• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42689
+
-

شهر با نشاط

یکی از اهداف ویژه برنامه‌های فرهنگی شهرداری، کودکان و نوجوانان هستند که در این زمینه بیش از 40 برنامه در سال 97 برگزار شد

گفت‌وگو
شهر با نشاط

محمد توفیق مشیرپناهی|  سنندج-خبرنگار :


مدیریت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سنندج ‌، آخرین روز فصل پاییز 97 جشنواره آدم‌برفی(وویه بفرینه) برگزار کرد. در این جشنواره خانواده‎های بسیاری در فضایی پر از شور، نشاط، برف و هوای سرد، آدم‌برفی‌هایشان را ساختند. مدیریت فرهنگی شهرداری همچنین در طول سال برنامه‎های فرهنگی متنوعی از جشن‎های بادبادک، نقاشی کودکان تا پیاده‎روی خانوادگی و... را اجرا کرده است. 

بعد از اجرای چارت جدید شهرداری و تغییر معاونت فرهنگی به مدیریت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، فعالیت 2حوزه اجتماعی و ورزشی در دستور کار این شهرداری قرار گرفت. برای بررسی بیشتر در ادامه گفت‎وگوی همشهری را با «سرکوت نجفی» و سرپرست مدیریت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری سنندج می‎خوانید.


در چارت جدید شهرداری 2 حوزه اجتماعی و ورزشی به شرح وظایفتان اضافه شده است. دراین‌باره توضیح دهید.

معاونت فرهنگی شهرداری سنندج، در تغییر ساختاری و چارت جدید به مدیریت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سنندج تغییر یافت و با اضافه شدن 2 حوزه فعالیت اجتماعی و ورزشی عملاً امور شهروندی این مدیریت گسترده‎تر و بااهمیت‌تر شد. از طرفی این امور در کنار فعالیت‏های فرهنگی نوعی تجمیع کار در شهرداری و جلوگیری از پراکنده‌کاری گذشته بود. یقیناً اهمیت مسائل اجتماعی و ورزشی شهروندان کمتر از مسائل فرهنگی‌شان برای شهرداری نیست و خود بخش فرهنگی این مدیریت در کنار 22 یا 23 سازمان و نهاد و مؤسسه تعریف شده است و هدف همگی ارتقای سطح فرهنگی شهروندان با رویکردهای متفاوت از یکدیگر است. شهرداری سنندج در زمینه‌های فرهنگی و فیزیکی شهر و فضاهای شهری مسئولیت‌هایی دارد که بخشی از آنها را در برنامه‎های اجرایی‌اش ارائه داده است. 

کردستان استان فرهنگی نام‌گذاری شده است.‎ شهرداری مرکز استان فرهنگی در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟ 

برپایی شب‏های فرهنگی در برج میلاد که به معرفی فرهنگ و هنر کردستان در قالب موسیقی، رقص کُردی، نمایش‏های فولکلوریک و فرهنگ عامیانه در کنار نمایشگاه صنایع‌دستی پرداخت؛ برگزاری نمایشگاه‎های فصلی در گالری شهرداری که آخرین مورد نمایشگاه مشاغل قدیمی شهر سنندج بود؛ حمایت از هنرمندان، نویسندگان با چاپ کتاب در حد توان مالی شهرداری؛ اجرای جنگ‎های شادی در بوستان‎ها و در ایام و مناسبت‎هایی چون نوروز؛ نام‌گذاری و تدوین روزی به‎ نام «سنه» که در اردیبهشت سال آینده برای اولین بار برگزار می‌شود و... از جمله برنامه‌های این نهاد بوده است. شهرداری تلاش داشته که در حد نام استان فرهنگی و مرکز استان عمل کند. 

مدیریت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در حاشیه شهر و نواحی منفصل شهری چه فعالیت‎هایی داشته است؟

در سنندج حاشیه‎نشینی بسیار پررنگ است. به عنوان مثال، در نایسر با وجود داشتن بیش از 70 هزار نفر جمعیت، بسیاری از زیرساخت‌ها و نیازهای اولیه همچون اورژانس اجتماعی لازم است. به همت شهرداری و شورای شهر یک سرای محله با هزینه بیش از 40 میلیون تومان در نایسر تجهیز شده است. هدف از ایجاد سرای محلات این است که مردم توانمند شوند و در برنامه‎ریزی و تصمیم‎گیری مسائل محلات خود سهیم باشند و به برگزاری و آموزش کلاس‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی بپردازند. یکی دیگر از فعالیت‎های این مدیریت در حاشیه شهر، برگزاری انواع مسابقات فرهنگی، فوتبال محلات و... بوده است. 

مدیریت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در حوزه کودکان چه برنامه‎هایی دارد؟

بخش کودکان و نوجوانان از بخش‌های بااهمیت است. برای این گروه سنی بیش از 40 برنامه در سال 97 شامل مسابقات نقاشی، داستان و شعر و جشنواره‌های بادبادک و آدم‌برفی و... برگزار شده که جوایز متفاوتی نیز به کودکان اهدا شده است. همچنین در برنامه گلریزان هر سال برای حمایت از دانش‎آموزان و کودکان بی‌سرپرست در کنار کمیته امداد و بهزیستی، کارکنان شهرداری حقوق یک روز خود را به این کودکان بی‌سرپرست اهدا کرده‌اند. تهیه و توزیع 5 هزار بروشور حاوی پیام‎های آموزشی و اشعار کودکانه به زبان کُردی برای مخاطبان گروه سنی نونهالان و توزیع در مدارس ابتدایی به مناسبت آغاز سال تحصیلی 97-98 و بازگشایی مدارس، اختصاص نگارخانه شهرداری سنندج به برگزاری نمایشگاه عکس کودکان کار به مدت 10 روز از دیگر فعالیت‌ها در حوزه کودکان است. 

برای تشویق شهروندان به افزایش ورزش همگانی و... چه برنامه‌هایی داشته‎اید؟ 

همان‎طور که می‎دانید جامعه دچار فقر حرکتی است و شهرداری نیز در این زمینه تلاش کرده است تا جایی که می‎تواند فرهنگ‎سازی کند. پیگیری احداث جایگاهی مناسب در پارک شهدا برای ورزش صبحگاهی، همکاری و مشارکت مدیریت فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری سنندج با کانون کوهنوردان در برگزاری مراسم «سه‎شنبه» بدون خودرو به مناسبت روز هوای پاک، برگزاری هر ساله مسابقه با موضوع «فرهنگ پهلوانی» در 2 بخش نقاشی و عکاسی، برگزاری المپیک محلات و مسابقات فوتبال که امسال با استقبال بالایی برگزار شد، حمایت از برگزاری المپیک معلولان و همچنین ورزش صبحگاهی معلولان و افراد ضایعات نخاعی، توانسته تأثیر خوبی در تشویقگروه‎های مختلف جامعه در روی آوردن به ورزش داشته باشد. یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری مسئولیت‎پذیری اجتماعی و مقابله با آسیب‌های آن است که این مدیریت در راستای رسالت کاری خود برنامه‌های متنوعی در جهت حمایت از معلولان مانند بستر و مناسب‌سازی و ارائه برنامه به ادارات همسو در این مهم دارد. در تعریف‎های قرن 21 از قرن شهرهای برتر نام برده شده.  
در این نام‌گذاری شهرهایی که دارای آیتم‎های برتر در زمینه رفاه، ورزش، دسترسی آسان به امکانات، فضاهای بصری، ورزش همگانی، توسعه نمایشگاه‎های هنری و... باشند، شهر برتر به حساب می‌آیند، ما در مدیریت فرهنگی شهرداری تلاش داریم در جهت تحقق این مهم گام‌های اساسی برداریم. 


تدابیری برای  ارتقای فرهنگ عمومی   

سرپرست مدیریت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری سنندج می گوید: نحوه دستیابی به هدف ارتقای سطح فرهنگی جامعه در هر مجموعه‌ای با دیگری تفاوت دارد. این تفاوت در نحوه دستیابی و ابزاری است که به کار می‌بریم. 
از ابزارهای لازم در شهرداری برای نیل به این مقصود، آموزش حقوق شهروندی است؛ به این معنا که شهروندان را اقناع کنیم که هر فرد دارای تکالیف، مسئولیت‎ها، حقوق و انتظاراتی است. همچنین باید توجه کرد که شهر موجودی زنده و پویاست و باید تمام رویکردها با این نگاه ارزیابی شود. کار فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در شهرداری، همسو با فعالیت معاونت‌هایی چون سیما و منظر، شهرسازی و معماری، توسعه مدیریت و منابع و... است و باید هماهنگی لازم برای اتخاذ تصمیمات پیرامون منظر و سیمای شهری با در نظر گرفتن مقوله فرهنگ اتخاذ شود. با این تفاسیر می‌توان گفت وجود تخصص‌هایی چون طراحی شهری می‌تواند همخوانی خوبی با بعد فرهنگی فعالیت در شهرداری داشته باشد.

حمایت از انجمن‌های مردم‎نهاد مانند معتادان گمنام و اختصاص محل برگزاری کارگاه‎های آموزشی معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری به آنها به منظور تشکیل جلساتشان؛ حمایت و مشارکت در برنامه‎های مدنی مانند پاک‌سازی‎ طبیعت و دامنه کوه آبیدر و جمع‎آوری کمک در بحران‎ها و حوادث غیرمترقبه؛ تهیه و تدوین تصاویر و پیام‎های حقوق شهروندی و ارسال آنها به سازمان سیما و منظر شهرداری به منظور نصب روی بیلبوردهای سطح شهر و... از جمله اقدامات مدیریت فرهنگی این نهاد است.  
شهر سنندج ظرفیت بالایی برای فعالیت‎های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی دارد. شهرداری برای پیش بردن اهداف خود در این حوزه به همکاری و کمک شهروندان نیاز دارد. هزینه‎هایی که از سوی شهرداری در بخش‎های مختلف صرف می‎شود از بیت‎المال است و مردم هم باید برای حفظ و نگهداری آن تلاش کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید