• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43224
+
-

اداره اماکن در سال1370 فعالیت‌های پرشماری داشت

سال برخورد

لیلا شریف

سال70 نقطه پایانی بر فعالیت‌های کمیته بود. برای ساماندهی امور با ادغام شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی، زمینه برای تولد نیروی انتظامی مهیا شد. با شروع کار نیروی انتظامی یکباره فعالیت اداره اماکن عمومی که قبلا زیرنظر کمیته بود، اوج گرفت و با عنوان اداره اماکن نیروی انتظامی دست به تدوین ضوابطی برای حفظ شئونات اسلامی در تالارهای عروسی، شرکت‌های ‌خصوصی، فروشگاه‌های صوتی و تصویری، مانتوفروشی‌ها و... زد و با افرادی که این اصول را زیر پا می‌گذاشتند، برخورد می‌کرد.

ضوابط جدید برای برگزاری عروسی

در سال70 برای برگزاری مراسم عروسی در تالارها باید یک فرم از طرف صاحب تالار و خانواده داماد پر می‌شد و آن را تحویل اداره اماکن می‌دادند.

 رعایت شئونات اسلامی و جلوگیری از ایجاد مزاحمت کاروان‌های عروسی برای مردم جزو اهداف اولیه تهیه‌کنندگان این فرم بود. ناگفته نماند جز این فرم، افرادی که درخواست برگزاری مراسم عروسی داشتند باید یک سند یا دفتر بسیج خود را در اختیار اداره اماکن قرار می‌دادند و بعد از تمام‌شدن مراسم آن را پس می‌گرفتند.

چشمی روی درها ممنوع شد

عبدالله محمدی چهره‌ای بود که در آن سال به‌عنوان رئیس اداره اماکن ناحیه انتظامی تهران بزرگ نامش در رسانه‌ها مطرح بود و هر ازگاهی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از اقدامات سازمانش صحبت می‌کرد. بستن 12شرکت خصوصی به‌علت رعایت نکردن شئونات اسلامی خبری بود که عبداللهی از آن به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های اداره اماکن در آن سال نام برده و درباره قواعدی که شرکت‌های خصوصی باید آن را رعایت می‌کردند، اینگونه توضیح داده بود: «شرکت‌هایی که روی درهای ورودی خود از چشم‌بین استفاده می‌کنند، باید نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام کنند. شرکت‌های خصوصی موظفند درهای شرکت را تا زمانی که کار اداری انجام می‌دهند و در محل شرکت حضور دارند، باز بگذارند».

برخورد با مانتوفروشی‌های مشکوک

مسیر فعالیت‌های اداره اماکن در کنار بررسی فعالیت‌های چاپخانه‌ها، فروشگاه‌‌های صوتی و تصویری و آرایشگاه‌های زنانه به مانتوفروشی‌ها هم کشیده شده و حتی صدور حکم پلمب بعضی از مانتوفروشی‌ها و درج آن در رسانه‌ها باب شده بود. رعایت نکردن شئونات اسلامی و نداشتن مجوز مهم‌ترین دلایل برای صدور حکم پلمب یک مانتو‌فروشی- یا به قول مردم آن زمان مانتوسراها- به شمار می‌آمد، اما بودند فروشگاه‌هایی که حکم پلمب واحد صنفی‌شان با اتهاماتی همچون همکاری با عوامل گره‌ خورده بود.

موضوع برخورد با مانتوفروشی‌ها چنان جدی شده بود که روزنامه کیهان در آن سال‌ها هر ازگاهی خبری از آنها را چاپ می‌کرد و از مانتوفروشی‌های درگیر با موضوع فساد خبر می‌داد؛ «مانتوسرای آناهیتا واقع در میدان هفت‌تیر به‌علت همکاری با مراکز فساد به دستور مقام قضایی تعطیل و پلمب شد. پرونده چند مانتوسرای دیگر نیز در دست بررسی است که در صورت اثبات همکاری آنان با باندهای اشاعه‌دهنده فساد، پلمب خواهند شد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید