• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43164
+
-

در سه‌شنبه‌های بدون خودروی دیگر، شهردار تهران باز هم با دوچرخه به محل کارش رفت و سپس با تاکسی به روزنامه همشهری آمد

شهردار در‌همشهری

گزارش
شهردار در‌همشهری

سید محمد فخار | خبر‌نگار

سرگرم کارمان بودیم که ناگهان شهردار تهران آمد داخل گروه شهری. سرزده و بدون هماهنگی. گفت:‌ «صدبار شما آمدید دفترم،  حالا نوبت من است.» بعضی از همکاران مشغول گفت‌و‌گوی تلفنی بودند،  برخی دیگر در حال تهیه خبر. عده‌ای هم مشغول نوشتن گزارش‌ها. شهردار وقتی وارد تحریریه شد،  کسی از همکاران تحریریه خبر نداشت او به همشهری آمده‌ است.

نشست روی صندلی حامد فوقانی. همین‌جا در گروه شهری. گفت: «به تواره بگویید برایم یک چای بیاورد.» جالب بود. پیروز حناچی «اصغر تواره» همکار چندین و چند ساله ما را می‌شناخت. مردی که سال‌ها در راهروهای تحریریه برای ما چای می‌آورد. وقتی سردرد داریم قرص می‌دهد. هر کس هر چیز می‌خواهد تواره در کشویش دارد.

تواره آمد و برایش چای آورد. حناچی از تواره پرسید «هنوز هم دیالیز می‌‌شوی؟» اصغر هم جواب داد «بله‌ آقا».

اسد افلاکی دبیر گروه محیط‌زیست هم بود. مثل همه مسئولان، دبیران و خبرنگاران روزنامه. تاکنون سابقه نداشته گروه شهری روزنامه همشهری میزبان این همه آدم باشد. اما با آمدن شهردار،  همه آمده ‌بودند اینجا.

اسد افلاکی از رویکرد زیست‌محیطی شهردار تقدیر کرد. افلاکی از حناچی خواست تا روز سه‌شنبه‌های بدون خودرو را ادامه دهد. شهردار هم از همه روزنامه‌نگاران به ویژه همشهری خواست تا از این حرکت زیست‌محیطی شهرداری حمایت کنند. روز گذشته با آمدن سرزده شهردار تهران به همشهری،  روز متفاوتی برای این مؤسسه رقم خورد. تصور کنید سرتان پایین است و مشغول کار هستید. یک دفعه یک نفر می‌آید بالای سرتان و متوجه می‌شوید شهردار تهران است. گپ و گفت خبرنگاران همشهری با شهردار تهران صمیمانه بود.

صبح دیروز و دوباره دوچرخه سواری

این بار در سه‌شنبه‌های بدون خودرو، خبرنگاران حوزه شهری همراه شهردار تهران در خیابان‌های پایتخت رکاب زدند.

به گزارش شهرنوشت،  صبح دیروز سه‌شنبه 11دی ماه،  جمعی از خبرنگاران حوزه شهری همراه با پیروز حناچی حدفاصل میدان توحید تا میدان ولیعصر را با دوچرخه پیمودند.

حناچی از نخستین روزهای حضور در کسوت شهردار تهران به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوست و در این مدت با استفاده از دوچرخه،  تاکسی،  اتوبوس و مترو سر کار خود حاضر شد.

شهردار تهران در حاشیه دوچرخه‌سواری با خبرنگاران در قالب کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو، بر ضرورت تولید فراگیر دوچرخه‌های باتری‌دار در کشور تأکید کرد. پیروز حناچی در حاشیه دوچرخه‌سواری با خبرنگاران حوزه شهری در قالب کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو،  گفت: اگر به وضعیت سلامتی مردم تهران نگاهی بیندازید می‌بینید که وضعیت خوبی نیست؛ دیابت نوع دو،  فشار خون و... سلامتی مردم تهران را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه 70درصد آلودگی هوای تهران،  مربوط به وسایل نقلیه شخصی است،  ادامه داد: براین اساس برای ارتقای سلامتی مردم راهی به غیر از کنار گذاشتن خودروی شخصی نداریم و باید استفاده از حمل‌ونقل عمومی،  پیاده‌روی و... را در دستور کار مردم قرار دهیم.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی در مورد گرانی دوچرخه عنوان کرد: هم‌اکنون تولیدکنندگان دوچرخه پای کار آمد‌ه‌اند و ما نیز باید کمک کنیم که دوچرخه‌های باتری‌دار با قیمت پایین‌تر ارائه شود. با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این خصوص مذاکره کردیم اما راه این است که این دوچرخه‌ها در ایران تولید شود و تکنولوژی‌اش به داخل کشور بیاید.

وی با بیان اینکه تولید باتری دوچرخه در ایران آغاز شده است،  گفت: البته این موضوع فراگیر نیست و باید به سمت استفاده از دوچرخه‌های عادی،  برقی  و موتور برقی به جای استفاده از موتورهای کاربراتوری که میزان آلایندگی‌ آنها بالاست برویم و آنها را جایگزین کنیم. حناچی در پاسخ به سؤالی دیگر در این رابطه که آیا شهرداری یارانه خرید دوچرخه می‌دهد،  تصریح کرد: به شکل یارانه نه،  اما باید تلاش کنیم که دوچرخه‌ ارزان به‌دست مردم برسد که این امر یا به شکل ارائه دوچرخه کرایه‌ای خواهد بود یا توسط ایستگاه‌های شهرداری انجام می‌شود. درصورت اجرایی شدن، طرح توسط بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود و سعی می‌کنیم قیمت تمام‌شده که به‌دست مردم می‌رسد کاهش یابد.

شهردار تهران در پاسخ به درخواست یکی از شهروندان برای تردد با اتوبوس، خاطرنشان کرد: 3 هزار دستگاه اتوبوس در تهران کم داریم،  اما با اتوبوس هم تردد می‌کنم.

سخنان شهردار در همشهری


پیروز حناچی با حضور در گروه شهری به مقایسه آماری از سلامت شهروندان تهرانی پرداخت که باید با تکیه بر آنها برای سلامت شهروندان وارد عمل شد. به گفته شهردار تهران،  همواره باید برای بهبود محیط‌زیست و ارتقای سلامت شهروندان پایتخت تلاش کرد. البته سه‌شنبه‌های بدون خودرو یک ایده است و باید در تمام روزها سلامت مردم محور برنامه‌های شهری و اقدامات باشد. ما ‌باید به‌دنبال تغییر شیوه روزمره زندگی باشیم. اگر خانواده و دوستان‌مان در این شهر زندگی می‌کنند باید برای بهبود اوضاع همراه شویم.

آنگونه که شهردار تهران عنوان کرده،  70درصد آلودگی هوای تهران ناشی از سوخت‌های فسیلی است که وسایل نقلیه آن را تولید می‌کنند و برای زدودن این آلودگی هیچ راهی جز توسعه حمل‌ونقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس نیست. ما 3میلیون موتور در تهران داریم که معادل چند خودروی یورو 4آلودگی تولید می‌کنند. حناچی در این‌باره گفت: اجباری برای حمل‌ونقل شهری ایجاد کرده‌ایم که بخشی از مترو که زیر بار شبکه نرفته،  هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود. خطوط 6و 7مترو باید به شبکه ترددی شهر پیوند داده شود. فاصله‌ای که هست هم باید با اتوبوس‌های شرکت واحد پر شود. مسیرهای پیاده باید احیا شوند. ما پیاده راه رفتن را یادمان رفته و از پیگیری سلامت‌مان فاصله گرفته‌ایم.

شهردار تهران به خبرنگاران همشهری گفت: سالانه در تهران 57هزار نفر فوت می‌کنند که 1200نفر در اثر سوانح و 400نفر به‌دلیل عدم‌رعایت ایمنی است. 9درصد تهرانی‌ها دیابت دارند و نیمی از آنان از این بیماری خود اطلاع ندارند. 50درصد جمعیت کلسترول بالا دارند. از هر 8نفر تهرانی یک نفر فشارخون دارد. درباره ارتباط با ذرات معلق ما سالانه هزاران کشته به‌دلیل بیماری‌های تنفسی داریم. 19درصد تهرانی‌ها چاق هستند. این اعداد یعنی اینکه باید تحرک بیشتر و پیاده‌روی افزایش قابل توجهی پیدا کند. باید خطوط ویژه را افزایش دهیم. تردد و دسترسی به دوچرخه‌ها را آسان‌تر کنیم و حمل ونقل عمومی را گسترش دهیم. امیدواریم مجموعه همشهری هم با این سیاست همراهی و پیشتازی خود را حفظ کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید