• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 6 دی 1397
کد مطلب : 42528
+
-

مراجع وفضای مجازی

دیدگاه
مراجع وفضای مجازی

حمید فتاحی/ معاونوزیر ارتباطات و رئیس هیأت‌مدیره شرکت زیرساخت

اخیرا به‌عنوان نماینده وزارت ارتباطات، افتخار ارائه گزارشی به مراجع عظام آیت‌الله مکارم‌شیرازی،جوادی‌آملی و فاضل‌لنکرانی درخصوص عملکرد وزارت ارتباطات در یک سال گذشته به‌خصوص در توسعه شبکه ملی اطلاعات را پیدا کردم.
در این دیدارها،  در کنار بیان اقدامات صورت گرفته در توسعه لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات،  به سایر حوزه‌ها مانند دولت الکترونیک و موضوع کودک و اینترنت نیز اشاره کردم که مایه مسرت
 ایشان و تأکید شد برای صیانت از حریم خانواده و کودکان و امکان نظارت والدین بر حضور فرزندان در فضای مجازی کارهای خوبی صورت گرفته است. به جز این، ‌درباره موضوع افزایش ترافیک داخلی در شبکه ملی اطلاعات از 260گیگابیت برثانیه در سال گذشته به حدود 800گیگابیت بر ثانیه گزارش ارائه کردم.
همچنین به این نکته اشاره کردم که امروز هر قشری از نگاه خود به‌دنبال تحقق شبکه ملی اطلاعات است؛ لذا در این رابطه نظرهای گوناگونی وجود دارد و هرکسی از ظن خود به‌دنبال خروجی مورد علاقه‌اش در شبکه ملی اطلاعات است. اما آنچه می‌تواند نظر تمام اقشار جامعه را جلب کند و هر صنفی عایدی خود را از این زیست‌بوم داشته باشد اجرای شبکه ملی اطلاعات در ۳ لایه زیرساخت،  خدمات و محتواست.
در دیدارهای مفصلی که داشتیم،  آقایان از اینکه چنین برنامه‌هایی در حال شکل‌گیری است،  ابراز مسرت کردند و در عین حال تأکید داشتند، ضمن استفاده حداکثری از این فضا باید از لحاظ فنی و به‌خصوص با کمک ابزارهای ایجابی (نه سلبی) آسیب‌های این فضا به حداقل برسد. آسیب‌ها در کنار فرصت‌های فضای مجازی توأمان مورد توجه مراجع عظام بود. ضمن استفاده حداکثری از فرصت رسانه‌ای بی‌بدیلی که با این شبکه‌ها در اختیار ما قرار گرفته،  باید جلوی آسیب‌های فضا نیز گرفته شود اما جلوگیری از مشکلات باید از روش‌ درست خودش پیگیری شود و با فشارها و روش‌های سلبی به‌نظر نمی‌رسد به سرمنزل مقصود برسیم. نظر یکی از آقایان که فرمودند  با روش‌های سلبی و دفعی در این فضا نمی‌توان جلوی فناوری‌ها ایستاد، در نتیجه برای موفقیت،  باید با رویکرد ایجابی آفت‌ها و آسیب‌های فضا را به حداقل برسانیم، بسیار متین و دلگرم‌کننده بود. ایشان تأکید کردند: از فرصت‌ها حداکثر استفاده شود؛ ضمن اینکه تأکید شد برای نشر و توسعه معارف اهل‌بیت(ع) از فرصت رسانه‌ای بی‌بدیلی که به‌وجود آمده باید حداکثر استفاده را به عمل آورد.
به‌نظر می‌رسد این یک نگاه مهم در بین بسیاری از مراجع باشد؛ به‌عنوان مثال دفتر اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب از رسانه‌هایی مانند توییتر و اینستاگرام به بهترین شکل استفاده می‌کند تا صدای ما را به جهان برساند. در نتیجه، استفاده از مزیت این فضا بر هیچ‌کس پوشیده نیست.
دیدارهای ما با مراجع قرار است حتما ادامه پیدا کند. گزارش‌هایمان را خدمت آقایان ارائه می‌کنیم و به رهنمودهایشان گوش خواهیم سپرد. هرچه باشد ایشان محل رجوع مردم هستند و نظرشان در همراه کردن مردم با ایران پیشرفته،  سهم بسزایی خواهد داشت. امیدوار هستیم بتوانیم این فضا را با همدلی،  آرامش و همکاری جلو ببریم؛ چون باور داریم،  هرگونه سیاست‌زدگی و سناریوسازی‌ که بعضا مسائل فضای مجازی را ابزار حمله به مسئولین اجرایی کشور کرده جز هزینه‌تراشی برای مردم و کشور راه به جایی نمی‌برد و این مسیر تنها با همکاری و همدلی در کنار اقناع کاربر طی شدنی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید