• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43259
+
-

کپی مجاز آثار جبران خلیل جبران، پروست و آگاتا کریستی

دریچه
کپی مجاز آثار جبران خلیل جبران، پروست و آگاتا کریستی


دیروز، یکم ژانویه سال 2019، مدت 100 ساله حق کپی‌رایت آثار نویسندگانی چون جبران خلیل جبران، مارسل پروست، دی اچ لارنس، آگاتا کریستی و... به پایان رسید و مردم به‌طور آزادانه می‌توانند از این آثار استفاده کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، نزدیک به یک قرن پیش آلفرد نوپف، ناشر معروف، کتابی از شاعر و نقاش لبنانی- آمریکایی به نام جبران خلیل جبران منتشر کرد. نوپف انتظارات زیادی از این نویسنده نداشت بنابراین فقط 1500نسخه از کتاب را منتشر کرد. در کمال تعجبِ ناشر این کتاب مورد استقبال قرار گرفت و فقط 9میلیون نسخه از آن در آمریکای شمالی به فروش رفت. طی این 100 سال نام نوپف در عنوان کپی‌رایت کتاب «پیامبر» در آمریکای شمالی قرار داشت اما دیروز، یکم ژانویه، کتاب «پیامبر» در کنار آثار هزاران نویسنده و هنرمند ازجمله مارسل پروست، دی اچ لارنس، آگاتا کریستی، جوزف کنراد، ادیث وارتون، رودیارد کیپلینگ، کاترین منسفیلد، رابرت فراست و والِس استیونز به‌عنوان اموال عمومی شناخته می‌شوند. وقتی کتابی وارد حوزه عمومی می‌شود هر کسی می‌تواند نسخه دیجیتال، صوتی و حتی چاپی‌اش را آزادانه بفروشد. طی سال‌های آینده باید منتظر کتاب‌های معروف‌تری هم بود، زیرا دهه 1920میلادی سال حاصلخیزی در ادبیات غرب بوده و نویسندگانی چون ویلیام فاکنر، ارنست همینگوی، ویرجینیا وولف و اسکات فیتزجرالد پا به عرصه گذاشتند.

نخستین‌بار در سال 1790 قانونی وضع شد که حق کپی‌رایت را 28ساله اعلام کرد. در طول دهه‌های پس از آن این زمان افزایش داده شد و حالا برای خیلی از آثار 100ساله است.

این خبر را به اشتراک بگذارید