• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42834
+
-

باز آفرینی شهر با رویکرد نوین

معاون اداره کل راه و شهرسازی: برای بازسازی 2348 واحد مسکونی استان، اعتبارات ویژه اختصاص داده شده است

شهری
باز آفرینی شهر با رویکرد نوین

زهرا اشرف‌زاده|  البرز-خبرنگار:

طبق آمارها بیش از هزار هکتار بافت فرسوده در کرج وجود دارد؛ صدها بنای فرسوده و سست‌بنیان قدیمی و شکل‌گیری کوچه‌ها و معابر باریک و ناهموار که علاوه بر ایجاد منظری نازیبا به زنگ خطری  برای ساکنان و مسئولان شهر تبدیل شده است.

نبود نظارت کافی بر ساخت‌وسازها، بی‌قانونی‌ها و ساخت‌وسازهای شبانه و بی‌ضابطه از معضلاتی است که همواره گریبانگیر این کلان‌شهر بوده است. بر همین اساس یکی از مواردی که همواره در استان مورد تاکید سازمان‌های مختلف از جمله اداره راه و شهرسازی و شهرداری بوده بازآفرینی بافت‌های فرسوده است و البرز نیز به عنوان پایلوت این طرح انتخاب شده است.


بازسازی بیش از 2 هزار خانه

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی البرز از اختصاص اعتبار برای بازسازی  2348 واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان خبر می‌دهد و می‌گوید: پس از سال‌ها تلاش برای تحقق سیاست‌های کلان کشور در حوزه بازآفرینی شهری سند ملی و راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تهیه و تصویب شده و رئیس‌جمهوری به‌عنوان رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری همواره پیگیر این موضوع
 بوده است.

«محمدرضا صفایی‌فر» می‌افزاید: البرز به‌عنوان پایلوت برگزاری طرح بازآفرینی انتخاب شده است و باید به‌گونه‌ای اقدام شود که استان پیشرو در این حوزه باشد و بتوانیم طرح‌های بازآفرینی را اجرا کنیم و از امکاناتی که دولت در اختیار گذاشته نهایت استفاده را ببریم.

وی به ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی درباره سیاست‌های کلی طرح بازآفرینی اشاره و اضافه می‌کند:  البرز موظف به ساخت تعداد واحدهای مسکونی مذکور در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری است و  شهرداری‌ها نقش مهمی در صدور پروانه ساخت این طرح‌ها دارند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی با اشاره به تسهیلات اختصاص‌یافته به این بخش می‌گوید: به اجرای طرح‌های بازآفرینی در البرز اعتبار اختصاص ‌یافته است که باید با برنامه‌ریزی درست آن را جذب کنیم. تسهیلات ویژه‌ای نیز به فرایند ساخت‌وساز و بازسازی املاک فرسوده اختصاص‌ یافته است.


تسهیلات دولت برای بازآفرینی

مدیرکل راه و شهرسازی البرز با اشاره به اهمیت طرح‌های بازآفرینی پایدار شهری می‌گوید: کیفیت زندگی در حوزه ساخت‌وساز نادیده گرفته ‌شده؛ به همین منظور دولت برای مقابله با آسیب‌های احتمالی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده است و در حوزه بازآفرینی ۹ عنصر کلیدی را دنبال می‌کند.

«تقی رضایی» می‌افزاید: از این تعداد ٣ عنصر شامل نوسازی و بهسازی مسکن، فراهم کردن زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی در بافت‌های ناکارآمد شهری و شبکه‌های تاسیساتی نقاط فرسوده است و 6 مورد در رده جریان‌سازی، نهادینه‌سازی و ضابطه‌سازی در این قبیل محلات گنجانده ‌
شده است.

وی ادامه می‌دهد: تمام دستگاه‌های اجرایی استان که عضو ستاد بازآفرینی هستند باید 30 درصد از منابع اعتباری خود را به محلات ناکارآمد شهری اختصاص دهند تا به سمت بهسازی محلات و شکوفا شدن آنها پیش برویم. همچنین از بودجه عمومی دولت نیز به این مهم اختصاص‌یافته تا همزمان بتوانیم تأسیسات شهری و خدمات روبنایی را در محله‌های نقطه هدف طرح بازآفرینی اجرایی کنیم.

رضایی به سنددار شدن املاک واقع در محلات هدف بازآفرینی شهری اشاره و اضافه می‌کند: اکثر املاک این محلات به صورت قولنامه‌ای خرید و فروش شده است که یکی از برنامه‌های دولت صدور سند برای آنهاست تا مردم با انگیزه بیشتری در این املاک سکونت و با همکاری شهرداری‌ها به بازسازی اقدام کنند. ی می‌افزاید: یکی دیگر از برنامه‌های دولت کاهش سود تسهیلات بانکی از 18 به 6 درصد است که بانک مسکن در حال پیگیری آن است.


نقش بازآفرینی شهری در حذف حاشیه‌نشینی

مدیرکل راه و شهرسازی البرز درباره تأثیر و نقش بازآفرینی شهری در حذف نقاط حاشیه‌نشین کلان‌شهر کرج می‌گوید: البرز استانی مهاجرپذیر است و بخش عمده‌ای از این مهاجران به دلیل مسائل اقتصادی در نقاط حاشیه‌نشین اطراف کرج سکونت می‌کنند؛ به همین دلیل لازم است با اجرای طرح‌های بازآفرینی از تولید نقاط حاشیه‌ای جلوگیری کرد.

«تقی رضایی» به اهمیت کنترل و نظارت بر ساخت‌وسازهای شهری و طرح‌های متراکم ساختمانی نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: شهرداری‌ها با همکاری دولت باید چاره‌ای بیندیشد تا درآمد پایداری شهری فراهم شود و طراحی‌های شهر باید بر اساس طرح تفصیلی و به‌گونه‌ای باشد که درآمدزایی داشته باشد. ی اضافه می‌کند: دولت باید در تامین درآمد پایدار شهری به شهرداری‌ها کمک کند تا شاهد تراکم‌فروشی و زیر پا گذاشتن ضوابط طرح تفصیلی در ساخت‌وسازها نباشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید