• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 26 دی 1396
کد مطلب : 4294
+
-

کاهش آلودگی هوا و ترافیک؛ کلیدهای اجرای طرح ترافیک جدید

هدف از اجرای طرح جدید جلوگیری از تخلفات گسترده خودروهای آلاینده است

در پی تصویب یک فوریت بررسی طرح ترافیک جدید پایتخت و رسیدن لایحه طرح به شورای شهر که طی روزهای اخیر اتفاق افتاده است، 2نکته از جزئیات طرح هنوز مورد پرسش است؛ آیا با اجرای طرح ترافیک جدید تهران آلودگی هوا و ترافیک معابر افزایش می‌یابد؟ تغییر نمی‌کند یا کاهش و گشایشی درباره این 2معضل اصلی پدید می‌آید؟ محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: این طرح بخشی از برنامه جامع شهرداری برای کاهش آلودگی و توسعه حمل‌ونقل عمومی است و طبق مدلسازی‌ها می‌تواند 20تا 26درصد از حجم تردد معابر، به‌ویژه در مناطق مرکزی شهر بکاهد. او تأکید می‌کند: رسیدگی به وضعیت ترافیک و آلودگی هوا در اولویت است و ما نباید برای اصلاح وضع موجود وقت هدر بدهیم.

علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران هم در گفت‌وگو با همشهری درباره رویکرد طرح جدید برای کاهش آلودگی هوا می‌گوید: طرح جدید به واسطه زمینه‌سازی‌ برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، در بلندمدت می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و تسهیل کنترل ترافیک هم کمک کند. در واقع در این طرح از افرادی که با خودروی شخصی وارد محدوده می‌شوند، عوارض گرفته می‌شود تا خرج ایجاد سهولت تردد برای کسانی شود که خودروی خود را کنار می‌گذارند و با وسیله عمومی سفر می‌کنند. همچنین طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر) یا همان LEZ که هم‌اکنون در محدوده زوج و فرد اجرا می‌شود در طرح جدید ادامه خواهد یافت و تردد خودروهای فاقد معاینه فنی را به شکل ضابطه‌مند ممنوع می‌کند. واقعیت این است که تا الان ورود خودروهای فاقد معاینه فنی به محدوده طرح ممنوع بوده اما عملا کنترلی وجود نداشته است. در طرح جدید اما این مشکل به‌صورت نرم افزاری حل می‌شود و جلوی تخلفات گسترده خودروهای آلاینده‌ای گرفته می‌شود که به‌ویژه با استفاده از کارت‌های شناور انجام می‌شد.

با توجه به شرایط موجود در بررسی طرح‌ ترافیک جدید، شورای شهر تهران تا 15بهمن فرصت دارد که طرح را تأیید کرده و برای اجرا به فرمانداری بفرستد. درصورت تأیید طرح توسط فرمانداری و تأیید همزمان شورای‌عالی ترافیک که طی‌ماه اخیر به‌صورت ضمنی در جریان جزئیات طرح قرار گرفته، این طرح از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد. اجرای طرح جدید پایانی بر 38سال اجرای طرح ترافیک قدیمی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید