• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43199
+
-

ایران در تولیدبنزین خودکفا شد

ظرفیت تولید بنزین در ایران ظرف یک سال 67درصد افزایش یافت و از مرز 100میلیون لیتر گذشت

تولید
ایران در تولیدبنزین خودکفا شد

ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین پیوست و با افزایش 67 درصدی و رسیدن تولید روزانه بنزین به میزان 105میلیون لیتر در نتیجه بهره‌برداری از فاز 3پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، دیگر به واردات این فرآورده استراتژیک نیازی نخواهد داشت؛ البته مشروط به اینکه دولت بتواند جلوی رشد مصرف را بگیرد.
به گزارش همشهری، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بهره‌برداری رسیده، برگ برنده ایران در زمان تحریم به شمار می‌رود که می‌تواند علاوه بر حفظ خودکفایی، برنامه‌های تحریم بنزین و بحران‌آفرینی را ناکام بگذارد. راه‌اندازی فازهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، از دی‌ماه پارسال آغاز شد و در نخستین گام، تولید روزانه بنزین از 63میلیون لیتر در آبان سال گذشته با رشدی 24درصدی به 78میلیون لیتر در دی‌ماه پارسال رسید. وزارت نفت براساس برنامه‌ریزی انجام شده، در نیمه دوم سال گذشته، فاز دوم این پالایشگاه را به خط تولید رساند تا تولید روزانه بنزین ایران به 97میلیون لیتر برسد و دیروز هم با راه‌اندازی فاز سوم، ظرفیت تولید بنزین به حداکثر 105میلیون لیتر رسید که 20میلیون لیتر مازاد بر میانگین مصرف روزانه برآورد می‌شود.
سنگ بنای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در اوایل دهه 1380در 3فاز با ظرفیت تولید روزانه 36میلیون لیتر برنامه‌ریزی شد، اما تأخیر در بهره‌برداری از آن باعث شد ایران در طول سال‌های گذشته به واردات بنزین محتاج‌تر شود. به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت، اکنون نیازی به واردات بنزین نیست واگر همین روال پیش رود سال آینده نیز به واردات بنزین نیازی نخواهد بود. او با بیان اینکه با افزایش تعداد خودروها، میزان مصرف سوخت نیز بیشتر می‌شود، افزود: بنزین تولیدی کشور برای یک سال کفایت می‌کند؛ اکنون دولت راهکارهای مختلف برای کنترل مصرف بنزین را بررسی می‌کند. 
علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم خبر داد: همه مراحل پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج را نیروهای داخلی شرکت و بدون حضور نمایندگان شرکت‌های خارجی انجام داده‌اند. افزون بر خودکفایی ایران در تولید بنزین با بهره‌برداری از فاز‌3پالایشگاه خلیج‌فارس که یک سوم بنزین مصرفی کشور را تأمین خواهد کرد، کیفیت این فرآورده هم افزایش یافته؛ به‌گونه‌ای که برآوردهای وزارت نفت نشان می‌دهد میزان تولید بنزین یورو‌۴ پارسال ۲۷.۷‌میلیون لیتر بود که نسبت به سال‌۱۳۹۵ به مقدار ۲۲.۶‌میلیون لیتر در روز حدود ۲۷ درصد افزایش یافت.  همچنین میزان تولید نفت‌گاز یورو۴ در سال‌۹۶ به‌طور متوسط ۲۱.۴‌میلیون لیتر در روز بود که نسبت به سال‌۹۵ معادل ۲.۴‌درصد افزایش یافت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید