• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 13 دی 1397
کد مطلب : 43367
+
-

قیمت جدید خودرو امروز اعلام می‌شود

قیمت خودروهای گروه پژو، سمند، پراید و تیبا نهایی شده و با تأیید وزیر‌صنعت عصر امروز ابلاغ می‌شود

خودرو
قیمت جدید خودرو امروز اعلام می‌شود

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

قیمت جدید خودروهای پرتیراژ داخلی در سازمان حمایت نهایی شده و احتمالا پس از امضاء و ابلاغ وزیر صنعت، امروز بعد از ظهر اعلام خواهد شد.
به گزارش همشهری، تازه‌ترین خبرها از نهایی شدن قیمت جدید خودروهای پرتیراژ داخلی در سازمان حمایت حکایت دارد. چند‌ماه است مدیران صنعت خودرو به استناد افزایش هزینه‌های تولیدشان درخواست افزایش قیمت فروش خودروهای پرتیراژ را دنبال می‌کنند، حتی در شهریورماه امسال طرح افزایش قیمت به تأیید وزیر صنعت وقت یعنی محمد شریعتمداری هم رسید اما حسن روحانی رئیس‌جمهور با اجرای این درخواست مخالفت کرد. این بار ظاهرا رئیس‌جمهور ریش و قیچی را دست خود وزیر صنعت داده تا تصمیم نهایی را بگیرد؛ چنان که دیروز مسئولان سازمان حمایت هم اعلام قیمت‌های جدید خودرو را به دریافت نظر نهایی و تأیید وزیر صنعت در صبح امروز موکول کردند.
پیگیری خبرنگار همشهری از منابع مطلع در سازمان حمایت، وزارت صنعت و نمایندگان مجلس از تداوم نگرانی‌ها در مورد اثر اجتماعی و رسانه‌ای اعمال افزایش قیمت خودرو در سطوح بالای تصمیم‌گیری حکایت دارد. به‌نظر می‌رسد همین موضوع در انتخاب زمان اعلام قیمت جدید خودروهای پرتیراژ مؤثر بوده است.گفته می‌شود قیمت جدید امروز بعد از ظهر و پس از تعطیلی نمایندگی‌های رسمی فروش خودروسازان و فروکش کردن حجم فعالیت رسانه‌ها و پیش از تعطیلات پایان هفته اعلام می‌شود تا تبعات آن به حداقل برسد.
در شرایطی که شرکت‌های خودروسازی افزایش 40تا 60درصدی قیمت رسمی خودرو را هدف گرفته‌اند، یعنی چیزی در حدود 5درصد پایین‌تر از حاشیه بازار آزاد، اما گمانه‌زنی‌های به نسبت دقیق همشهری نشان می‌دهد رقمی که در مجموعه دولت مورد موافقت قرار گرفته پایین‌تر از این محدوده است.
چنان که دیروز رضا رحمانی وزیر صنعت اجرای درخواست افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ بر مبنای 5درصد کمتر از قیمت‌های حاشیه بازار را به یک شرط فعلا غیرقابل اجرا موکول کرده است. او در حاشیه نشست دیروز دولت به خبرنگاران گفت تنها درصورت رشد تیراژ تولید خودرو می‌تواند با تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار موافقت کند. آمارهای وزارت صنعت از کاهش 70درصدی تیراژ تولید خودرو در آذر‌ماه امسال حکایت دارد. در عین حال بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد در 9‌ماه امسال تیراژ تولید 4خودروساز بزرگ ایران 30درصد کاهش یافته است. از طرف دیگر عباس تابش، رئیس سازمان حمایت که مسئولیت تهیه و تدوین نرخ‌نامه جدید برای بازارخودرو را برعهده داشته با احتیاط سخن گفته و بر توجه جدی به حقوق مصرف‌کنندگان در قیمت‌گذاری خودروها اصرار ورزیده که این موضوع بیانگر ابعاد نگرانی این مقام مسئول از واکنش‌های مصرف‌کنندگان به اعلام تصمیم افزایش قیمت خودرو است.
گزارش خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد جدا از این اظهارنظرها نگرانی‌ها از آثار و تبعات اقتصادی و اجتماعی احتمالی افزایش یکباره قیمت خودروهای پرتقاضا بر مبنای قیمت‌های حاشیه بازار موجب شده متولیان تنظیم بازار، افزایش پلکانی و تدریجی قیمت خودرو را در دستور کار قراردهند؛ به این‌ترتیب احتمالا مجوز افزایش قیمت خودرو درچند مرحله صادر خواهد شد و هدف رسیدن به حدود قیمت حاشیه بازار در سال آینده، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

افزایش تدریجی قیمت پرتیراژها 
از یک‌ماه پیش خودروسازان طرح افزایش قیمت خودرو را آغاز کرده‌اند اما برخلاف این خودروهای کم تیراژ که خارج از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هستند به‌نظر می‌رسد در افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ و ارزان قیمت‌تر، ستادتنظیم بازار ناچار به رعایت ملاحظاتی باشد که خروجی آن افزایش تدریجی و پلکانی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی خواهد بود. با این روند قیمت این خودروها در فاصله چند‌ماه به پایان سال حداکثر 15تا 40درصد افزایش خواهد یافت و به‌تدریج تا بهار سال آینده قیمت این خودروها به قیمت‌های حاشیه بازار نزدیک می‌شود. مسئولان وزارت صنعت امیدوارند این شیوه افزایش قیمت، نگرانی از انصراف گسترده متقاضیان پیش خرید خودرو را برطرف کند. رضا رحمانی وزیر صنعت در ابتدای هفته جاری برای نخستین بار فاش کرد که خودروسازان تا یک میلیون خودرو را پیش فروش کرده‌اند و باید در ماه‌های آینده به مشتریان تحویل دهند؛ موضوعی که با توجه به وضع تولید خودروسازان به نگرانی‌ها دامن می‌زند اما از طرف دیگر به‌دلیل تنگنای مالی خودروسازان بیم آن وجود دارد که اگر متقاضیان پیش خرید در حجم بالایی انصراف دهند خودروسازان با بحران مالی بزرگی مواجه خواهند شد. پیش‌تر فربد‌زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با همشهری پیش‌بینی کرده بود که درصورت افزایش قیمت خودرو 500هزار نفر از متقاضیان ثبت نام کرده در طرح‌های پیش خرید خودرو انصراف خواهند داد زیرا بسیاری از خریداران کسانی بوده‌اند که با نیت سود بردن از فاصله قیمت کارخانه و بازار پول به‌حساب خودروسازان واریز کرده‌اند و درصورت کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار این انگیزه کمتر می‌شود.

وعده قیمت‌های جدید خودرو تا امروز 
عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان که روز سه‌شنبه از اعلام سیاست‌های وزارت صنعت در مورد قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری و سایر خودروها تا امروز خبر داده بود، دیروز از پاسخ به همشهری در مورد قیمت‌های جدید خودروهای مذکور خودداری کرد. او تأکید کرده بود که در این سیاستگذاری توجه جدی به حقوق مصرف‌کنندگان شده است.
وزیر صنعت نیز دیروز در حاشیه جلسه هیأت وزیران اعلام کرد: قیمت خودرو حتما باید نسبت به قیمت بازار پایین بیاید. ما پیگیر این مسئله هستیم و خودروسازان هم قول داده‌اند با افزایش تولید قیمت خودرو را پایین بیاورند. رضا رحمانی درباره تأخیر خودروسازان در تحویل خودرو‌ها، افزود: خودروسازان موظف هستند که براساس مفاد قراردادی که دارند عمل کنند، برای جبران تأخیر در تحویل خودرو نیز سازوکارهایی چون جریمه و سود درنظر گرفته شده و برای ما مهم است که این تعهدات حتما اجرایی شود. او درباره طرح خودروسازان برای عرضه محصولات تا ۵‌درصد زیر قیمت حاشیه بازار، افزود: لازمه این کار افزایش تولید است. هم‌اکنون روند نزولی تولید خودرو متوقف شده و تولید هر روز بهتر می‌شود. افزایش تیراژ تولید، عرضه را بیشتر کرده و موجب کاهش قیمت می‌شود، با افزایش عرضه نیز خودروسازان می‌توانند تعهدات خود را اجرایی کنند.

احتمال افزایش پلکانی قیمت خودرو

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در مورد قیمت جدید خودروهای پرتیراژ داخلی، گفت: با توجه به شرایط کنونی تولید، عرضه و پیش‌فروش خودروهای پرتقاضای داخلی احتمال افزایش پلکانی و تدریجی قیمت این خودروها در بازار وجود دارد، ضمن اینکه باید حقوق افرادی که قبلا نسبت به پیش‌خرید خودرو اقدام و تکمیل وجه کرده‌اند نیز رعایت شود. ولی ملکی با بیان اینکه مجلس وظیفه‌ای در مورد تعیین قیمت خودرو ندارد، گفت: با واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام داده اما هنوز هم مشخص نیست که این قیمت‌ها پنجشنبه اعلام شود. به گفته او باید منتظر اعلام قیمت‌های جدید خودرو توسط سازمان حمایت بود اما نمایندگان مجلس دیدگاه‌های خود در مورد قیمت‌گذاری خودرو را با تأکید بر حمایت از حقوق مشتریان به وزارت صنعت ارائه کرده‌اند و بر این اساس تعیین قیمت خودروهای پرتقاضا بر مبنای 5درصد کمتر از حاشیه بازار کارساز نبوده و باید قیمت‌ها به‌صورت پلکانی و تدریجی متناسب با رشد تولید و عرضه افزایش یافته و قیمت خودروهای کم تیراژ به حاشیه بازار نزدیک شود. این موضوع در طرح ساماندهی بازار خودرو که احتمالا هفته آینده در مجلس مطرح می‌شود نیز پیش‌بینی شده است. جواد حسینی‌کیا، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز اعلام کرد: با تصویب نهایی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس قیمت کارخانه‌ای خودروهای پرتیراژ شامل پراید، تیبا، پژو و سمند مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت باقی مانده و از قاعده ثابت ماندن قیمت‌ها تبعیت خواهند کرد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید