• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42683
+
-

افزایش مقبولیت «فیک نیوز» در نبود رسانه‌های مرجع

افزایش مقبولیت «فیک نیوز» در نبود رسانه‌های مرجع

 در دومین نشست نقد و گفت‌وگو با موضوع بررسی تاثیرات اخبار جعلی یا فیک نیوز و راه‌های مقابله با آن ، کارشناسان با بررسی عوامل گسترش اخبار نادرست در جامعه، یکی از عوامل آن را وجود انحصار رسانه‌ای دانستند. در این نشست  همچنین تاکید شد، حذف تلگرام، فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مجازی و قانونگذاری برای آن‌ها مشکلات فیک نیوز را حل نمی‌کند.  به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات، عباس عبدی، روزنامه نگار و پژوهشگر اجتماعی به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این نشست  با اشاره به این که بی‌اعتمادی موجود در جامعه زمینه را برای پذیرش فیک نیوز ایجاد می‌کند، در رابطه با عوامل موثر در باورپذیری اخبار فیک گفت: « اولین مسئله فقدان اعتماد است، فیک نیوز در جامعه‌ای شکل می‌گیرد یا تولید می‌شود که از آن استقبال شود و در جامعه‌ای با اعتماد کم، از اخبار جعلی استقبال بیشتری صورت می‌گیرد. درچرخه‌ای که به وجود می‌آید،‌ بر اثر انتشار فیک‌نیوز اعتماد مدام کمتر می‌شود.»

 به گفته وی،‌ دومین عامل، وجود جامعه متشنج و ناپایدار است؛ جامعه‌ای که ثبات و پایداری داشته باشد عجله‌ای برای شنیدن هر خبر و قضاوت فوری درباره آن ندارد؛ بنابراین در جامعه‌ متشنج هرکسی یا گروهی سعی دارد با اخبار جعلی موازنه را به سمت خود سوق دهد. عبدی تاکید کرد: « فقدان مرجعیت رسانه‌ای چالش دیگری است که به افزایش اخبار جعلی دامن می‌زند. در جامعه‌ای که مرجع رسانه‌ای نیست، هرکسی می‌تواند هر حرف درست و نادرستی بزند بدون اینکه از فیلتر رسانه‌ای معتبر برای تأیید و رد آن گذشته باشد؛ بنابراین می‌بینیم در جامعه‌ای که مرجعیت رسانه‌ای کاهش پیدا کرده، تولید و پذیرش فیک نیوز بیشتر و بیشتر شده‌است.»  

این خبر را به اشتراک بگذارید