• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43145
+
-

بهره‌برداری از 17 طرح صنایع تبدیلی در مرکزی

معاون صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی: 66 طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی در کارگروه تسهیلات روستایی و اشتغال پایدار استان به تصویب می‌رسد

کشاورزی
بهره‌برداری از 17 طرح صنایع تبدیلی در مرکزی

مریم جباری|  اراک- خبرنگار:

امروزه توسعه صنایع تبدیلی و فراوری به یکی از راهکارهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید ناخالص ملی تبدیل شده است. به اعتقاد کارشناسان، صنایع تبدیلی و تکمیلی مؤثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به‌ شمار می‌رود و صنایع تبدیلی در بسیاری از نقاط کشور از جمله مرکزی که یکی از قطب‌های مهم کشاورزی است، باید توسعه پیدا کند تا تولیدکنندگان با ضررهای جبران‌ناپذیری در محصولات خود مواجه نشوند.

در حال حاضر 30 درصد محصولات کشاورزی در ایران و 40 درصد محصولات در مرکزی به دلیل نبود صنایع فراوری، تبدیلی، تکمیلی و بسته‌بندی به ضایعات تبدیل و از چرخه مصرف خارج می‌شوند. این در حالی است که مرکزی در زمینه تولید محصولات باغی و زراعی دارای جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی در کشور است، به ‌طوری که مقدار زیادی از این محصولات به استان‌ها و حتی کشورهای دیگر صادر می‌شود. پس با توجه به مزیت‌های اقتصادی و سود بالای این طرح، مسئولان استان باید برای ایجاد صنایع تبدیلی با اختصاص اعتبار و امکانات لازم برنامه‌ریزی‌‌های مفیدی را انجام دهند.


فرسودگی تجهیزات

یک کارشناس حوزه کشاورزی در استان مرکزی به همشهری می‌گوید: با توجه به مشکلات صادرات و تولید در شرایط فعلی کشور، باید از تمامی ظرفیت‌های داخلی به‌درستی بهره گرفت و با یک برنامه‌ریزی منسجم بخش‌های کشاورزی و صنایع وابسته به آن را گسترش داد.

«محمد رنجبر» بیان می‌کند: فرسوده بودن ماشین‌آلات و تجهیزات برخی واحدهای صنایع تبدیلی و پرداخت نشدن تسهیلات و تخصیص اعتبارات از سوی صندوق توسعه ملی به طرح‌های معرفی شده برای دریافت تسهیلات از جمله مشکلاتی است که برای اصلاح ساختار و بهبود خط تولید و ارتقای کیفیت نیازمند حمایت از سوی دولت است.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به میزان بالای ضایعات خصوصاً در بخش تولیدات کشاورزی در استان ایجاد صنایع تبدیلی اهمیت زیادی دارد. البته عملیاتی کردن و سرعت‌بخشی در ایجاد این صنایع نیازمند برنامه‌ریزی مدیران کارامد و دلسوز در حوزه کشاورزی است تا بتوانند حلقه ارتباط صنعت و کشاورزی را کامل و تقویت کرده و با این اتحاد، شکوفایی اقتصادی کشور را رقم بزنند. 


چرخه ناکامل صنعت و کشاورزی

این کارشناس حوزه کشاورزی اظهار می‌کند: این صنعت زمینه بسته‌بندی مناسب و بهداشتی، نگهداری و توزیع مناسب محصولات را برای ارائه به مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی فراهم می‌کند و از دورریز محصولاتی که کشاورزان با خون دل و زحمت بسیار تولید می‌کنند، جلوگیری می‌کند. بی‌شک با توسعه و تقویت صنایع تبدیلی می‌توان به رشد اقتصادی استان و رفع مشکل و معضل بیکاری کمک کرد. با توجه به این‌که هدررفت محصولات باغی و زراعی در شکل سنتی آن وجود دارد، ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند از این هدررفت جلوگیری کند.

وی می‌گوید: ایجاد این صنایع در باغ‌ها و اراضی کشاورزی بزرگ از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا ایجاد شغل و تولید محصولات متنوع را به همراه دارد. این کارشناس حوزه کشاورزی می‌افزاید: البته در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و تولید محصولات متنوع از تولیدات باغی و زراعی باید به استانداردهای بین‌الملل و تولید محصولات با کیفیت توجه شود تا این محصولات ارزش صادراتی نیز داشته باشند.


بهره‌برداری از 17 طرح صنایع تبدیلی در استان

معاون صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این زمینه با اشاره به بهره‌برداری از 17 طرح صنایع تبدیلی در استان در سال جاری می‌گوید: این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر 150 میلیون ریال به بهره‌برداری رسیده که زمینه‌ساز افزایش 65 هزار تنی ظرفیت فراوری و نگهداری محصولات کشاورزی شده است.

«رضا باجلان» بیان می‌کند: با توجه به این‌که حدود 30 تا 40 درصد از تولیدات محصولات باغی و زراعی در کشور و استان به تبعیت از کشور به ضایعات تبدیل می‌شود، توسعه و تقویت زنجیره صنایع تبدیلی می‌تواند این مشکل را برطرف کند. همچنین با بهره‌برداری از این 17 طرح ظرفیت فراوری و نگهداری محصولات خام کشاورزی در استان به 2 میلیون و 800 هزار تن افزایش می‌یابد که اشتغال مستقیم برای 140 نفر را نیز به همراه داشته است.

وی با اشاره به این‌که افزایش تولیدات کشاورزی در مرکزی ‌اکنون به حدود 3 میلیون تن رسیده، ادامه می‌دهد: در راستای توسعه صنایع تبدیلی در این بخش توسعه و تقویت فناوری و تولیدات باکیفیت با جدیت و برنامه‌ریزی به عنوان اولویت در این سازمان دنبال می‌شود.

معاون صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان مرکزی به تصویب 66 طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی در کارگروه تسهیلات روستایی و عشایری و اشتغال پایدار استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: این تعداد طرح به یک میلیارد و 110 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد که در صورت تحقق افزایش 350 هزار تنی ظرفیت فراوری محصولات کشاورزی و اشتغال‌زایی 950 نفر را به همراه خواهد داشت. 


افزایش صادرات با محوریت توسعه صنایع تبدیلی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به تولید محصولات باغی و زراعی مهم و ارزشمند مانند انار ساوه، انگور هزاوه، هلوی خنداب و... در استان مرکزی می‌گوید: در چند سال گذشته فعالیت کم صنایع تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی در استان، باعث کاهش بهره‌وری و ارزش افزوده در این بخش شده است. 

«مجید آنجفی» بیان می‌کند: خوشبختانه با اقدامات انجام شده و اهمیت این موضوع، توسعه و تقویت صنایع تبدیلی در بخش تولید محصولات باغی و زراعی در دستور کار قرار گرفته و امسال اقدامات ارزشمندی در این بخش انجام شده است. ایجاد صنایع تبدیلی قطعاً کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده و بهره‌وری بخش کشاورزی را در استان به همراه خواهد داشت. توجه به این مهم می‌تواند در کنار صنعت استان به رشد اقتصادی کمک شایانی کند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که این استان سالانه علاوه بر تأمین نیاز داخل استان، مازاد تولید محصولات باغی و زراعی را به استان‌های همجوار و دیگر کشورها صادر می‌کند، می‌افزاید: توسعه واحدهای تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از محدود شدن فرصت‌های شغلی و کاهش چرخش مالی جلوگیری می‌کند. همچنین توسعه این بخش به افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی منجر خواهد شد.
آنجفی اظهار می‌کند: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و مشاغل خرد قطعاً یکی از بهترین روش‌های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای از بخش کشاورزی در مناطق روستایی است که می‌تواند در ماندگاری روستاییان در روستاها نقش مهمی داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید