• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42974
+
-

مشکلات یک کمربندی

شهردار منطقه 2 سنندج ‌: جاده کمربندی بهشت محمدی در حریم شهر واقع شده و در اختیار اداره راه و شهرسازی قرار گرفته است

در شهر
مشکلات یک کمربندی

روزیتا قادری|  سنندج- خبرنگار:


کمربندی«بهشت محمدی» یکی از محورهای پرترافیک و حادثه‌خیز شهر سنندج است. این جاده استاندارد لازم را ندارد و بارها تصادفات منجر به مرگ را رقم زده است. شهروندان سنندجی گلایه‌های بسیاری از مسیر کمربندی بهشت محمدی دارند. کارکنان ادارات، شهرک‌های صنعتی و روستاهای پرجمعیتی برای تردد از این کمربندی استفاده می‌کنند. ناهمواری‌های سطح مسیر، سرعتگیرهای غیراستاندارد و چاله‌‌های بسیار، گویای وضعیت نامطلوب کمربندی ‌ است. 


جاده‌ای بدون زیر‌ساخت 

یکی از شهروندان سنندجی در گفت‎وگو با همشهری اظهار می‎کند: کمربندی بهشت محمدی از نظر زیرساختی بسیار نامناسب است. در هفته برای رفتن به سر کار چند بار از این مسیر عبور می‌کنم. متأسفانه در این جاده با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم. «احمد نظری» می‌افزاید: کمربندی بهشت محمدی سنندج دست‌انداز و چاله‌‌‌های فراوانی دارد و همین مساله سبب شده خودروهای عبوری آسیب ببینند. این جاده محل عبور و مرور ماشین‌های سنگین و سبک بسیاری است که امنیت آن را به خطر انداخته. 


مشکلات کمربندی 

یکی از سنگ‌تراش‌های باسابقه که کارگاهش در جاده کمربندی بهشت محمدی قرار گرفته است، می‎گوید: در اوایل ساماندهی این کمربندی دوبانده، برای هر باند آن 47 مترمربع در نظر گرفته شده بود، اما اکنون طبق شنیده‏ها ‏باید با همکاری شهرداری سنندج و اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‏ای، هر باند آن به 63مترمربع افزایش یابد. این در حالی است که باید در سال 88 پروژه طرح بزرگراه شدن آن اجرایی می‎شد که تاکنون اتفاقی رخ نداده است. 

«اسماعیل زندی» اظهار می‎کند: در برخی نقطه‌های حادثه‎خیز این کمربندی بارها شاهد تصادفات خطرناکی بوده‎ایم که حکایت از نبود استاندارد لازم دارد. ساخت‌وسازهای غیرمجاز فراوانی در دو طرف این جاده انجام شده و طبق قانون حکم تخریب آنها گرفته شده، اما هنوز اجرایی نشده است. 
وی به دروازه ورودی شهر سنندج اشاره و بیان می‎کند: اگر در طول روز 2 تا 3 میلی‌متر در سنندج باران ببارد، در ورودی آرامستان‎های بهشت محمدی یک استخر آب جمع‎ می‎شود و
 هیچ‌کس توان‌ ورود به آرامستان‌های بهشت محمدی را ندارد.  


بهسازی مسیر 

معاون راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‎ای استان کردستان در گفت‎وگو با همشهری می‎گوید: در سال جاری روکش و لکه‎گیری برخی از نقاط کمربندی بهشت محمدی سنندج انجام شده است و در حال حاضر اداره راهداری استان نگهداری آن را بر عهده دارد، اما در بحث حقوقی، این کمربندی طبق صورت‌جلسه شورای فنی تا سال آینده بر عهده شهرداری سنندج است.

  «رامبد نوذری» می‎افزاید: ورودی آرامستان‎های بهشت محمدی سنندج آب‌رو دارد و تاکنون اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‎ای شهرستان سنندج این محور را به دلیل مشکلات حقوقی شهرداری ساماندهی و ترمیم نکرده است، چراکه این آب‎رو نقص فنی دارد و با توجه به مشکلات ساخت‌وسازهای بی‌رویه اطراف این محور، آب از این مسیرها عبور نمی‎کند.

وی به وظیفه ساخت قسمتی از جاده بهشت محمدی توسط شهرداری سنندج اشاره و عنوان می‎کند: با توجه به این‌که بارها به شهرداری اعلام شده است که باید آب‎روهای جلوی آرامستان‎های بهشت محمدی را ساماندهی و بازسازی کنند تا اداره راهداری بتواند ادامه آسفالت آن محور را روکش کند، اما متأسفانه شهرداری در این زمینه اقدامی نکرده است. ما هم مجبوریم ادامه عملیات ترمیم این جاده را فعلاً به حال خود بگذاریم. 


مغایرت وضع کمربندی با قوانین راهداری 

معاون راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‎ای استان کردستان ادامه می‎دهد: مسافت رفت و برگشت جاده کمربندی بهشت محمدی سنندج حدود 14 کیلومتر است. در سال جاری قسمت بیشتری از این جاده از طرف میدان جهاد سنندج تا نرسیده به آرامستان‌های بهشت محمدی، لکه‌گیری و اصلاح شده است، اما این جاده در 3پروژه بزرگ تعریف شده که بیش از 7 میلیارد تومان هزینه در بردارد. 

نوذری اذعان می‎کند: جاده کمربندی بهشت محمدی وضعیت یک بافت شهری را پیدا کرده است و با قانون و مقررات اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‎ای استان مغایرت دارد، چراکه اگر در اختیار این سازمان قرار بگیرد، اجازه عبور عرضی به افراد داده نمی‌شود که تردد کنند، لذا اکنون از حالت کاربری جاده بیرون آمده و ساخت‌وسازهای فراوانی نیز در آن انجام شده است.

وی می‎گوید: با توجه به این‌که 8 هزار کیلومتر جاده در اختیار این سازمان قرار دارد و پروژه‌های بزرگی را اجرا کرده است، لذا 10 کیلومتر جاده کمربندی بهشت محمدی سنندج برای این اداره مشکل نیست. بحث مهم این است که این کمربندی با قانون و مقررات اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای همخوانی ندارد و در این میان فقط مردم گرفتار می‎شوند. 

 این مسئول به اختصاص ندادن بودجه‌ به کمربندی بهشت محمدی سنندج اشاره می‌کند و می‎افزاید: با دست خالی نمی‎توان کار عمرانی کرد و باید با تعریف این پروژه‎ها، بودجه‌ای در اختیار این سازمان قرار بگیرد. اگرچه این اداره با مسئولیت و اختیارات خود، در حد مقدور و بدون اختصاص بودجه‌ای در این زمینه، از اعتبارات روکش جاده سنندج-کامیاران بیش از 2 میلیارد تومان برای نگهداری و روکش کمربندی بهشت محمدی استفاده کرده و اقدامات خوبی انجام شده است. 


پاسخ شهرداری  

شهردار منطقه 2 سنندج درباره وضعیت کمربندی بهشت محمدی سنندج می‌گوید: جاده کمربندی بهشت محمدی در حریم شهر سنندج قرار گرفته است. لذا طبق تصمیمات، این جاده به صورت کامل در اختیار اداره راه و شهرسازی استان قرار دارد.  «عرفان فتحی» می‌افزاید: شهرداری سنندج فقط برای حصارکشی یا مواردی از این قبیل حق جواز می‌دهد. این در حالی است که مغازه‌های سنگ‌تراشی، فروش آهن‌آلات و... که در این محدوده قرار دارند مربوط به سال‌های 62 و 63 هستند و برای حکم تعیین تکلیف این مغازه‌ها، به ماده 100 واگذار شده‌اند.  وی عنوان می‌کند: کل ساخت‌و‌ساز و ایمن‌سازی جاده، برابر مصوبه شورای ترافیک، بر عهده اداره راه و شهرسازی استان است، لذا بروز مشکل یا موردی در این جاده بر عهده شهرداری نیست. رفع گرفتگی آب‌رو و سایر خدمات را نیز اداره راه انجام می‎‌دهد. حتی صدور مجوز حفاری هم بر عهده این اداره است.

این خبر را به اشتراک بگذارید