• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 6 دی 1397
کد مطلب : 42526
+
-

شهادت مبارک علیه مرسی

رویداد
شهادت مبارک علیه مرسی

 حسنی مبارک، رهبر پیشین مصر که در پی انقلاب در کشورش به زیر کشیده شد، در رویدادی نادر به دادگاهی در قاهره رفت تا در پرونده فرار دسته‌جمعی از یک زندان، علیه جانشین خود محمد مرسی شهادت دهد.
به گزارش الاهرام، مرسی و 27نفر دیگر متهم هستند که در برنامه‌ریزی برای فرار از زندان در روزهای انقلاب مصر مشارکت داشته‌اند. مبارک که خودش بعد از انقلاب مصر به اتهام مشارکت در قتل‌عام مردم مصر دادگاهی و زندانی شد، حدود یک سال پیش، یک دادگاه دیگر او را بی‌گناه تشخیص داد. مبارک 90ساله از زمانی که از دادگاه آزاد شده، به‌ندرت در مجامع عمومی حاضر شده است. او دیروز، درحالی‌که عصا به‌دست داشت و به کمک 2پسرش جمال و علا راه می‌رفت، در جلسه دادگاه که به‌خاطر مسائل امنیتی در یک ساختمان متعلق به پلیس کشور برگزار می‌شد، حاضر شد.
در فرار بزرگ از زندان وادی‌النطرون در جریان انقلاب سال‌2011، صدها نفر ازجمله برخی رهبران اخوان‌المسلمین ازجمله مرسی، برخی فرماندهان حماس و همینطور حزب‌الله فرار کردند.
مبارک به دادگاه گفت که در جریان انقلاب، رئیس دستگاه امنیتی مصر به او خبر داده است که نزدیک به 800فرد مهاجم، از طریق تونل‌های مرزی با مصر، برای کمک به اخوان‌المسلمین ‌از غزه وارد کشورش شده‌اند. مبارک در دادگاه گفت که هدف این نفوذی‌ها، افزایش خشونت‌ها در مصر انقلابی بوده است؛ «آنها به زندان و ایستگاه پلیس حمله کردند. آنها همچنین به میدان‌ها حمله کردند و از روی ساختمان‌ها آتش گشودند.»
مبارک که با هوشیاری کامل به سؤالات قاضی دادگاه پاسخ می‌داد، پاسخ به برخی پرسش‌ها را منوط به اخذ اجازه از ارتش مصر دانست چون به عقیده‌اش این پرسش‌ها، مربوط به امنیت ملی کشور بود؛ «مجوز را بگیرید و من همه‌‌چیز را به شما خواهم گفت.»
این نخستین‌بار است که مبارک و مرسی با هم رو‌در‌رو می‌شوند. مرسی که عضو گروه غیرقانونی اعلام‌شده اخوان‌المسلمین است، بعد از مبارک به‌عنوان رئیس‌جمهور مصر انتخاب شد. با این حال، دولت او با بحران‌های زیادی مواجه شد و بعد از اعتراض‌های گسترده، ارتش در میانه سال‌2013 او را از قدرت خلع کرد. در ژوئن سال 2015، یک دادگاه جنایی مرسی و 5عضو ارشد دیگر اخوان‌المسلمین را به‌خاطر اتهاماتی مانند آتش‌گشودن به ساختمان زندان، قتل، اقدام به قتل، غارت اسلحه‌خانه زندان و آزاد‌کردن زندانی‌ها به مرگ محکوم کرد.
با این حال در نوامبر سال2016 این حکم رد شد و دادگاه کیفری مصر، رأی به برگزاری مجدد دادگاه مرسی داد. رسیدگی دوباره به اتهام‌های مرسی، در مطبوعات مصر با نام «دادگاه فرار از زندان» شناخته می‌شود.  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید