• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42983
+
-

رشد 80 درصدی سفر گردشگران به قم

مدیر کل میراث فرهنگی استان: هنوز بخش‌های مختلفی از گردشگری استان ناشناخته مانده است

گردشگری
رشد 80 درصدی سفر گردشگران به قم

هیفاء پردل|  قم- خبرنگار:


رونق گردشگری اولویت اول توسعه استان است. انتخاب این اولویت در اسناد توسعه‌ای استان زیاد هم بی‌راه نیست.

 در یک استان خشک که حقابه‌های کشاورزی و زیست‌محیطی آن قطع شده و خطر کم‌رونق بودن کشاورزی و دام‌پروری، حیات روستاییان را تهدید می‌کند و از آن طرف ظرفیت‌های بی‌نظیر تاریخی، توریستی و طبیعی برای جذب گردشگر وجود دارد توجه به رونق گردشگری بهترین انتخاب بود. با وجود این‌که برخی ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری حتی برای ساکنان شهر قم ناشناخته مانده، مسئولان از افزایش آمار سفر گردشگران به قم خبر می‌دهند. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان که به تازگی در جمع خبرنگاران استان حاضر شده بود از رشد سفر گردشگران به استان خبر داد و اظهار کرد: از ماه رمضان تاکنون شهر مقدس قم با رشد 80 درصدی آمار گردشگران به‌ویژه در بخش گردشگری مذهبی مواجه بوده و بیشتر تخت‌های هتل‌ها و خانه‌های مسافر در طول سال پذیرای مسافران بوده است. 

 «حمید یزدانی» با بیان این‌که در اربعین امسال شهر قم میزبان 40 هزار زائر پاکستانی بود، اظهار کرد: با توجه به ورود 5 میلیون گردشگر عراقی به کشور، سهم استان قم از این گردشگران جالب توجه بوده و سبب رشد درآمد این استان از ورود این گردشگران و اشتغال در بخش‌های مختلف خدماتی و هتلداری شده است. 

وی بیان کرد: در حالی که نخستین مقصد این گردشگران شهر قم است این شهر به برکت وجود بارگاه حضرت معصومه(س) در حوزه «گردشگری مذهبی» جایگاه خوبی دارد. 

یزدانی در عین حال معتقد است ظرفیت‌های خوب توریسم‌درمانی، ژئوتوریسم و طبعیت‌گردی هنوز ناشناخته مانده و مورد غفلت واقع شده است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان از تلاش برای ارتقای طبیعت‌گردی و گردشگری روستایی خبر داد و گفت: در این مورد برای راه‌اندازی «بوم‌گردی» فراخوان داده شده و برای این امر هم تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. 

وی بیان کرد: پس از اعلام فراخوان، یک واحد بوم‌گردی افتتاح شد و 3 واحد دیگر در آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. 
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، صنعت گردشگری قم در بخش‌هایی که ناشناخته مانده نیاز به تبلیغ و اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های مختلف دارد. 

وی اظهار کرد: در این زمینه به تازگی با 12 گروه گردشگری از 12 کشور جهان نشست‌هایی در قم برگزار کردیم تا تورهایی را برای بازدید گردشگران از بخش‌های مختلف گردشگری، طبیعی و تاریخی قم داشته باشند. این امر می‌تواند گردشگری این استان را رونق بخشد. 


احیای 15 رشته صنایع دستی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از وضعیت صنایع ‌دستی استان پرداخت و بیان کرد: 15 رشته از صنایع ‌دستی استان که رو به فراموشی بود در 6 ماه نخست سال با برنامه‌‌ریزی انجام‌شده، بازآفرینی و احیا شد. این رشته‌ها با وجود قدمتی که دارند مغفول مانده بود. 
وی اظهار کرد: برای رونق صنایع ‌دستی برای 200 هنرجوی صنایع دستی دوره‌های مختلف آموزشی برگزار شد. 


فقط 4 بازارچه برای شهر گردشگرپذیر

یزدانی گفت: با توجه به وضع زائرپذیری قم و ورود گردشگران داخلی و خارجی به این استان فقط 4 بازارچه صنایع‌ دستی سهم این استان است که طرح یکی از این بازارچه‌ها آماده و برای بررسی به شورای اسلامی شهر ارجاع شده و در تلاش هستیم 3 مورد دیگر تکمیل شود و برای رونق صنایع‌ دستی به بهره‌برداری برسد. به گفته وی تاکنون 100 نفر برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کردند که 44 نفر از آن‌ها برای دریافت 915 میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند. 

وی اظهار کرد: قم در زمینه جذب و معرفی تسهیلات بانکی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است. یزدانی بیان کرد: 5 هتل در حال ساخت استان به بهره‌برداری رسیده و ضریب اشغال تخت‌های استان به 86 درصد افزایش یافته است. 


تسهیلات اندک در برابر ظرفیت‌های بالای گردشگری

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان گفت: استان قم از استان‌های گردشگرپذیری است که سالانه به واسطه ورود میلیون‌ها زائر از استان‌های دیگر و کشورهای اسلامی جایگاه خوبی در کشور دارد ولی تسهیلات ارائه‌شده برای این امر در مقایسه با این ظرفیت‌ها بسیار اندک است و پاسخ‌گوی نیازهای این استان نیست. 

یزدانی اظهار کرد: میراث فرهنگی 2300 میلیارد ریال تسهیلات را از بانک‌های عامل برای بخش گردشگری درخواست کرده که این مبلغ کافی نیست. علاوه بر این سرمایه‌گذاران برای دریافت این تسهیلات به دلیل نداشتن سند شش دانگ با مشکلاتی مواجه هستند. 

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی 910 میلیارد ریال در زمینه طرح‌های گردشگری برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی کرد و برای تحقق این امر باید ضابطه‎ها را آسان کرد؛ هرچند قم در زمینه جذب اعتبار در کشور جایگاه خوبی دارد. به گفته یزدانی در 2 ماه گذشته طرح‌های گردشگری به ارزش 520 میلیارد ریال در دست اقدام و بهره‌برداری است که 8 طرح آن در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید