• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43131
+
-

روز شهر باران‌های نقره‌ای

فرماندار: انتخاب این روز فرصت مناسبی برای معرفی سابقه درخشان تاریخی و فرهنگی رشت است

روز شهر باران‌های نقره‌ای

 مهسا طالبی |  رشت -خبرنگار:

مدیریت شهری رشت به همراه برخی نخبگان فرهنگی این شهر برای نخستین‌بار در 12 دی سال 1393 این روز را به عنوان روز رشت انتخاب کردند و طی مراسمی آن را گرامی داشتند.
 از آن سال به بعد 12 دی به عنوان روز تولد رشت گرامی داشته می‌شود. امسال هم این مساله مورد توجه است و قرار شده به مدت یک هفته برنامه‌هایی در این زمینه برگزار شود. مبنای انتخاب ۱۲ دی به این دلیل است که در چنین روزی از سوی شاه طهماسب صفوی رشت به عنوان مرکز گیلان انتخاب شد.

معمار، پژوهشگر و رشت‌شناس صاحب‌نام درباره علت انتخاب این روز به همشهری گفت: هویت شهر‌ها منوط به شناخت روزی است که پایه‌های مدنیت بر آن استوار است. 
مهندس«روبرت واهانیان» اظهار کرد: در سراسر دنیا روز شهرها و تاریخ خاص شکل‌گیری آنها مورد توجه شهروندان قرار دارد. به همین دلیل شهروندان با برگزاری جشن‌های ویژه، شهر خود را گرامی می‌دارند. به عنوان مثال مردم «سن پترزبورگ» در روسیه سالروز فرمان تاسیس این شهر را جشن می‌گیرند. به همین دلیل می‌توان گفت همان‌طور که انسان‌ها روز تولد دارند، هر شهری هم تاریخ تولد و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. پس می‌توان چنین روز و چنین رسمی را برای رشت هم قائل شد.

وی ادامه داد:  در ۱۲ دی سال ۹۳۶ هجری شمسی سلطان محمود از طرف شاه طهماسب صفوی به عنوان نماینده وارد رشت و این شهر، مرکز گیلان شد. بر اساس شواهد تاریخی امسال 461 سال از مرکز استان شدن رشت می‌گذرد.واهانیان افزود: به دنبال این هستیم که چه رخداد یا تاریخ مشخصی در گیلان منجر به تولد شهر رشت شد تا آن را جشن بگیریم، آن هم در تاریخ گذشته و نه تاریخ معاصر. هر روز دیگری در تاریخ معاصر مربوط به رشت باشد، مربوط به توسعه رشت است، نه تولد رشت.این معمار برجسته گفت: ایام دیگری هم می‌توانند در گذشته‌های دور شناسایی شوند و روز تولد رشت باشند، ولی در حال حاضر مستند‌ترین آن، تاریخ مذکور است.


فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های رشت

فرماندار رشت هم اظهار کرد: این شهر سابقه تاریخی و فرهنگی درخشانی دارد و روز رشت فرصت مناسبی است تا افتخارات، سوابق تاریخی و هنری آن معرفی شود.
«میرشمس مومنی‌زاده» خواستار مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی با شهرداری رشت برای برگزاری هر چه بهتر مراسم روز رشت شد.

وی بیان کرد: رشت از دیرباز در شاخص‌های مختلف جزو اولین‌ها بوده و همواره به عنوان یک شهرستان برخوردار در کشور معرفی شده است. بر همین اساس می‌توان این شاخص‌ها را در روز رشت به خوبی معرفی کرد.
فرماندار با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: می‌توان برنامه‌های مرتبط با روز رشت را با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پیوند زد.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات اقتصادی جامعه و دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: باید صرفه‌جویی در هزینه مراسم روز رشت مورد توجه قرار گیرد.
وی خواستار برگزاری مراسم روز رشت با محوریت مردم و انجمن‌های مردم‌نهاد شد و افزود: می‌توان از ظرفیت تشکل‌های علاقه‌‌مند برای برگزاری این مراسم بهره برد.


اعلام برنامه‌های روز رشت 

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت هم با اشاره به چگونگی انتخاب ۱۲ دی به عنوان روز رشت اظهار کرد: در سال‌های اخیر بسیاری از مسئولان کلانشهرها نظیر شیراز و مشهد با انتخاب روز و ایامی مردم را با تاریخ و گذشته خود آشنا می‌کنند.«محمدحسن عاقل‌منش» افزود: در سال 1392 کارگروهی متشکل از مفاخر و بزرگان این شهر تشکیل شد تا روزی به نام روز رشت ثبت شود.وی ادامه داد: اعضای کارگروه انتخاب روز رشت معتقد بودند روزی که معرف تاریخ این شهر باشد باید به عنوان روز رشت انتخاب شود. سرانجام ۱۲ دی روزی که رشت به عنوان مرکز گیلان انتخاب شده بود، به نام روز رشت به تصویب رسید. مراسم گرامیداشت این روز برای نخستین بار در سال 1393 برگزار شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی رشت بیان کرد: امسال تلاش ما این است با برنامه‌‌ریزی مناسب در این روز بتوانیم تاریخ و فرهنگ غنی رشت را به خوبی به همگان معرفی کنیم.عاقل‌منش با اشاره به این‌که روز رشت تنها مربوط به شهرداری نیست، بلکه متعلق به همه مردم است، افزود: هر یک از دستگاه‌های اجرایی می‌توانند متناسب با ظرفیت و توانایی خود بخشی از کار را بر عهده بگیرند.
این مسئول با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی در روز رشت اظهار کرد: برگزاری نشست خبری پیرامون برنامه‌های روز رشت، حضور در مزار میرزا کوچک ‌خان به مناسبت آغاز برنامه‌های گرامیداشت روز رشت، اجرای تئاتر خیابانی دائمی متناسب با این روز و کنسرت مشترک موسیقی سنتی در یکی از سالن‌ها و رونمایی از فیلم مستند 7 شهید هنرمند از برنامه‌های پیشنهادی در روز رشت است.

وی برگزاری همایش «گیل قصه» برای دانش‌آموزان در پیاده‌راه فرهنگی، ساخت مستند کوتاه از رشت، تجلیل از خانواده پاکبان تازه درگذشته، پیاده‌روی خانوادگی، برگزاری مسابقات ورزشی با رویکرد ورزش‌های بومی و محلی، برپایی نمایشگاه مشاغل و صنایع فراموش شده رشت شامل صندوق‌سازی و مسگری در پیاده‌راه فرهنگی، برپایی نمایشگاه عکس رشت در گالری سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری رشت، برگزاری تور رشت‌گردی، برپایی ایستگاه سلامت با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اولین نشست تخصصی رشت‌پژوهی، برگزاری نمایشگاه غذاهای محلی، برپایی میز خدمت توسط اعضای شورای اسلامی رشت، نیم‌بها شدن بلیت سینما و رایگان شدن اتوبوس را از دیگر برنامه‌های پیشنهادی روز رشت عنوان کرد.


رونمایی از تمبر روز رشت

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت گفت: شورای اسلامی رشت این آمادگی را دارد در حوزه‌های مختلف فرهنگی و بهداشتی از ظرفیت مدیران ارزشمند بهره ببرد.
«فاطمه شیرزاد» با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی برای روز رشت اظهار کرد: می‌توان از ظرفیت هنرمندان، فرهنگیان و ورزشکاران برای برگزاری مراسم روز رشت استفاده کرد. 

وی به صرفه‌جویی در هزینه اجرای برنامه‌های مراسم روز رشت تاکید کرد.شیرزاد با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: می‌توان در روز رشت فرارسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن گرفت و رونمایی از پوستر ۸ و ۹ دی ماه هم در دستور کار قرار گیرد.
این عضو شورای شهر افزود: درصددیم رونمایی از تمبر روز رشت و برگزاری نمایشگاه عکس از راهپیمایی‌ها هم در دستور کار قرار بگیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید