• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 13 دی 1397
کد مطلب : 43322
+
-

تیپ‌شناسی ستاره‌های مرد حاضر در جشنواره فیلم فجر؛ از بهرام رادان تا نوید محمدزاده

جنگ ستاره‌ها پشت نقاب‌ها

جنگ ستاره‌ها پشت نقاب‌ها

معصومه مهدیانی

شاید وقتی این مطلب را بخوانید فهرست فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره اعلام شده باشد. با این حال جای نگرانی نیست، چراکه اصل گزارش ربط مستقیمی به جشنواره ندارد. زاویه نگاه این گزارش تیپ‌شناسی از نقش‌هایی است که ستاره‌ها بازی کرده‌اند. بررسی کردیم ببینیم هرکدام از آنها با چه فیلم‌هایی شانس حضور در جشنواره فجر امسال را دارند، بعد روی عکس‌های منتشر‌شده هر فیلم متمرکز شده‌ایم و براساس آنها تیپ نقش‌های بازیگران را تحلیل کرده‌ایم. این بررسی بیشتر مربوط است به شمایل ظاهری کاراکترهایی که هر بازیگر بازی کرده.  به ‌نسبت میان تیپ و نقش هم اشاره شده که حاصلش شمایی است کلی از دورخیز ستاره‌ها برای جشنواره پیش رو.


بهرام  رادان

بهرام رادان امسال 3فیلم در راه جشنواره فجر دارد که هنوز مشخص نیست از بین آنها کدام‌یک به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه پیدا می‌کند. البته تاکنون حضور «سونامی» ساخته میلاد صدرعاملی در بخش مسابقه فیلم‌های اول نوعی نگاه، مشخص شده و احتمال حضور فیلم «آشفتگی» ساخته فریدون جیرانی هم تقریبا قطعی است. «ایده اصلی» دیگر فیلم رادان است که وضعیت آن برای حضور در جشنواره فجر مشخص نیست. رادان در این 3فیلم، 3گریم متفاوت دارد.

آشفتگی/ سبیل و ریش کاپیتانی


رادان در پستی که بعد از تماشای نسخه اولیه آشفتگی در اینستاگرام به اشتراک گذاشت، از این فیلم به‌عنوان یک اثر بدیع و خلاقانه یاد کرد. طبق عکس‌های منتشر‌شده از فیلم، رادان در آشفتگی با 2گریم متفاوت ظاهر شده است؛ در یکی موهایش تقریبا کوتاه است و بالا داده. سبیل آنکارد‌شده دارد و ریش‌هایش را هم از ته تراشیده است. پوشش لباسش در این گریم رسمی است؛ یعنی کت‌وشلوارپوش حرفه‌ای است. اما در یک عکس دیگر رادان را در فیلم آشفتگی با گریمی متفاوت‌تر می‌بینیم؛ لباس اسپرت و حجم موی معمولی، اما آشفته. ریش و سبیل دارد، منتها ریش‌اش مدل‌دار است. اصطلاحا به آن می‌گویند ریش کاپیتانی.ایده

اصلی/ نزدیک به تیپ همیشگی


رادان در فیلم آزیتا موگویی، نزدیک به تیپی است که در این سال‌ها او را زیاد دیده‌ایم؛ آرایش مو طبق مد روز و ریش و سبیلی کامل. او در این فیلم در واقع گریم منحصر به‌فردی ندارد. گریمش کاملا منطبق با کاراکتری است که بازی می‌کند.

سونامی/صورت تکیده با ته‌ریش


رادان در فیلم سونامی نقش یک تکواندوکار که عضو تیم ملی است را بازی می‌کند. با توجه به مختصات نقش، صورتش تکیده و خسته است، ته ریش 4-3روزه دارد و موهایش هم آرایشی کاملا معمولی دارد. در ضمن در برخی از بخش‌های فیلم طبق عکس‌های منتشر‌شده او را با صورت زخمی و ورم کرده می‌بینیم که گویا به‌خاطر اتفاقاتی است که حین مبارزه یا تمرین برایش افتاده است.


حامد بهداد

حامد بهداد هم جزو ستاره‌های دوفیلمه جشنواره امسال است. یک فیلمش با عنوان «جان‌ دار» به بخش مسابقه فیلم‌های اول راه یافته و احتمال دارد یکی از فیلم‌های بخش مسابقه هم باشد. دیگر فیلم او، «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی است که این فیلم هم قطعا در جشنواره فجر حاضر خواهد بود.

جان دار موهای تنک و تیپ کارگری


عکس‌های منتشر‌شده از حامد بهداد نشان می‌دهد که او کاراکتری از طبقه کارگر را بازی کرده است. تیپ ظاهری او به لحاظ پوشش لباسی کاملا طبقه اجتماعی او که از اقشار متوسط رو به پایین جامعه است را نشان می‌دهد. مهم‌ترین اتفاقی که در گریم حامد در این فیلم افتاده، آرایش موهای اوست؛ موهایی که جلوی آن کمی تنک شده و تاحدی هم به کچلی می‌زند. آرایش صورت هم، ته ریش و سبیلی است که نشان می‌دهد که به‌خاطر تنبلی زده نشده تا کمی شلختگی و عدم‌رسیدگی این کاراکتر به سر و وضعش را بیشتر نمایان کند.

قصر شیرین/ باز هم سبیل


عکس‌های کمی از قصر شیرین منتشر شده، اما در همان چند فریم، از گریم بهداد رونمایی شده است. بهداد در این فیلم هم جوانی از قشر طبقه پایین جامعه را بازی کرده و تیپ و ظاهرش هم متناسب با جوان‌های همین قشر است. شلوار جین گشاد و پیراهن داخل شلوار با کمربندی که سگک بزرگی دارد. آرایش موهای او کاملا معمولی است. اندازه بغل و پشت موهایش به اندازه جلوی موهایش است و بدون هیچ حالتی موها به جلو خوابیده است. ریش بسیار کوتاه درحد ته‌ریش با سبیلی معمولی دارد که قسمت‌های بالای لب کاملا کوتاه شده‌اند و روی لب بالا را نگرفته‌اند.


محمد نوید زاده

نوید محمد‌زاده هم درراه جشنواره فیلم فجر 2فیلم دارد که هر دو فیلم درصورتی که گرفتار تصمیم خلق‌الساعه‌ای نشوند، در بخش مسابقه جشنواره خواهند بود. نوید در این دو فیلم با 2گریم متفاوت ظاهر شده است. البته 2کاراکتری که او در این فیلم‌ها بازی کرده متعلق به دو‌دهه مختلف هستند؛ یکی برای دهه 90و دیگری دهه 40.

سرخپوست/یک تیپ کلاسیک


این شاید متفاوت‌ترین نقش نوید محمد‌زاده در این سال‌ها باشد. او نقش کاراکتری را بازی می‌کند که متعلق به دهه 40شمسی است. سرخپوست هم مثل «متری شش‌ونیم» در سکوت مطلق خبری تولید شد. هیچ عکسی از فیلم منتشر نشد و فقط این اواخر، با انتشار موشنی از گریم نوید در این فیلم رونمایی شد. موهای جوگندمی دارد که البته کناره‌ها کاملا به سفیدی می‌زند و مثل مردهای 45-40 ساله آن سال‌ها موهایش را به بالا آب و شانه کرده و ریش‌‌اش هم کاملا تراشیده است. سبیل آنکارد اما تقریبا پرپشتی دارد که انتهای سبیل‌ها هم کاملا به سفیدی می‌زند و زیر چشم‌ها ‌رد چند چروک ریز که نشان از بالا‌بودن سن این کارکتر دارد، طراحی شده است.

متری شش‌ونیم/یک آرایش معمولی


دومین همکاری نوید محمد‌زاده با سعید روستایی بعد از موفقیت فیلم «ابد و یک روز». او در این فیلم تجربه متفاوتی را از سرگذرانده و کاراکترش کاملا با آنچه در فیلم قبلی دیدیم فرق دارد. فیلم در سکوت کامل خبری تولید شد و طی مدت فیلمبرداری و بعد از آن فقط 2فریم عکس از آن منتشر شد ؛ یک فریم که بازیگران در لانگ‌شات هستند و نوید محمد‌زاده که در ماشین نشسته چهره‌اش اصلا مشخص نیست، اما در فریم بعدی که با موضوع بازی فرهاد اصلانی در این فیلم منتشر شد، او را در سایه‌روشن در حال درگیری با اصلانی می‌بینیم. طبق این فریم، نوید گریم ویژه و متفاوتی ندارد. آرایش موهایش، نزدیک به آرایش موهای خودش است و ته‌ریش بسیار کوتاهی دارد. در مجموع طراحی خاصی به لحاظ آرایش مو و صورت ندارد.


پیمان معادی

پیمان معادی، امسال 2فیلم برای جشنواره آماده دارد؛ یکی «متری شش‌و‌نیم» که مانند نوید، دومین همکاری‌اش با سعید روستایی است و دیگری « ناگهان درخت» ساخته صفی یزدانیان. در این فیلم پیمان علاوه بر بازی، تهیه پروژه را هم برعهده داشته است. فیلم اولش قطعا در جشنواره است و فیلم دومی هم اما و اگرش برای حضور در بخش مسابقه خیلی کم است؛ یعنی احتمال حضورش حسابی بالاست.

متری شش‌ونیم/ ریش و سبیل پرپشت


گفتنی‌ها را درباره متری شش‌و‌نیم به تفصیل در بخش مربوط به نوید محمد‌زاده گفتیم. فقط یک نکته اضافه‌تر اینکه پیمان هم مثل نوید کاراکتری کاملا متفاوت نسبت به « ابد و یک روز» در این فیلم دارد. در نخستین عکسی که از فیلم منتشر شده، معادی را در نمایی دور در حال پیاده شدن از یک ماشین می‌بینیم که بی‌سیم به‌دست است. در همان نمای دور، ریش و سبیل پرپشت او کاملا مشخص است و با توجه به آرایش ریش و سبیل و بی‌سیمی که در دست دارد، معلوم می‌شود که نقش پلیس فیلم را بازی می‌کند. آرایش موی او هم معمولی است؛ حجمی متوسط دارد و رو به بالا خوابانده شده است.

ناگهان درخت/ سبیل و موهای چتری


پیمان معادی در دومین فیلم صفی یزدانیان، عهده‌دار نقش اصلی است. او گریم بامزه‌ای هم در این فیلم دارد؛ گریمی که کاملا چهره او را متفاوت کرده است. برای این کاراکتر سبیلی طراحی شده که زیاد پرپشت نیست و نوک سبیل‌ها به سمت پایین داده شده و اصطلاحا دسته دوچرخه‌ای است. آرایش موهای این کاراکتر هم در متفاوت‌شدن چهره پیمان کاملا تأثیر‌گذار است. حجم موها کم و به سمت پایین خوابیده است و چتری‌های مو روی پیشانی را پوشانده. پوشش ظاهری این کاراکتر هم نزدیک به تیپ جوان‌های چپ دهه60 است.


مهران مدیری

مهران مدیری هم یکی دیگر از دو‌فیلمه‌های جشنواره امسال است که البته هر دو فیلم متقاضی‌اش برای حضور در بخش مسابقه با اما و اگرهای زیادی مواجه هستند. هر دو فیلمش کمدی است؛ یکی به کارگردانی کمال تبریزی و دیگری ساخته جدید منوچهر هادی.

رحمان 1400/ با محاسنی سفید‌شده


مهران مدیری در فیلم کمدی منوچهر هادی، نقش یک آدم سیاسی و صاحب نفوذ را بازی می‌کند. طبق عکس منتشر‌شده از او، این کمدین،
با ظاهری نزدیک به تیپ و قیافه رجل سیاسی ظاهر شده است. پوشش او کت و شلوار با لباس یقه دیپلمات است و تسبیحی که گویا همیشه در دست دارد به نوعی هویت او را برای مخاطب مشخص می‌کند. آرایش موهای او تقریبا همان آرایش موهای خودش است. اما مهم‌ترین تغییر ظاهری مدیری در این فیلم ته‌ریش کاملا سفیدی است که سن و سال او را حسابی بالا برده است. علاوه بر این، این کاراکتر، عینکی دسته کائوچویی که مستطیل شکل است هم به چشم دارد.

ما همه با هستیم/ یک غبغب بزرگ

در فیلم کمال تبریزی، مهران مدیری بازهم با گریمی کاملا متفاوت حضور دارد. نخستین عکسی که از فیلم منتشر شد مربوط به تست گریم مدیری در این فیلم بود؛ کاراکتری که تیپ و ظاهرش نشان می‌دهد آدم متمولی است. اما مهم‌ترین عنصری که در گریم مدیری در این فیلم به چشم می‌آید، غبغبی است که برای او طراحی شده تا نشان دهد او آدم بسیار فربه‌ای است. پف زیر چشم‌ها هم ازجمله مواردی است که چهره مدیری را متفاوت کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید