صدای آواز ایرانی البته در بستر بیماری هم از وعده خود پا پس نکشید. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در این باره به همشهری گفت: ابتدا گروهی از معتمدان استاد شجریان در قالب شورای سیاستگذاری «باغ‌هنربم» کار برنامه‌ریزی این طرح را بر عهده گرفتند.  پس از آماده‌سازی‌ نقشه‌ها، کار جانمایی در شهر بم آغاز شد و پروژه باغ هنر کلید خورد.  محمدرضا علیزاده افزود: سرانجام این مجموعه هنری به سبک معماری ایرانی و با کمک شرکت خودروسازی «کرمان‌ موتور» در زیربنای ۴ هزار متر‌ مربع شامل کلاس‌های آموزشی، سالن آمفی‌تئاتر، استودیوی ضبط، بوفه دانشجویی و کلاس‌های تمرین ساخته و با حضور تعدادی از استادان هنر و موسیقی به همراه خانواده استاد شجریان پنج‌شنبه ۱۳ دی افتتاح شد.

 اندوهی که به سازندگی بدل شد
همسر استاد محمدرضا شجریان در روز افتتاح فاز اول باغ هنر در میان حاضران گفت: سر برآوردن ققنوس هنر در دل خاکستر از آرزوهای استاد شجریان بود، زیرا هنرمندان بزرگ اندوه را به سازندگی تبدیل می‌کنند و اندوه شجریان به ساخت مدرسه‌ای برای ایجاد هنر در بم تبدیل شد. 
کتایون خوانساری ادامه داد: از جمله ویژگی‌های استاد شجریان، مردمی بودن اوست و اکنون بسیار خرسندم که باغ هنر بم، ایده ارزشمند همسرم، به بار نشست. در سال‌های اخیر شاهد پیگیری‌های مستمر و آرزوی بلند استاد در ایجاد بستری مناسب برای رشد هنر در این سرزمین بوده‌ام.

سازه‌ای سازگار با اقلیم بم
علی نعمتی، فرزند مسعود نعمتی، از معماران مجموعه باغ هنر بم، هم در آیین افتتاح باغ هنر گفت: کلنگ این پروژه پس از کنسرت «هم‌نوا با بم» با اجرای استاد شجریان در سال 83 به زمین زده شد و عملا از ابتدای سال 95 با همکاری صنایع خودروسازی کرمان خودرو و مبانی و معماری ایرانی آغاز به کار کرد. 
رئیس هیات مدیره مهندسین مشاور ایده و اجرای باغ هنر افزود: این پروژه با هدف آموزش هنر در بم راه‌اندازی شده و کاملا با اقلیم بم سازگار است. 
باغ هنر بم شامل 10 کلاس تئوری، 4 کلاس عملی، سالن تمرین موسیقی، 5 کلاس پیانو، آمفی تئاتر 100 نفره و یک کتابخانه است. وی اظهار کرد: این طرح در زمینی به مساحت 4200 متر‌ مربع در قالب 4 اسکلت است که فعلا یک اسکلت آن ساخته شده و استودیو ضبط صدا و آرشیو موسیقی هم در آن در نظر گرفته شده است.
 باغ‌ هنر بم با خون دل ساخته شد
حسین علیزاده، نوازنده شهیر ایرانی، سخنران دیگر آیین افتتاحیه بود. او گفت: امروز روز بسیار هیجان‌انگیزی است. وقتی که فاجعه زلزله بم پیش آمد، گروهی شامل بنده حقیر، کیهان کلهر، محمدرضا و همایون شجریان در عرض چند دقیقه یکدیگر را پیدا کردیم و برنامه‌ریزی روی صحنه بردن کنسرت «هم‌نوا با بم» را انجام دادیم. 
آن حرکت، با عشق و حس تعهدی که استاد شجریان به موضوع داشت، در خود ما هم همبستگی عجیبی به وجود آورد. یک همدلی محض بود. انگیزه آن کنسرت به وجود آوردن چنین فضایی بود و علی‌رغم این‌که در ایران پیش‌بینی کردن هیچ چیز میسر نیست، اما اگر تصمیمی با عشق، ایمان و اعتقاد گرفته شود، حتما عملی خواهد شد. ما امروز افتخار این را نداریم که استاد شجریان در جمعمان حاضر شود،‌ اما یاد و نام ایشان در میان ‌ماست.
وی افزود: این مکان تا اینجای کار درست شده. اما به این فکر کنیم که می‌خواهیم برای تداوم آن چه کنیم؟ یادمان نرود اینجا با خون دل ساخته شده و تحقق آرزوی بزرگ هنرمندی بزرگ است. 
او همچنین تاکید کرد: در بررسی‌هایی که هفته‌های گذشته انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اینجا می‌تواند دانشکده‌ای شبیه به دانشکده هنرهای زیبا شود. جایی برای موسیقی، تجسمی، تئاتر و سینما و محلی برای هنرآموزی مردم منطقه، کرمان و بم.
به گزارش همشهری، مجموعه باغ هنر بم قرار است از سوی «کرمان موتور» و خانواده استاد شجریان اداره ‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید