• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43016
+
-

برخورد با برندهای خارجی پوشاک

از ابتدای هفته جاری، فضای کسب و کار مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌های عرضه‌کننده برندهای خارجی پوشاک چهره‌ پلیسی به‌خود گرفته است

گزارش
برخورد با برندهای خارجی پوشاک

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

با اجرای مصوبه شهریورماه امسال وزارت صنعت در زمینه ساماندهی بازار پوشاک، از ابتدای هفته جاری، فضای کسب و کار مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات برندهای خارجی پوشاک چهره‌ پلیسی به‌خود گرفته است.
به گزارش همشهری، انتقادها به میزان ثمربخشی تشدید برخوردهای نظارتی در بازارهای مختلف کالایی ازجمله پوشاک و منسوجات و تأثیر آن بر نابسامانی عرضه و افزایش قیمت این محصولات در حالی بالا گرفته که دیروز سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با همشهری ضمن دفاع از برخورد با متخلفان عرضه پوشاک، آخرین وضعیت اجرای طرح ساماندهی برندهای خارجی پوشاک در مراکز عرضه پایتخت را تشریح کرد. سهم عمده برندهای خارجی پوشاک فاقد گواهی فعالیت در ایران از قاچاق 2.5میلیارد دلاری این کالا و تحمیل زیان این شیوه فعالیت بر مشتریان و تولید‌کنندگان پوشاک داخلی، محور عمده سیاستگذاری دستگاه‌های اجرایی در برخورد با این شیوه واردات و عرضه پوشاک است. در مرحله بعدی اجرای این طرح نیز درنظر است تا با تولیدکنندگانی که محصولات قاچاق را با درج برچسب‌ داخلی عرضه می‌کنند نیز برخورد شود.
حمیدرضا دهقانی‌نیا در مورد برخی انتقادها نسبت به ایجاد فضای پلیسی در بازار پوشاک و تأثیر آن بر کاهش قدرت انتخاب مشتریان و تنوع عرضه این محصولات، گفت: هیچ توجیهی برای واردات و عرضه پوشاک بدون پرداخت حقوق ورودی، وجود ندارد. به گفته او، اغلب پوشاک تقلبی به‌صورت غیرقانونی و قاچاق و تحت پوشش نام برندهای خارجی وارد شده و به‌راحتی در فروشگاه‌های بزرگ زیر تابلوی این برندها به مشتریان عرضه می‌شود که متأسفانه زیان توأم مردم به‌دلیل خرید کالاهای تقلبی و تولید‌کنندگان داخلی پوشاک را به‌دنبال داشته و تنها عده اندکی که از قاچاق پوشاک منتفع می‌شوند، از این شیوه واردات و عرضه پوشاک سود می‌برند.
او در مورد تأثیر اجرای این طرح بر محدودیت عرضه، کاهش تنوع و قدرت انتخاب مشتریان پوشاک، گفت: پرسش مطرح آن است که چند درصد مردم ایران قادر به خرید مثلا شلوار جین تحت نشان برندهای خارجی به قیمت 5 میلیون و 500 هزار تومان هستند؟ چنین افرادی می‌توانند نیاز خود به اینگونه پوشاک را با مسافرت‌های خارجی تامین کنند. طرح چنین موضوعاتی آدرس‌دهی غلط برای ساماندهی بازار پوشاک است.

فعالیت غیرقانونی اغلب برندهای خارجی پوشاک 
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اعلام کرد: براساس اعلام قبلی از روز شنبه هفته جاری تیم‌های متشکل از ضابطان (نیروی انتظامی) و کاشفان (دستگاه‌های نظارتی) برای برخورد با واحدهای تجاری متخلف عرضه پوشاک به واحدهای صنفی مستقر در مجتمع‌های تجاری مراجعه کرده و این طرح همچنان استمرار خواهد داشت. دهقانی‌نیا با بیان اینکه اجرای طرح مذکور با هدف تغییر رفتار برندهای خارجی پوشاک و خطر‌پذیر کردن عرضه پوشاک قاچاق تداوم خواهد یافت، گفت: در اجرای این طرح، مجریان به‌صورت هدفمند قبلا با جمع‌آوری اطلاعات و ارائه اخطار کتبی با متخلفان برخورد می‌کنند. اگر واحد صنفی پوشاک را بدون اخذ گواهی فعالیت و با نام برند خارجی عرضه کند، متخلف به‌شمار می‌آید. دهقانی‌نیا با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق نمایندگی برندهای خارجی پوشاک در ایران فاقد گواهی فعالیت و غیرقانونی هستند، افزود: فقط 40برند خارجی پوشاک گواهی فعالیت در ایران را دریافت کرده‌اند که مشمول اجرای این طرح نمی‌شوند. او با بیان اینکه آمار کشفیات، جرایم و پلمب ناشی از اجرای مرحله نخست این طرح تا پایان هفته استخراج خواهد شد، افزود: این ستاد با سیاستگذاری و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها وظیفه خطرپذیر کردن قاچاق پوشاک را برعهده دارد. دهقانی‌نیا تأکید کرد: اینکه برندهای مذکور بدون مجوز به عرضه کالا با برپایی حراج‌های فصلی اقدام می‌کنند، در حوزه اختیارات وزارت صنعت است اما نظارت و برخورد با عرضه کالاهای قاچاق، وظیفه ستاد است.

سهم عمده برندهای خارجی از قاچاق پوشاک 
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزود: نیاز سالانه ایران به پوشاک 8 میلیارد دلار است که 5.5 میلیارد دلار آن از طریق تولید داخل و 2.5میلیارد دلار از طریق قاچاق تامین می‌شود و سهم برندهای خارجی از پوشاک قاچاق، بسیار چشمگیر است. دهقانی نیا افزود: برندهای خارجی باید بعد از مدت معینی نسبت به تولید داخل حداقل 20درصدی محصولاتشان در داخل کشور اقدام کنند اما اغلب برندها، زیر بار تولید داخل محصولاتشان نرفته‌اند و نمایندگی‌های غیرقانونی آنها با واردات پوشاک به‌صورت قاچاق به عرضه آن در بازار اقدام می‌کنند. او با بیان اینکه شیوه و زمان اجرای این طرح در سایر استان‌ها محرمانه است، افزود: به‌صورت هدفمند واحدهای تجاری متخلف مدعی نمایندگی برندهای خارجی در همه استان‌های ایران به‌خصوص کلانشهرها شناسایی شده و به‌زودی اقدام مقتضی در مورد ساماندهی و برخورد با این واحدهای صنفی در سراسر کشور انجام می‌شود.

تعمیم برخورد با قاچاق پوشاک به مبادی عرضه 
محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران هم گفت: اجرای طرح مذکور به این معنا نیست که برخورد با قاچاق پوشاک تنها در سطح عرضه صورت می‌گیرد، زیرا قانون می‌گوید برخورد باید به مبادی ورودی نیز تعمیم یابد. او تأکید کرد: فرقی نمی‌کند قاچاق از طریق کولبرها یا اسکله‌های وارداتی انجام شود و امیدواریم سردسته مجموعه و کسانی که در راس کار هستند شناسایی شده و با آنها برخورد شود. بهرام شهریاری، نایب‌رئیس اتحادیه نساجی و پوشاک ایران هم با اشاره به برخورد قدم به قدم با پوشاک فاقد مجوز وارداتی گفت: مبنا آن است که در مرحله نخست اجرای طرح مذکور، با فروشگاه‌هایی با متراژ بیش از 400متر در مجتمع‌های شناخته‌شده تهران که با تابلوی یک برند، پوشاک غیرمجاز را عرضه می‌کنند، برخورد شود و در مراحل بعدی با تمام کسانی که پوشاک قاچاق را وارد و با برچسب‌های تولیدی کشور روی این لباس‌ها آنها را عرضه می‌کنند، برخورد شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید