• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 6 دی 1397
کد مطلب : 42515
+
-

برای قهرمانی، بایدی وجود ندارد...

امیرحاج رضایی

در فوتبال باید وجود ندارد؛ یعنی اینطور نیست که ما باید در جام‌ملت‌ها قهرمان شویم. باید کلمه ترکیبی است و فشار می‌آورد ولی بایدی وجود ندارد. در فوتبال دیدگاه‌های مختلفی هم وجود دارد که می‌تواند مثبت و منفی باشد اما تا زمانی که وارد مسابقات نشویم و حداقل مرحله گروهی را نبینیم، نمی‌توانیم اظهارنظر دقیقی در مورد تیم‌ها ‌و تیم ملی خودمان داشته باشیم. حداقل باید شرایط نسبی از تیم ملی ببینیم و بعد از آن اظهارنظر کنیم.
این بحث‌ها در مورد تیم ملی که باید قهرمان شویم یا نشویم، همیشه بوده و هست. در تمام دنیا هم این مسئله وجود دارد. اتفاقا جذاب هم هست اما در پایان تمامی مباحث هیچ‌گاه نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که فلان تیم قهرمان می‌شود. ما می‌توانیم بگوییم این 4-3تیم شانس قهرمانی دارند البته این هم در حالی است که غافلگیری‌های فوتبال خودش را نشان ندهد.
به هر حال، در راه هر تیمی مصدومیت‌ها و محرومیت‌هایی وجود دارد، به‌خصوص در رده باشگاهی به‌خاطر اینکه بازیکنان دائما در بازی‌ها هستند، این احتمال زیاد است. این موضوع از سوی مربیان هم پذیرفته شده است. گرچه نبود بازیکنان اصلی ازجمله به‌دلیل مصدومیت تأثیر‌گذار است اما مربیان هم راهی ندارند. باید از بازیکن جایگزین استفاده کنند. در کل اینکه تیم‌ها به‌دلیل مصدومیت بازیکنان کلیدی از دست بدهند، در گذشته هم بوده و در آینده نیز خواهد بود.
الان یک لیست 30نفره از بازیکنان تیم ملی در دوحه هستند و مربیان تیم ملی از فرد جانشین استفاده خواهند کرد. در رقابت‌های جام‌ملت‌ها هم تیم کوچکی وجود ندارد و نمی‌توان هیچ حریفی را دست‌کم گرفت. به‌طور نمونه، مثلا بگوییم یمن هیچ جایگاهی ندارد بلکه باید مقابل تیم‌های کوچک و بزرگ با تمام قدرت ظاهر شویم. شما در جام جهانی دیدید که آلمان به‌عنوان قهرمان جهان با 2گل در دقایق پایانی مقابل کره‌جنوبی حذف می‌شود. حالا آیا می‌توان گفت آلمان کره‌جنوبی را دست‌کم گرفته بود؟ هرگز اینچنین نیست. البته شاید برخی مربیان وقتی مقابل یک تیم کوچک بازی می‌کنند و پیروزی‌شان تقریبا مسجل شده، برای دقایقی به بازیکنان جوان‌تر میدان بدهند.
به‌نظر من در غرب آسیا، ایران، امارات، عراق و عربستان و از شرق آسیا هم ژاپن و کره‌جنوبی به همراه استرالیا مدعیان اصلی قهرمانی جام‌ملت‌ها خواهند بود. تیم‌هایی مثل عراق، امارات، ازبکستان و قطر هم وجود دارند و می‌توانند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند و ما مقابل این تیم‌ها هیچ‌وقت با اختلاف 
برنده نبودیم.
حضور مربیانی مانند لیپی در چین، اریکسون در فلیپین، کوپر در ازبکستان و زاکه‌رونی در ژاپن نام‌های بزرگی هستند که بازی‌های جام‌ملت‌ها را حساس‌تر و در عین حال 
جذاب‌تر می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید