• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43012
+
-

شهردار تهران در مراسم رونمایی از سردیس محمد‌امین قانعی‌راد، جامعه‌شناس‌فقید :

نخبگان سرمایه‌های انسانی شهر هستند

شهر
نخبگان سرمایه‌های انسانی شهر هستند

محمد سرابی | خبر‌نگار

خیابان سهیل در جنوب خیابان عباس شیرازی در محله ملاصدرا از این پس به نام سیدمحمد‌امین قانعی‌راد، استاد و محقق جامعه‌شناسی نامیده می‌شود. این خیابان کوتاه محل کار او بود که خرداد امسال در‌گذشت و تابلوی نام و سردیس سفید‌رنگی که از او ساخته شده بود، اکنون در این محل نصب شد.

شهردار تهران در مراسم رونمایی از این سردیس که با حضور برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر و چند تن از جامعه‌شناسان برگزار شد، به وظایف شهرداری در اداره امور جاری شهر اشاره کرد و گفت: شهرداری باید علاوه بر این به بخشی از ارزش‌های شهر که ممکن است به‌طور طبیعی همه آنها را نشناسند، توجه ویژه داشته باشد. بخش عمده‌ای از این ارزش‌ها کسانی هستند که به‌عنوان سرمایه انسانی این شهر مورد توجه قرار گرفته‌اند و قانعی‌راد یکی از این اشخاص است. در همکاران دانشگاهی‌مان دو طیف داریم؛ یک گروه افرادی هستند که صرفا به امور آکادمیک می‌پردازند و گروه دیگر افرادی هستند که در کنار این امور، به موضوعات نگاه نقادانه و اصلاحی دارند. معمولا افرادی که با نگاه دوم فعالیت می‌کنند، مؤثرترند.

‌پیروز حناچی‌ افزود: علم جامعه‌شناسی بسیاری از بحران‌ها را قبل از اتفاق‌‌افتادن تشخیص می‌دهد. کسانی که با این علم آشنا باشند، هشدارهایش را می‌پذیرند، اما دیگران ممکن است موضع بگیرند، به‌ویژه اگر در مسند مسئولیت باشند. یکی از ویژگی‌های قانعی‌راد این بود که در عین حفظ فاصله و نگاه نقادانه، همواره امکان رویارویی را فراهم می‌کرد و با اینکه تبعاتی وجود داشت، با هدف اصلاح جامعه آن را می‌پذیرفت. صراحت لهجه‌ او در کنار شوخ طبعی، باعث می‌شد بتواند موضوعات سخت و شکننده را با گویش قابل‌قبول بیان کند، خصوصا در مقابل کسانی‌که نمی‌خواستند بپذیرند.

او همچنین تأکید کرد که شورای شهر تهران خیابانی را به نام ایشان ثبت کرد و تلاش بر این است که موضوع اسامی تکراری شهر را با اختصاص اسامی بزرگان مدیریت کنیم.

این مراسم با نقل خاطره‌هایی از این استاد جامعه‌شناسی در محل ساختمان مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور همراه بود. مشاور وزیر و رئیس این مرکز شرح داد که دکتر قانعی‌راد تدوین نظام حکمرانی آموزش علمی را به‌عهده داشت. وحید احمدی همچنین افزود که تفاهمنامه‌ای برای ارتباط جامعه و دانشگاه به‌صورت یک پروژه ملی دنبال می‌شود و طرح توسعه «علم، فناوری و نوآوری» در 13استان کشور در حال انجام است که در تهران به‌علت پیچیدگی هنوز شروع نشده است. سیدحسین سراج‌زاده رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران نیز اظهار کرد که قانعی‌راد جامعه‌شناسی را با مسئولیت اجتماعی آغاز کرد و با دغدغه‌هایی مبتنی بر تعهد اجتماعی برای اصلاح جامعه ادامه داد، به همین دلیل به اجتماع علمی اهمیت می‌داد و عقیده داشت که فعالیت‌های بدون آن اثر‌گذاری نخواهد داشت.

نامگذاری معابر و اماکن شهر از اقدامات شورای شهر است و به همین جهت محمد‌جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر درباره تغییر نام خیابان سهیل اعلام کرد: یکی از وظایف شورای شهر تصمیم‌گیری درباره نامگذاری‌ها‌ست که در کمیسیونی به همین نام انجام می‌شود. در رویکرد جدید شورا توجه به نامگذاری نام‌آوران علمی که الگویی برای جوانان هستند، مدنظر قرار گرفته است، بزرگان علم سرمایه‌های شهر هستند و تهران به این سرمایه‌ها متکی است، پس باید یاد و نام این افراد زنده نگه داشته شود.

او افزود: به‌زودی خیابانی به نام مرحوم همایون شهنواز - نویسنده و کارگردان - در روز تولد وی نامگذاری خواهد شد.

در پایان این مراسم از سردیس این جامعه‌شناس رونمایی شد. این سردیس که از جنس سنگ‌ چینی قروه کردستان ساخته شده است، به‌دست «رضا حسن‌زاده» در مدت کوتاهی تراش خورده و روی پایه‌ای از جنس سنگ لاشه اصفهان نصب شده است.

پس از رونمایی‌ و در فضایی متاثر از احساسات همکاران، دوستان و اعضای خانواده سیدمحمد امین قانعی‌راد، همسر و دختر سوگوار او برای لحظاتی این مجسمه سنگی را در آغوش گرفتند که باعث تأثر حاضران شد.

سید‌محمد‌امین قانعی‌راد سال1334 به دنیا آمد. او دارای مدرک کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی (۱۳۶۴) و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی (۱۳۶۸) و دکترای جامعه‌شناسی (۱۳۷۶) از دانشگاه تهران بود. قانعی‌راد سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلفی چون دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه الزهرا(س)، دانشگاه تربیت معلم تهران و دانشگاه پیام نور را در کارنامه خود دارد. وی همچنین ریاست انجمن جامعه‌شناسی ایران را برعهده داشت. او خرداد امسال درگذشت.

بازدید از 3پروژه شهری

شهردار تهران از 3پروژه عمرانی کارگاه پل گیشا (نصر)، پروژه تونل زیرگذر استاد معین- آزادی و پروژه بزرگراه شهید بروجردی بازدید کرد. در این بازدید‌ها ایرج معزی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز او را همراهی می‌کرد. پیشرفت عملیات اجرایی زیرگذر کوی نصر به مرز 40درصد رسیده و روند تکمیل آن پس از اجرای چند مرحله انحراف ترافیک و رفع برخی از موانع اجرایی تسریع شده است اما به گفته شهرداری برخی مشکلات مالی از سرعت کار آن کاسته است. پیروز حناچی وعده داد که این زیرگذر تا مهر سال آینده به بهره‌برداری برسد. در نشستی که در کارگاه پروژه زیرگذر کوی نصر برگزار شد، جزئیاتی از طرح نگهداشت پل گیشا موسوم به «پل سبز زندگی» تشریح شد. شهردار تهران در ادامه به محل پروژه احداث تونل- زیرگذر استاد معین رفت. این طرح به سرعت به مرحله حفاری بخش تونلی نزدیک می‌شود و حفاری و نصب شمع، ساخت سقف زیرگذر و اجرای تیرهای بتنی در بستر خیابان آزادی در حال اجرا‌ست. حناچی سپس به محل بزرگراه شهید بروجردی در جنوب غرب پایتخت‌ رفت و در این مسیر در کارگاه عمرانی میدان فتح نیز توقف کرد تا در جریان ساماندهی این کارگاه قرار بگیرد؛ پروژه‌ای که کارگاه آن در ماه‌های اخیر و با تدوین یک برنامه زمانبندی جدید فعال شده و قرار است فاز نخست آن در بخش حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان تا زیرگذر الغدیر تا پاییز سال 98 به اتمام برسد. این پروژه محور شریانی محله شادآباد را به اتوبان آزادگان متصل می‌کند. پیشرفت عملیات اجرایی این طرح در مرز 55درصد قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید