• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42973
+
-

دروغی به نام مرغ ارگانیک

محصولاتی که عنوان ارگانیک را به خود اختصاص می‌دهند حداقل باید 5 سال تحت نظر سازمان‌های مربوطه و آزمایشگاه‌های مجهز باشند

گزارش
دروغی به نام مرغ ارگانیک

نفیسه زمانی‌نژاد|   اصفهان- خبرنگار:

 مرغ ارگانیک، سبز و بدون آنتی‌بیوتیک از جمله تبلیغاتی است که این روزها کم و بیش شنیده می‌شود و گاهی روی شیشه مرغ‌فروشی‌های شهر با برچسب‌هایی از عرضه این نوع مرغ‌ها خبر داده می‌شود؛ محصولاتی که تفاوت بسیاری بین سبز بودن و ارگانیک بودنشان هست و اغلب خریداران از چنین تفاوتی بی‌اطلاع هستند و با قیمت‌گران‌تر، حاضر به خرید مرغ ارگانیک می‌شوند.


مرغ سبز نیازمند تاییدیه است

بحث بر سر ارگانیک بودن مرغ از زمانی شدت گرفت که روی شیشه برخی از مرغ‌فروشی‌های شهر با یک برچسب سبزرنگ از وجود مرغ‌هایی بدون آنتی‌بیوتیک خبر داده شد؛ محصولی که «مرغ سبز» نام دارد و با یک ویژگی از دیگر انواع مرغ متمایز می‌شود، این گونه که به این دسته از مرغ‌ها آنتی‌بیوتیک تزریق نمی‌شود و به همین دلیل، در بسته‌بندی جداگانه و با قیمتی بیشتر از مرغ‌های ماشینی به فروش می‌رسد و اغلب هم توسط برخی   سودجویان و یا ناآگاهان همان مرغ‌های ارگانیک قلمداد می‌شوند.

حقیقت آن است که مرغ سبز محصولی است که با حذف آنتی‌بیوتیک روانه بازار شده است و تفاوتش با مرغ‌های معمولی یا ماشینی آن است که به مرغ‌های ماشینی آنتی‌بیوتیک تزریق می‌شود تا جلو ابتلای آنها را به بیماری بگیرد.

اما اعتراض خریداران، این روزها خرید و فروش مرغ‌های ارگانیک را به یک مشکل اساسی در اصفهان تبدیل کرده است. «ستاره عربیان» خریدار مرغ، در مورد مرغ ارگانیک در مراجعات اعتراضی خود می‌گوید: چند ماه است که من از یک فروشگاه مرغ تهیه می‌کنم و اطمینان کامل به من داده شده که اگرچه این مرغ‌ها کیلویی هزار تومان گران‌تر است، ولی در عوض کاملا ارگانیک است. حالا بعد از شنیدن شایعه بودن این موضوع و مراجعه به انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی متوجه شدم ماه‌هاست که فریب خورده‌ام و مرغ ارگانیکی در بازار نبوده است.

«محمد یوسفی» رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، روی این مسئله تاکید کرده است که مرغ سبز هیچ ویژگی خاصی ندارد و نباید گران‌تر از مرغ‌های معمولی به فروش برسد. ضمن آن‌که از سوی مسئولان مربوطه تاکید می‌شود باید توجه داشته باشید که در حال حاضر در برخی از استان‌ها مرغ سبز تولید نمی‌شود و برخی افراد مرغ‌های معمولی را به نام مرغ سبز می‌فروشند. برای تشخیص مرغ سبز باید به مهر رسمی اداره کل دام‌پزشکی روی محصول توجه کرد، زیرا مرغ سبز زیر نظر دام‌پزشکی و با تایید آن به بازار می‌رود.


تفاوت مرغ سبز و ارگانیک

اما تفاوت مرغ سبز با ارگانیک در چیست و آیا در اصفهان این نوع مرغ‌ها تولید می‌شود؟
واژه سبز احتمالا در ذهن بسیاری از ما مفهوم طبیعت را تداعی می‌کند و فکر می‌کنیم مرغ سبز همان مرغ ارگانیک است. اما تفاوت زیادی میان مرغ سبز و ارگانیک وجود دارد. همان‌طور که گفتیم، مرغ سبز دارو از جمله آنتی‌بیوتیک دریافت نکرده است، اما شرایط پرورش آن تفاوتی با مرغ‌های ماشینی دیگر ندارد، در حالی که مفهوم ارگانیک به معنای تولید محصولی با رعایت شرایط بیشتری است.

گفتنی است محصولاتی که عنوان ارگانیک را به خود اختصاص می‌دهند حداقل باید 5 سال تحت نظر سازمان‌های مربوطه و آزمایشگاه‌های مجهز باشند. بنابراین برخی از مرغداری‌ها تصورشان از مرغ ارگانیک این است که تنها با استفاده نکردن از آنتی‌بیوتیک محصولی ارگانیک تولید کرده‌اند که این امر در مورد دامداران هم صدق می‌کند و تصوری اشتباه است. «حمیدرضا شیخان» رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ استان اصفهان، با تاکید بر تولید نشدن مرغ ارگانیک در اصفهان می‌گوید: این نوع مرغ در هیچ شهری از ایران تولید نمی‌شود.

  این فعال می‌افزاید: شرایط تولید مرغ ارگانیک بسیار خاص است. محلی که جوجه در آن شکل می‌گیرد، پرورش می‌یابد و حتی مرغ اجدادی این جوجه‌ها باید در شرایط خاصی پرورش یافته باشند. وی می‌افزاید: این‌که برخی ادعا می‌کنند مرغ‌های سبز همان ارگانیک هستند کاملا نادرست است، چراکه فقط در طول پرورش تولید مرغ سبز سعی می‌شود از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده نشود و اگر دارویی لازم باشد، از نوع گیاهی استفاده شود، وگرنه شرایط پرورش مرغ ارگانیک در تولید مرغ‌های سبز رعایت نمی‌شود. به این ترتیب، تفاوت بسیاری بین مرغ‌ سبز و ارگانیک وجود دارد.

 به نظر می‌رسد که اگر قرار باشد انتخابی میان این دو نوع باشد، اغلب ما ترجیح دهیم از مرغ ارگانیک استفاده کنیم و به نوعی وجود مرغ سبز به نظر چندان کاربردی نمی‌رسد. اما نکته اینجاست که مرغ ارگانیک در کشور ما اصلا تولید نمی‌شود.

شیخان توضیح می‌دهد: برای تولید مرغ‌های سبز آن واحد مرغداری باید از طریق سازمان دام‌پزشکی مورد نظارت قرار گیرد. سازمان دام‌پزشکی در طول دوره پرورش این مرغ‌ها را در چند نوبت آزمایش می‌‌کند و اگر آنتی‌بیوتیک در بدن مرغ‌ها وجود نداشته باشد، مجوز عرضه محصول را به عنوان مرغ سبز می‌دهد. در واقع، زمانی که مرغ به سن کشتار می‌رسد، مجوز سبز بودن آن ارائه می‌شود، اما اگر در آزمایش مشخص شود که مرغ از آنتی‌بیوتیک استفاده کرده، از زنجیره تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک حذف خواهد شد و مرغ معمولی به شمار می‌آید. این فعال با اشاره به تولید مرغ سبز در اصفهان می‌گوید: تفاوت قیمت مرغ‌های سبز با معمولی 10 تا 15 درصد است، ولی به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، مردم استان چندان تمایلی به خرید سبزها نشان نمی‌دهند.


تکذیب ادعای تولید مرغ ارگانیک

رئیس تعاونی مرغداران اصفهان نیز با رد تولید مرغ ارگانیک می‌گوید: نه‌تنها در اصفهان، بلکه در هیچ نقطه‌ای از کشور مرغ ارگانیک تولید نمی‌شود.
«اسدالله بیدرام» بیان می‌کند: استفاده و درج عنوان ارگانیک روی مرغ‌های تولیدی در کشور صحت ندارد، زیرا در ایران مرغ ارگانیک نداریم و تاکنون تولید نشده و اگر شخصی هم چنین ادعایی ‌کند، به دلیل سودجویی و دریافت مبالغ بیشتر است. 
وی تصریح می‌کند: مرغ‌های سبزی که تولید می‌شوند اغلب در مناطق شمالی کشور که دارای آب و هوای مناسب هستند، تولید می‌شوند و اگر هم در اصفهان تولید شوند، بسیار اندک هستند.


عرضه انواع گوشت سفید تقلبی

«شبنم وثوقی» از کارشناسان انجمن ارگانیک ایران، می‌گوید: هیچ نوع گوشت سفید ارگانیکی در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شود. به این معنی که نه‌تنها مرغ، بلکه بوقلمون، بلدرچین و انواع گوشت‌های سفید دیگری که ممکن است در برخی فروشگاه‌ها با نام ارگانیک عرضه شوند تقلبی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :